Кинематографът пристига във Варна

Непознатата история

Кинематографът пристига във Варна

Деветнадесети век донася на човечеството чудесата на техническата революция, която преобъръща традиционните представи за възможностите на творческия гений. Едно от тези чудеса е кинематографът на братя Люмиер. Първият филм, направен от тях, се нарича “Работници напускат фабриката Люмиер в края на работното време”, трае 46 секунди и се прожектира за първи път на 21 март 1895 г. През 1907 г. братята заснемат първия си цветен филм. Те организират и първата платена публична прожекция на 28 декември 1895 г. в сутерена на парижкото “Гран Кафе”.

 

Следосвобожденска България няма време да следи сензациите и куриозите на техническия прогрес. Нейното всекидневие е раздвижено от остри политически борби, съвременността кипи в напрежението на бурно, макар и крайно неравномерно и хаотично икономическо развитие. Първите представления на новия атракцион у нас започват с чувствително закъснение. България е може би последната или една от последните европейски държави, в които прониква изобретението на братята Люмиер. Това става през февруари 1897 г. в град Русе. 

 

Тамошният вестник “Законност” известява читателите си: “В града ни от десетина дни насам е пристигнал един кинематографически апарат, който изобразява на платно тъй наречената “жива фотография”. Апаратът дава възможности да се видят изображаемите от него картини и сцени във всичката им живост и движение. Пристигналия кинематограф показва например един движещ се трен, посрещането на цар Николай в Париж, един от парижките площади, щото се получава пълна илюзия. Апаратът се помещава в новата къща на г-н Марин Чолаков, на площада пред бъдещата градска градина. Входът струва един лев”.

 

Във Варна в началото на XX век специална сграда за кинопрожекции в града няма.

 

Една от причините за това е слабото постъпление на филми у нас. В началото патриархалните варненци смятали това изкуство за несериозно, даже вредно, особено за подрастващите. В бр.13, стр.2 на вестник “Свободен глас” четем: “Липсва една ефикасна контрола на това, що дава кинематографът. Лекото поведение, сензацията, убийството – с една дума цялата опака страна на Запада, се поднася от кинематографите, като духовна храна в България. А кой най-много посещава кинематографа у нас? Това са децата, младежите и жените, които хранят ненаситно своето любопитство от белите платна на това изобретение. На платното младежът вижда един живот фантастичен, живот на приключения, непризнаващ морални максими. И слабата, неуравновесена още душа, мечтае за приключения от такъв род. Жадува тяхната душа за всичко, което кинематографът изнася, като красота и приключения. А от жаждата, от желанието, до престъплението е само една крачка”. 

 

Оскъдните данни, разхвърляни из страниците на мемоарите на първите хронисти на киното, дават твърде приблизителна представа за „кинематографичното нашествие” в девственото съзнание на варненеца от началото на  ХХ век. В градските кафенета и локали със съмнителна репутация, а понякога дори и под покрива на първокласни хотели, странстващите рицари на киното са опъвали своите платна, задвижвали чудноватите дървени апарати, за да показват пред смълчаното множество  „феерични” картини,  „потресающи” драми и „превесели” сценки.

 

Неколкомесечното турне на пътуващия кинематограф на чеха Франц Прохазка по нашите земи през 1902 г. има голямо значение за по-нататъшното разпространение на филмовото зрелище. Във Варна той остава по-дълго, показвайки програмата си в центъра на града в съседство с известния хотел „Хаджи Панако”.

“Варненски общински вестник”, бр.71, стр.4

 

Първите истински филми във Варна са се прожектирали в театралните сгради, които се приспособявали и за кинопрожекции. Сред спарения въздух, постоянния шум от хрупането на семки и леблебия, както и шумните коментари и подвиквания, зрителите се срещали с новото изкуство. Некачествените ленти често се късали, повреждала се и апаратурата. Не били редки случаите, когато зрителите напускали залата и очаквали дълго време пред входа да бъдат поканени, за да догледат филма.

 

 

Репертоарът на пътуващите кинематографи, които гостували в тези киносалони, независимо от това дали техен собственик е бил румънският евреин Браун, или почтеният австро-унгарски поданик Георгий Кузмич, италианците братя Умберто или вездесъщият на Балканите хърватин Ференц Ешер, бил съставен приблизително по един и същ начин. Дори е напълно възможно по-голямата част от показваните филмчета да са били еднакви — все производство на могъщата френска фирма „Пате-фрер”, монополизирала още в началото на века филмовия пазар в Средна и  Източна  Европа.

 

Вестник “Световен фар” бр. 5, 14.VІІІ.1927 г.

