IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 21°
Живот
18:44 | 24 март 2017
Обновен: 20:48 | 22 април 2024

Ползването на навигация забавя мозъка

Ориентацията по памет е по-полезна

По материала работи: Ставри Таргов
Ползването на навигация забавя мозъка


Шофьoрите, които разчитат най-вече на навигация, за да стигнат от една точка до друга, имат по-бавен мозък. Това показва ново проучване в Англия. Според него използването на този вид карти кара частите от мозъка, които развиват паметта и отговарят за взимането на решения, да се изключват.
 
Използвайки лабиринтът на лондонските улици като тест за мозъка при шофиране в градска среда, изследователи от Лондонския университетски колеж (UCL) откриват, че хората, които се ориентират по памет, са с много по-развити способности на ума в сравнение с водачите, на които им трябва навигация или карта.
 
От UCL се фокусират върху активността на хипокампуса- част от мозъка, свързана с паметта и навигацията, както и периферният кортекс, който участва в планирането и взимането на решенията. Резултатите, публикувани в списание „Nature Communications“, показват, че участниците, които се ориентират и придвижват по улиците сами, без допълнително средство, достигат по-далечно разстояние и имат по-голяма активност на мозъка. Тези с навигациите пък показват по-слаби данни, защото мозъкът им разчита на готова информация.
 
Шофьoри, които карат из по-голяма част от улиците на град като Лондон поставят по-високи изисквания към хипокампуса и периферният кортекс, твърди д-р Хюго Спеърс, ръководител на проучването. И уточнява, че в хипокампуса мозъкът симулиура бъдещи пътувания, докато главният мозък спомага за това да си направим план по които улици ще караме, за да стигнем до нашата дестинация.
 
 
„Когато разполагаме с технология, която ни казва по кой път да поемем, тези части на мозъка просто не ни изпращат сигнали за това какъв маршрут да изберем. Така той направо се изключва и не проявява интерес за ориентация“, обяснява Спеърс.
 
Проучванията на университетския колеж доказват, че таксиметровите шофьoри, които се опитват с времето да запаметят улиците, по които са минали и забележителностите наоколо, разширяват хипокампусите на мозъка си. Обратното- тези, които винаги следят маршрута чрез навигация, затъпяват и не развиват тази част на мозъка.

Puls.bg

Коментари

Новини Варна