IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 22°
Живот
05:59 | 30 август 2014
Обновен: 17:10 | 13 юни 2022

Инерцията на съня не е полезна

Инерцията на съня не е полезна

По материала работи: Златина Добрева
Инерцията на съня не е полезна

Често сутрин имате чувството, че не сте се наспали достатъчно и с желание да откраднете още една минута от съня навивате втора аларма.
Но колкото и сладки да са тези десетина минути допълнителен сън, те могат да унищожат целия ви ден, твърди Мери Карскадон, професор доктор по психиатрия и човешко поведение в университета Браун.
Човешкото тяло има няколко механизма за естествено сутрешно събуждане. Два часа преди тялото да бъде готово да се събуди, се повишава температурата на мозъка, с цел той по-лесно да се задейства и да се чувствате по-малко сънливи.
Постепенно нараства и температурата на тялото, мозъкът отделя хормоните кортизол и допамин, които дават енергия за ново начало на деня.
Но ако не сте се наспали достатъчно и часовникът ви звънне в този момент, температурата на тялото все още се намира на нивото на тази необходима за дълбок сън. За това настръхвате от студ, когато излезете изпод завивките, а леглото ви привлича като магнит. Ако тогава изключите будилника и заспите отново, мозъкът и тялото ви се връщат към състояние на сънливост. Всяка следваща аларма само засилва това състояние, което учените наричат "инерция на съня" и което може да продължи цели четири часа след ставане от леглото.
Изследванията показват, че този сън с прекъсвания продължава целия ден, а вие се чувствате уморени и мързеливи, пише БГНЕС. Учените съветват вместо да навивате няколко аларми, просто да настроите будилника за звънене 20 минути по-късно.

Коментари

Новини Варна