 

Едни от първите кинопрожекции са в салона “Прошек”, построен през 1906 г. Салонът “Прошек” първоначално е бирария с лятна градина, но после бива пригоден и за театрални представления, балове и вечеринки. На една от дългите му страни  имало по-особени “балкони” – приповдигнати с две-три стъпала малки сепарета. През 1919 г. сградата е преустроена за кинопрожекции. Първоначално публиката с нескривано любопитство  гледала многобройните изгледи от екзотични страни, гласно се  удивлявала на различните природни чудеса, проливала  не без удоволствие сълзи на блудкавите мелодрами, в които се разигравали страховити трагедии в един недостъпен по своя разкош свят на убийствени страсти и привлекателни пороци. Но, изглежда, най-търсени са били непретенциозните комични сюжети с глуповати и нелепи похождения на дребни хитреци или наивни добряци, които вероятно най-пълно са задоволявали инстинктивния стремеж на публиката към зрелищност и развлекателност.

 

През 1922 г. кино “Прошек” и директорът му Р. Кабатник печелят общинския търг за отдаване под наем на Летния театър за кинопрожекции. Съобщението е публикувано в бр.71, стр. 4 на “Варненски общински вестник”. В началото на 30-те години на мястото на кино “Прошек” се появява новото кино “Роял” с просторно фоайе, приветлив салон с около 650 места, с партер и балкон. Негов собственик става строителният предприемач Яков Прудкин.
 

Вестник “Свободен глас”, брой 42 от 1911 г., информира читателите: “Новопостроеният модерен театър на предприемчивия варненец Коста Ранков е вече готов и ще почне да дава своите кинематографически представления”. Първоначално сградата на ул. “Шипка” № 4 се стопанисва от Акционерно дружество “Лада” с главни акционери Александър Василев – братя Прошек. Дълги години това е най-хубавият театрален салон във Варна. Проектът на сградата е на Дабко Дабков, а скулптурните орнаменти са дело на Кирил Шиваров. Централната зала, около 200 кв. м, е с балкон и има три изхода към улицата. Сцената е оформена с орнаменти и скулптурни групи. Към нея има помещения за гримьорни и реквизит. За пръв път тук се появяват неподвижни, свързани с пода столове, специално доставени от Виена. Там се изнасят множество театрални спектакли, концерти, сказки и политически събрания. След Първата световна война залата е приспособена и за кинопрожекции, но продължават да се изнасят и представления. През 30-те години салонът е нает от известния кинодеятел Рафаил Кабатник, стопанисващ по това време летните кина “Палас” и “Роял”, който ремонтира основно сградата и инсталира нови апарати според последните изисквания на кинотехниката. През 1948 г. 37-годишното кино получава името “Република”.

 

Съперничеството между собствениците на кинематографи по това време се е осъществявало главно по линия на удобствата, които те са били в състояние да предложат на своите не особено взискателни зрители: големина на помещението за прожекции, наличие на музикален съпровод, техническо качество на картината, постоянен и интересен „рекомандьор” и т. н. Иначе филмовата програма е почти стандартна за всички кинематографи.

 

На 7 декември 1913 г. официално е открит новият кинематограф в града “Свободна България”. Тържеството е съпроводено с изпълнение на флотския оркестър. Интересът на публиката е изключително голям. Прожектира се филмът “Жана д`Арк”. Залата на “Свободна България” няма комфорта на театър “Ранков” , но все пак е истински киносалон с 450 места, балкон и ложи, с кабинка за прожектиране, направена по-късно, и обезпечена евакуация на зрителите чрез два странични коридора. 

 

Първоначално за прожектирането на “живи картини” на открито се ползвали летните градини на бирариите, най-често в района на Морската градина – любимо място за разходка на местните жители, на летовниците и туристите. Масите в заведенията се премествали и столовете се нареждали в посока към спуснатото платно. На фасадата на заведенията били поставяни дървени табли, украсени с типичните за времето кривини, шпилове и пана за рекламите. Така е било в салона-градина “Златна котва”, бивше “Хаджи Панако” – на мястото на хотел “Одеса”; в лятна градина “Грозд” – вляво от входа на Морската градина, срещу “Хаджи Панако”; в “Червен рак” – Летен модерен театър, клон на Софийския модерен театър; в бирария “XX век”; в ресторант “Морско око” и др.

 

За съжаление, историята на пионерските стъпки на седмото изкуство във Варна не разполага с никакви конкретни данни за „средностатистическия” зрител: нито за вкусовите му предпочитания, нито за образователния му ценз, нито дори за регулярността на неговите посещения в кинематографа. За много от тези важни подробности съдим единствено по мемоарни свидетелства на съвременници. При всичката им противоречивост и неточност едно остава безспорно — първите кинопредставления са били ориентирани изключително към т. нар. простолюдие. 

 

Най-верните и възторжени почитатели на кинематографа са били хората от градските покрайнини, учениците и курортистите, които се отпускали по време на почивката си. Твърде рядко представителите на интелигенцията и на „висшето общество” посещавали прожекциите. В началото на века подобно на всички европейски страни в средите на интелектуалците и във Варна посещението на филмови спектакли се е смятало за твърде „плебейско” удоволствие, за проява на лош вкус и елементарна духовна нагласа.

 

МАРИЦА ГЪРДЕВА

 

Коментари

Живот
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата