Целият сюжет на Inception (Генезис) се върти около това, да загнездиш една идея в нечий ум, без човек дори да се усети. Оказва се, че докато сме гледали филма, той е правел точно това с нас. Този филм, изпипан до детайл преобърна представите ни и разбърка умовете ни.
Всеки път, преди ДиКаприо и другарите му да се събудят, чуват песента на Едит Пиаф „Non je ne regrette nien“. Естествено, никой не крие, че песента е използвана като част от фабулата на филма, но я чуваме дори, когато не знаем.
Спомняте ли си драматичния инструментал, който звучи през последните 45 минути от филма? Прилича на типичен летен саундтрак, който трябва да ни подскаже, че нещата се връщат в реалността, но всъщност през цялото време слушаме изключително забавена версия на същата песен на Едит Пиаф.
Чувайки песента, персонажите разбират, че скоро ще се събудят, но понеже времето тече много по-бавно в сънищата, героите трябва да я чуват супер бавно. Оригиналното време на песента е 2минути и 28 секунди, а „събуждането“ на героите продължава 2 часа и 28 минути – колкото е дълъг филмът!
Символиката на думите
Inception иска по всякакъв начин да наложи идеята за сън в съня. Ако съберем първите букви от имената на главните герои получаваме:
Dom, Robert, Eames, Arthur, Mal, Saito, Peter, Ariadne и Yusuf – Dreams pay
Има и още по-дълбока символика в името на главния герой Дом Коб. С „Дом“ се има буквалното значение на думата във всички славянски езици – героят Дом има за основна цел да се върне у дома. Фонетичното значение на Коб е буквално сън на Урду, Санскрит, Хинди и Панджаби. Освен това Коб е референция към Хенри Коб – американски архитект, който е бил известен със построяването на небостъргачи, а светът в сънищата на Коб се състои предимно от небостъргачи.
Имената и на останалите персонажи не са подбрани случайно. Например Юсуф е арабската форма на Йосеф – библейски персонаж, който е имал дарбата да разчита съновидения. А Ариадне в гръцката митология помага на Тезей да се измъкне от лабиринта на Минотавъра, давайки му кълбо прежда. Тази легенда е в основата на операта „Ariadne auf Naxos“ на Рихард Щраус и Хуго фон Хофманстал, която се явява опера в операта. Филмът от своя страна е сън в съня!
Не само думите имат особен смисъл за Нолан, но явно и числата, по-точно една конкретна комбинация от числа, която се повтаря през целия филм: 528 и 491. Номерът, който Фишър дава на Коб, е 528491, двете хотелски стаи, които героите ни използват, са 528 и 491. Номерът, който Иймс дава на Фишър пак 528-491. Комбинацията за сейфа е 528-491 и тн.
Колкото, толкова
В едно интервю Нолан обяснява, че е основал ролите на героите върху ролите на екипа, нужен за направата на филм. Коб е режисьорът, Артър е продуцентът, Ариадне е дизайнерът, Иймс е актьорът, Сайто е студиото, Фишър – публиката. Опитвайки се да опише как се реализира една идея в екип, той се е оповавал на екип, който добре познава.
В във филма са използвани само 500 компютърно генерирани сцени, за разлика от други подобни филми, където тези сцени стигат до 2000. На Нолан му е отнело близо 10 години за написването на сценария и пак не е могъл да измисли всичко. Например косата на Елън Пейдж е стегната в кок в съня, за да не се налага да мислят, как тя би се държала в условия на нулева гравитация. В други моменти пък чак са задълбали в детайлите – да вземем номерата на колите в първото ниво от съня на Фишър, на всички пише „Алтернативният щат“.
theguerrillaresolution.com