Най-малко 500 микробуса на ден извозват нашенци в чужбина – най вече към Западна Европа. Незаконните превози се извършват по всички линии, където има пътници, обясни пред "Монитор" Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ).
Тя уточни, че основно се пътува към Германия, Австрия, Холандия, Белгия, по-близките части на Франция, дори и Гърция.
Според сдружението цената на билета не е решаваща, защото много често и при законните и при незаконните превозвачи е една и съща. По-скоро нелицензираните бусове се предпочитат единственото заради това, че в тях се пуши, пие, а пътниците се карат от адрес на адрес. А при редовните автобусни линии цигарите и алкохолът са забранени, освен това спират само на определени по маршрута автогари.
По данни на организацията поне 60 на сто от транспортните превози са в сивия сектор. А оборотът на незаконните водачи достига до 5 млн. лв.
Това обаче са приблизителни данни, защото никой не може да каже със сигурност, а и непрекъснато се увеличават, коментира Симеон Милушев - главен секретар на сдружението. Според него всеки шофьор, който бъде уволнен от някоя фирма, взима личния си автомобил и става превозвач.
При международните превози незаконните превозвачи извършват около 80 на сто от целия транспорт. Ситуацията не се променя от години и икономическа и криминална полиция си затварят очите, коментира Себахтин Исмаил, член на управителния съвет на сдружението.
Той счита, че никой не иска да реши проблема, а това може да се направи по много елементарен начин. Например всички тези, които пътуват, да бъдат проверени като физически лица, обясни Исмаил. И допълни, че ако някой за годината е напуснал страната, за да ходи 200 пъти до Германия, са нужни по 2000 лв. на курс, което значи, че трябва да има 400 хил. лв. приходи.
Коментари