Варна 17°
fallback
Живот
09:32 | 4 март 2019
Обновен: 03:51 | 29 април 2024

Вредни или не са автомобилите – експерти във война

Търкането на гумите или подметките на обувките ни в асфалта е по-опасно?

По материала работи: Пламен Янков

Вредни ли са автомобилите? Две изследвания скараха еколозите и автомобилните експерти, като всеки си знае своето.  

От едната страна на барикадата е Международният съвет за чистота на транспорта (ICCT), който изледва влиянието на автомобилните технологии върху околната среда.   

Днес, те провеждат ново изследване заедно университетите "Джордж Вашингтон" и Боулдър (Колорадо). В него те разглеждат вредите, нанасяни от вредните частици с размер 2,5 микрона и озона. (частиците, които остават в белите дробове на хората). И резултатите са меко казано неблагоприятни за автомобилните компании.  

Според ICCT твърдите частици и озона предизвикат 43 000 преждевременни смъртни случая само в Германия, а това е ного над средния показател за ЕС. Световно, жертвите на мръсния въздух са 3,4 млн.души. Твърди се, че само през 2015 г. твърдите частици и озона, произвеждани от транспортния сектор е довел до смъртта на 385 000 човека.  

Виновни са не само колите, но и селското стопанство, електростанциите, заводите и системите за отопление. Ала при транспорта, проблема не идва само от двигателя, но и от остатъците от автомобилни гуми, които се получават заради тяхното триене в пътя, а също така и от веществата, отделяни от спирачките.  

Автомобилните компании обаче веднага организираха контраатака и обвиниха екологичните организации в желание да поставят още по-големи ограничения на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Друга група германски експерти яростно се борят за спиране на демонизирането на дизеловите автомобили. Те са категорични, че подобни цифри не са реални и са извадени от контекста, защото и обувките също се търкат в повърхността и отделят вреден прах, която хората после дишат.  

Институтът по химия "Макс Планк" в Майнц също не се съгласи с твърденията на американските учени. Негово изследване твърди, че годишно 120 000 души умират само в Германия от негативното въздействие на вредните частици. Около 45% от тях обаче се дължат на селското стопанство, а не на автомобилния транспорт. По вредни от него са също електроцентралите и системите за отопление.  

Dnes.bg  

Четете още: Екоминистерството ще търси финансиране за електромобили

Автор на статията:
Пламен Янков
0 коментара
fallback
fallback