09:56 | 21 януари 2014
Обновен: 00:23 | 20 април 2024

Астрономи с революционно откритие

По материала работи: Златина Добрева
Астрономи с революционно откритие

Астрономи за пръв път наблюдаваха гигантска мрежа от нишки, които свързват галактиките една с друга, благодарение на светлина от квазар. Според стандартния модел за формирането на Вселената галактиките не са разпределени случайно, а се вписват в "космическа паяжина" или мрежа от материя. В нея някои галактики са много плътни, докато други райони са почти празни.
Физиците са на мнение, че галактиките имат връзка помежду си чрез своеобразни нишки, съставени от газове. Досега подобни връзки не са били наблюдавани и описани, но изследователите твърдят, че са открили малка част от междугалактичната мрежа, която е видима благодарение на интензивната светлина на квазар.
"Въпросният квазар осветява дифузни газове в мащаби, които надхвърлят всичко, наблюдавано досега, и ни предоставя първата "картина" на газовете между отделни галактики", заяви експертът по астрофизика от Калифорнийския университет в Санта Крус Завиър Прохаска.
Високата енергия, отделяна от квазара, кара водородът в нишките да флуоресцира и прави видима мъглявина от газ, широка около 2 млн. светлинни години.
"Тя е нещо изключително - огромна е, най-малко два пъти по-голяма е от всяка друга наблюдавана досега мъглявина и се простира отвъд средата на квазара", отбеляза ръководителят на екипа Себастиано Канталупо.
bgonair.bg