Петър Сеферов е роден през 1972 г. в Провадия. Завършва ВВМУ „Никола Й. Вапцаров” през 1995 г. От януари 1996 г. работи в пристанище Варна, а от май 2005 г. е началник на пристанище Балчик. След създаването на ДП „Пристанищна инфраструктура” (ДППИ) става първия му генерален директор и на този пост е до октомври 2009 г. От април 2011 г. се връща като зам.-директор на Варна-изток”, а от февруари 2014 г. е негов директор. От 4 февруари т.г. е изпълнителен директор на „Пристанище Варна” ЕАД.
- С какви стопански резултати поехте щафетата като нов ръководител на пристанищния комплекс?
- Още преди 31 декември 2014 г. знаехме, че са изпълнени физическите параметри на бизнес плана на „Пристанище Варна” ЕАД. Към края на годината отчетохме около 10 млн. т товари, преминали през двата терминала, които оперираме – Варна- изток и Варна-запад. Известно е, че бях директор на пристанищен терминал Варна- изток и като такъв участвах в разработването и изпълнението както на стария, така и на новия бизнес план. Очевидно е, че не ми трябва някаква особена адаптация, защото познавам работата и на колектива, и на двата терминала.
Структурата на товарооборота и на двата терминала е сравнително постоянна през последните години. Продължаваме да бъдем главно износно пристанище - около 70 % от товарите са за износ, а останалите – внос. Положителен факт от гледна точка на технологичност и опазване на околната среда е увеличаването на обема (с 46 000 т) и дела (с 2%) на контейнерите. Общо през миналата година обемът на обработените контейнери надхвърля 132 600 TEU. Средно около 65% от товарооборота е в насипно състояние. Специално на Варна- изток около 90% от обработените товари бяха насипни, на Варна-запад - 55%, където имаме и над 1 млн. т течни товари. Обработени бяха и над 700 000 т генерални товари. За първи път на Варна- изток беше приложена нова технология за обработка на тръби с голям диаметър. Макар и в незначително количество, през 2014 г. бяха обработени и товари по технологията ро-ро.
- А как започнахте новата 2015 г.?
- От началото на годината досега са обработени над 2,1 млн. т товари, което е с близо 26 % повече в сравнение със същия период на 2014 г. , въпреки че по принцип януари и февруари са по- слаби месеци. Вече са обработени и около 29 000 TEU. А зърнените товари надхвърлят половин милион тона (506 000 т към 18 март т.г.).
- Морска гара стяга ли се за новия круизен сезон?
- Досега за новия сезон са записани 33 посещения на круизни кораби със 7500- 8000 пътници, при 36 кораба през миналата година - тогава пасажерите бяха 3 пъти повече. Разбира се, изминалата 2014-а не може да се приема като определяща, защото беше година на непредвидими обстоятелства в Украйна. Очакванията са намаляването на посещенията на круизни кораби да продължи, защото целият черноморски басейн се определя като рисков.
- Кои са първите задачи, които си поставихте, поемайки ръководството на „Пристанище Варна” ЕАД?
- Както вече казах, бях директор на Варна-изток с работно място първия етаж на административната сграда, а сега съм изпълнителен директор и работя на втория етаж над стария си кабинет. Казвам го като метафора, но всъщност истината е, че добре познавах и проблемите, и възможностите на двата терминала и на цялото търговско дружество. Работата на пристанището е специфична. Един човек сам трудно може да промени нещата. Аз съм работил в екип и продължавам по същия начин на практика със същия екип. Участвах в разработването на бизнес плана за 2015 г., който е изпратен за утвърждаване в Министерството на транспорта и още от първите дни на моето назначаване работя по неговото изпълнение. Оперативната работа в пристанището се извършва на кея, където се обработват корабите, но различните административни и аналитични отдели действат по изпълнението на редица задачи със стратегическо значение, свързани с технологичното и организационното развитие на дружеството.
Казвал съм, че работим по схемата 24-7-365, тоест денонощно в рамките на цялата година. Последните години на търговското дружество са успешни и смятам този процес да продължава. Радвам се, че с моето преназначаване се създадоха условия за издигане на редица вече утвърдени млади кадри, с необходимото специално образование и познаващи оперативната експлоатация. Използвам случая да подчертая, че и досега ние сме били една постоянно действаща „лаборатория”, подпомагаща обучението на младите хора в любов към морето и по-специално в любов към пристанището. На 23 март т.г. събрахме възпитаници на две гимназии и студенти от ВВМУ. Направихме им презентация, чрез която запознахме бъдещите ни колеги с възможностите и предизвикателствата, пред които се изправяме. Наши специалисти на практика демонстрираха специфични моменти от пристанищната дейност.
- Каква е инвестиционната програма за 2015 г.?
- За да се извършват качествени пристанищни услуги е задължително да разполагаме с технически и технологически годна и безопасна пристанищна инфраструктура и техника. Известно е, че ние оперираме публична държавна собственост и за инфраструктурата като цяло отговаря ДППИ, а ние – за пристанищната техника.
В края на миналата година беше изпратен първи вариант на бизнес плана съобразно съществуващите проучвания и очаквания за 2015 г. В него сме предвидили инвестиции в размер на около 6,5 млн. лв. за нова пристанищна техника, съоръжения и др. Планираната техника е в съответствие със структурата на очакваните товари. Въпреки че основно е работа на ДППИ, в пристанищна инфраструктура смятаме да инвестираме около 6 млн. лв.
- Какво е заложено в генералния план за развитието на пристанището и докъде е стигнало изпълнението му?
