Нюйоркското метро е най-голямата метро система в САЩ и една от най-големите обществени транспортни системи в света. Общата дължина на линиите е 1355 км (с включени складови помещения и жп депа), по протежението на които са разположени 468 метростанции.
Първата подземна линия на метрото е пусната в експлоатация на 27.10.1904 г., докато първата наземна е отворена близо 35 години по-рано. Големи части от системата (особено извън Манхатън) са издигнати на платформи (понтони) или преминават през просеки. Строителството в централните райони първоначално е постигано чрез разкопаване на улиците, докато на по-късен етап (при изграждане на по-дълбоките тунели в участъците Харлем и Ийст Ривър) са използвани машини за подземно копаене (т. нар. „къртици“).
Всички линии преминават през Манхатън с изключение на линията „Франклин Авеню“ (Franklin Avenue Shuttle) в Бруклин, линията „Рокауей Парк“ (Rockaway Park Shuttle) в Куинс и „Бруклин-Куинс Кростаун Локал“ (Brooklyn–Queens Crosstown Local), която свързва Бруклин и Куинс.
Почти всички 468 станции на метрото (с изключение на две) се обслужват 24 часа в денонощието.
Въпреки названието си Нюйоркското метро не е изцяло подземно. Около 40% от метро системата е на повърхността (наземна или повдигната на платформи от стомана и бетон). Всички линии са отделени от уличното автомобилно движение и пешеходците.
През 1981 г. млад и никому неизвестен фотограф на име Кристофър Морис прекарва цели 6 месеца, кръстосвайки нюйоркското метро, за да документира ужасяващия вид, в който транспортната система се намира, разказва Tastefully Offensive.
По онова време както самият мегаполис, така и неговото метро страдат от множество проблеми - ширеща се престъпност, боклуци навсякъде, издраскани с графити стени и какво ли още не. Тогава Ню Йорк определено предлага някои интересни и приятни за посещение места, но метрото просто не е едно от тях.
През 2014 година Морис, вече успял журналист, открива тези стари снимки и решава да ги покаже на света.
През 2009 година управата на нюйоркското метро поде кампания за вежливост, като част от цялостната кампания за промяна в имиджа на този вид транспорт. Целта на инициативата е да накара пътниците да отстъпват място на възрастните граждани, хората с физически увреждания, бременните жени и майките.
Онези, които не се подават на възпитание, са глобявани. Грубияните плащат по 50 долара.

Каримански: Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Герой на Черно море направи интересно разкритие за боя над ЦСКА
Нюкасъл с победа, грешна стъпка за Челси
Косич: Не бяхме достатъчно добри
Край на медения месец: Черно море срази ЦСКА и го измести от Топ 4
Дневен хороскоп за 7 декември, неделя
Седмична таро прогноза за 8 – 14 декември
Любовен хороскоп за 8 – 14 декември
„Атомни навици. Наръчник за постигане на мечтания живот“ от Джеймс Клиър
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив с САЩ
Каримански: Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Артета: Висшата лига е топ, Арсенал ще отговори на загубата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Силни гени – синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, поразително прилича на полубрат си Джоузеф Баена
Край на ретроградния Меркурий, 5 зодии си отдъхват
Коментари