Продължаващите пожари на много места в Гърция и динамичната обстановка поставят въпроса как са защитени правата на нашите сънародници и туристите от останалите страни, избрали да отидат на почивка там по това време.
По този повод от некомерсиалния проект „Ние, потребителите“ изпратиха своя позиция до медиите:
Оставяме настрана дискусията дали това природно бедствие може да бъде окачествено като форсмажорно обстоятелство (непредвидима и непреодолима сила), тъй като то вече е характерно за това време на годината и не следва да изненадва нито търговците, нито потребителите.
Фокусираме се върху подхода на хотелиери от засегнатите от пожарите курорти, които при силно влошена обстановка и природна среда продължават да убеждават хората с резервации, че условията за почивка са добри и ги очакват.
За този опит за прилагане на нелоялна практика чрез предоставяне на заблуждаваща информация разбираме от групите в социалните мрежи, събиращи потребители с интереси към южната ни съседка.
По такъв начин потребителите не могат да направят информиран избор и пропускат възможността да реализират свои права, дадени им със закон. Например, ако знаят каква е реалната ситуация, те ще преценят дали да изложат на риск здравето и безопасността си или да се възползват от евентуално съществуващи за тях към момента възможности да се откажат от пътуването без неустойки или с предварително договорените в определени срокове.
Всичко това се случва на фона на противоположна информация от свидетели на събитията на място, които споделят снимки и лични разкази от различни райони: „след обяд облака засенчи слънцето“, „като духне малко по-силно вятъра падат сажди“, „мъгла и сажди“, „ставаше за плаж, слънцето беше слабо заради облаците дим, не се усещаше силно миризма на пушек, но приятелка, която плуваше, се закашля от въздуха, падаха и сажди“ и др.
Освен тези, на които им предстои да заминат, засегнати са и онези туристи, които вече са там и се налага да останат до края на резервацията си, тъй като не им се предлага разумна алтернативна възможност.
Например, да напуснат хотела и да не заплащат част от сумата, равняваща се на разходите, които хотелиерът няма да направи заради това, че те няма да ползват храна, ток, вода и други консумативи, включени в заплатената за настаняването цена.
Експертите от Ние, потребителите считат, че е наложително да се намери законов механизъм, по който туристите в тази ситуация да бъдат защитени от прилагани спрямо тях нелоялни практики, пък макар и от страна на търговци, които са базирани в чужда държава.
Ефективен начин би бил Европейският потребителски център у нас, който част от мрежа бюра във всички държави от Европейската общност, да се обърне към своя хомолог в Гърция, който на свой ред да сезира местния контролен орган по защита правата на потребителите и да изиска извършване на необходимите проверки и разследване на начина, по който хотелиерите информират потребителите за актуалната обстановка в района.
Обръщаме внимание и на това, че при наличие на застраховка на бизнеса им, тези търговци биха могли да се поинтересуват може ли тя да покрие част от загубите им. И това да им даде възможност да приложат добри практики спрямо клиентите си в тази ситуация.
Напомняме и това, че Министерство здравеопазването в Гърция препоръча повишено внимание за хора с дихателни и сърдечни проблеми, бременни и деца.
Приканваме засегнатите потребители също да се обръщат към Европейските потребителски центрове с искане за съдействие в случай на прилагане на нелоялни търговски практики спрямо тях от гръцки хотелиери.
„Ние, потребителите“

Захарова: От страх италианска медия цензурира интервюто с Лавров
На първо четене: Депутатите забраниха на Радев да дава "Шкода"-та си на НСО
"Семки и бонбонки" с дрога: Полицията в София разби схема за зарибяване на ученици
Обвинителният акт срещу Благомир Коцев и други четирима за 12 престъпления е в съда
В Шотландия откриха гъба на 407 млн. години
Скрита опасност дебне астронавтите, които ще кацнат на Луната
Създадоха цифров двойник на Земята
Китайски учени откриха редкоземни метали в растения
Арестуваха мъж заради звезда на Манчестър Юнайтед
Пече се мегасделка! Реал взима Вирц, звезда на кралете отива в Ливърпул
Левски обяви важна новина
Николай Михайлов разкритикува Светослав Вуцов
5 храни, които да избягвате при гастрит
Диетична рецепта: Пуешко с ориз
„Дяволът носи Прада 2“ идва през май 2026-а
Биотин – витаминът за красота отвътре
Тайната на дълголетието се крие в навиците ни
Лекари от три болници спасиха 32-годишна жена с тежка бременност при диабет и бъбречна недостатъчност
Имунологична несъвместимост между партньорите – мит или реална пречка за зачатието?
Фондация „Даная“ и УМБАЛ „Св. Анна“ ще си партнират за по-добра комуникация между лекари, родители и деца
"Градус" увеличава продажбите за деветмесечието, но ръстът на разходите свива печалбата с над 90%
Обвинителният акт срещу Благомир Коцев и други четирима за 12 престъпления е в съда
Изкуственият общ интелект, мислещите машини и хората - ще ни тласне ли AGI към вселената на "Дюн"
Когато емблемата не е само декор - гениалната скрита камера на Volkswagen
Тимъти Шаламе намеква за следваща важна стъпка във връзката си с Кайли Дженър
Ариана Гранде и Итън Слейтър още са заедно, но искат да са потайни
Коментари