- Според законодателството развитието на пристанищата става в съответствие с техните генерални планове и за това отговаря ДППИ. Като пристанищен оператор нашите задачи, които стриктно изпълняваме, са заложени в годишните ни бизнес планове. За да повишим товарооборота, залагаме преди всичко на технологичното развитие и според възможностите си закупуваме нова пристанищна техника и поддържаме съществуващата. Наш приоритет е и постоянното подобряване на организацията на труда и безопасността на работата ни като оператор. Известно ни е какво се съдържа в генералния план и сме готови да съдействаме за неговото изпълнение, обаче без да се намесваме във функциите и правомощията на ДППИ.
- Древният Одесос е възникнал като пристанище, което продължава да бъде пъпната връв на морския ни град. Като ръководител на дружеството, което оперира с неговите мощности, как ще коментирате бъдещото развитие на порта, а от там и на морска Варна?
- Заех поста изпълнителен директор на „Пристанище Варна” ЕАД с ясното съзнание, че моята основна задача е качествено, ефективно и безопасно да оперирам двата най-големи български морски терминала и да съдействам за развитието на пристанището, когато принципалът изисква това. В добър контакт сме с ДППИ и ИА „Морска администрация”, но уважавам разделянето на функциите и задълженията. Много бих искал, а това се споделя и от целия екип на дружеството, пристанище Варна да получи необходимото внимание и подкрепа за своето развитие.
- Докъде стигна реализацията на проекта за новия Интермодален терминал - Варна?
- Както вече е известно, ДППИ е сключило договор с избраната по конкурс фирма, която ще проектира Интермодален терминал - Варна (ИМТ - Варна). Наскоро ни посетиха специалисти от избраната проектантска фирма, водени от представители на ДППИ. По тяхно искане направихме презентация на нашето търговско дружество и двата терминала, които оперираме. Показахме им пристанищния терминал Варна- изток и отговаряхме на техни въпроси в рамките на нашата компетентност. Надявам се, че в скоро време ще се изяснят сроковете и процедурите за развитието на този необходим нов терминал. Основната идея е първо той да бъде изграден в района южно от фабрика „Христо Ботев”, след което претоварната дейност от Варна- изток ще се премести там и едва тогава ще се направи необходимата трансформация на стария терминал с оглед разработките на проектантите, приети от представителите на принципала.
- Какви са очакванията Ви за привличане на допълнителни товари през 2015 г.?
- Най-важното за привличането на нови, в т. ч. и транзитни товари, е продължаване на усъвършенстването на технологиите, подобряването на организацията на труда и комуникацията със съществуващите и бъдещите клиенти. Тези задачи се решават всеки ден на всички управленчески нива – от централното ръководство до стифадора на съответното корабно място. Според нашите очаквания и тази година структурата на товарооборота ще се запази, като обемите на обработваните товари ще са съпоставими с миналогодишните. Правим всичко възможно за привличането на тежки извънгабаритни товари. Не бихме отказали нито един вид товар, който може да премине през нашия регион.
- През варненското пристанище става най-големият износ на зърно у нас, подготвяте ли се вече за новата жътвена кампания, така че да не позволите част от товарите да се насочат към съседни пристанища, като Констанца?
- Действително, зърнените товари са едни от ключовите и емблематични товари за нас и винаги сме се отнасяли с изключително внимание към тях. Скоро преработихме изцяло технологичната карта, като внесохме някои усъвършенствания. Варна-запад все по-активно се намесва в обработката на този тип товари. На Варна- изток също се извършват подобрения, свързани с усъвършенстването на технологиите за работа. В момента се извършват някои експерименти и след тяхното успешно приключване ще мога да ви запозная по-подробно с резултатите. Искам да припомня, че от средата на 2014 г. специализираната машина за товарене на зърно вече е наша собственост и се използва пълноценно. Надяваме се, че тазгодишната зърнена кампания ще бъде добра и успешна. Позволявам си обаче да припомня, че засега в България няма модерен пристанищен терминал, специализиран за износ на зърно. Това трябва да стане с проектирането и изграждането на новия ИМТ- Варна.
Стефан Денков

Доброто е заразно: Благотворителен боулинг турнир в София на 15 и 16 ноември
Край на разделното събиране на боклук в 16 столични района
Зеленски: С Желязков обсъдихме сътрудничеството в отбраната - имаме решения
Опровергана е една от основните теории за строежа на Вселената
Blue Origin обяви дата за втория полет на ракетата New Glenn
Очевидци твърдят, че зелено на цвят НЛО e прелетяло над Китай
На Земята започнаха силни магнитни бури
Арестуваха фен на Барса, запалил автобус на Брюж
Във Висшата лига на Англия промениха ключово правило
Арестуваният фен на Локо Пловдив проговори
Играчи на Борнемут въртят луда любов + СНИМКИ
Дневен хороскоп за 7 ноември, петък
Венера преминава в Скорпион на 7 ноември – ние ставаме най-важни
Вино за повод: Кои са най-добрите червени вина за подарък?
7 ясни знака, че тялото ви е изтощено
Пикочната киселина може да се намали с повече вода и подходящите храни
Влияе ли контрацепцията на сексуалното желание?
България има потенциал да се превърне в медицинска дестинация на световно ниво
Полово предавани инфекции и проходимост на маточните тръби
Сделки с акции на "Грийн Иновейшън" формираха над 46% от оборота на БФБ
Край на разделното събиране на боклук в 16 столични района
ЕС показва гъвкавост по отношение на ESG правилата след заплахи от Катар и САЩ
Stellantis поиска още 10 години за електрификация
Честит рожден ден на две вдъхновяващи жени – Мария Шрайвър и Ема Стоун
5 зодии, които цъфтят след раздяла
Коментари