IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Новини Варна
09:15 | 8 декември 2023
Обновен: 17:37 | 28 февруари 2024

Коцев иска забрана на старите коли в центъра на Варна

Вижте границите на нискоемисионната зона, която трябва да влезе в сила от 1 януари 2025

По материала работи: Слав Велев
Коцев иска забрана на старите коли в центъра на Варна

Новият кмет на Варна иска забрана за старите коли в центъра на морската столица от 2025 г. От 1 януари 2025 в идеалния център на града да бъде забранено движението на автомобили без екокатегория Евро 1 и Евро 2. От 1 януари 2027 г. забраната ще обхване бензиновите коли с Евро 3  и дизелите с Евро 4 и 5, произведени преди 2007 г. От 1 януари 2030 г. в списъка със забранен достъп ще попаднат всички автомобили на възраст 21 и повече години. 

Границите на нискоемисионната зона ще бъдат очертани от кръстовището на ул. „Цар Асен“ и бул. „Цар Освободител“, по бул. „Цар Освободител“ в посока Пристанище Варна-Изток; бул. „Приморски“, пл. „Славейков“, ул. „Ал. Дякович“, бул. „Христо Ботев“, бул. „Съборни“, ул. „Цар Асен“ до кръстовището с бул. „Цар Освободител“.

По данни от 2022 г. регистрираните във Варна автомобили са 189 540. Без категория, с Евро 1 и Евро 2 са 98 399 коли. С екологична категория  Евро 3 са 22 291 автомобили, регистрирани в общината, с Евро 4 – 41 736, с Евро 5 – 17 219, а с Евро 6 – 9 738. Дизеловите автомобили замърсяват повече въздуха с фини прахови частици и азотни оксиди. Техният брой на територията на общината е 86 156, като 34 233 са без екокатегория, с Евро 1 или Евро 2.

В предложението на Коцев се посочва, че с издадена от кмета на Варна заповед от 11 април 2022 г. е сформирана комисия от експерти за обсъждане на необходимостта от създаване и въвеждане на Зона с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух от транспорта и възможностите за въвеждането ѝ. Експертите са коментирали териториалния обхват, границите, времевата рамка и начина на контрол, както и възможностите за прилагане на забрани и ограничения за движение и навлизане в Зоната с ниски емисии, пише "Дарик".

Още през миналата година влезе в сила законова възможност кметовете на общини да определят зони, в които не се допускат автомобили от по-ниска екокатегория когато има замърсяване на въздуха над нормите. Подобни зони с ниски емисии има в редица държави в Европа. У нас само в София бе въведена подобна мярка.  

Тепърва предстои Общинският съвет да разгледа и гласува предложението за нискоемисионна зона, но вече се появиха политически противници на идеята. Срещу евентуална забрана за достъп на стари автомобили до центъра на града се обявиха общинските съветници от "Възраждане“. Кметът, вместо да копира абсурдни решения и забрани на други кметове в страната, нека да направи така, че улиците на Варна да бъдат измивани редовно. Това със сигурност ще намали замърсяването на въздуха, призоваха от патриотичната формация. Те настояват Коцев да оттегли предложението и то да бъде обсъдено в момента, когато Варна е силно развита морска столица, където стари автомобили ползват само ретро  колекционери.

Коментари

Наблюдател ( преди 2 месеца )
Лъжа е, че дизелите замръсяват въздуха повече от бензинките. А финните прахови частици се получават от всички автомобили, даже и от електричките, защото всички имат гуми и стриват калта от улиците.Но една лъжа повторена от медиите става истина.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Новини Варна