Новият кмет на Варна иска забрана за старите коли в центъра на морската столица от 2025 г. От 1 януари 2025 в идеалния център на града да бъде забранено движението на автомобили без екокатегория Евро 1 и Евро 2. От 1 януари 2027 г. забраната ще обхване бензиновите коли с Евро 3 и дизелите с Евро 4 и 5, произведени преди 2007 г. От 1 януари 2030 г. в списъка със забранен достъп ще попаднат всички автомобили на възраст 21 и повече години.
Границите на нискоемисионната зона ще бъдат очертани от кръстовището на ул. „Цар Асен“ и бул. „Цар Освободител“, по бул. „Цар Освободител“ в посока Пристанище Варна-Изток; бул. „Приморски“, пл. „Славейков“, ул. „Ал. Дякович“, бул. „Христо Ботев“, бул. „Съборни“, ул. „Цар Асен“ до кръстовището с бул. „Цар Освободител“.
По данни от 2022 г. регистрираните във Варна автомобили са 189 540. Без категория, с Евро 1 и Евро 2 са 98 399 коли. С екологична категория Евро 3 са 22 291 автомобили, регистрирани в общината, с Евро 4 – 41 736, с Евро 5 – 17 219, а с Евро 6 – 9 738. Дизеловите автомобили замърсяват повече въздуха с фини прахови частици и азотни оксиди. Техният брой на територията на общината е 86 156, като 34 233 са без екокатегория, с Евро 1 или Евро 2.
В предложението на Коцев се посочва, че с издадена от кмета на Варна заповед от 11 април 2022 г. е сформирана комисия от експерти за обсъждане на необходимостта от създаване и въвеждане на Зона с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух от транспорта и възможностите за въвеждането ѝ. Експертите са коментирали териториалния обхват, границите, времевата рамка и начина на контрол, както и възможностите за прилагане на забрани и ограничения за движение и навлизане в Зоната с ниски емисии, пише "Дарик".
Още през миналата година влезе в сила законова възможност кметовете на общини да определят зони, в които не се допускат автомобили от по-ниска екокатегория когато има замърсяване на въздуха над нормите. Подобни зони с ниски емисии има в редица държави в Европа. У нас само в София бе въведена подобна мярка.
Тепърва предстои Общинският съвет да разгледа и гласува предложението за нискоемисионна зона, но вече се появиха политически противници на идеята. Срещу евентуална забрана за достъп на стари автомобили до центъра на града се обявиха общинските съветници от "Възраждане“. Кметът, вместо да копира абсурдни решения и забрани на други кметове в страната, нека да направи така, че улиците на Варна да бъдат измивани редовно. Това със сигурност ще намали замърсяването на въздуха, призоваха от патриотичната формация. Те настояват Коцев да оттегли предложението и то да бъде обсъдено в момента, когато Варна е силно развита морска столица, където стари автомобили ползват само ретро колекционери.

Работник от ТЕЦ "Бобов дол" е с опасност за живота
Десетки ученици и учители се натровиха с дюнери
На 3 ноември 1957 г. стартира първият в света биоспътник с кучето Лайка на борда
Учени предупредиха за засилване на слънчевата активност
От Токио до Ню Йорк само за час: Започват суборбитални полети
„Космически океан“ край черна дупка: Откриха най-големия воден резервоар във Вселената
Менян заговори за титла
В Левски са на тръни преди Вечното дерби с ЦСКА
Футболен бос изригна: Мижитурка продава Карлос Насар в Катар
Еуфория! Огромна радост в ЦСКА преди Вечното дерби с Левски
Тези 4 зодии ще бъдат най-засегнати от ретрограден Меркурий
5 есенни супи с малко въглехидрати
9 стъпки от аюрведа, които трансформират живота към по-добро
Протеинова салата с кисело мляко и грозде
Какво прави магданозът за здравето ни?
Защо периодичното посещение на зъболекар е важно?
Възли и рак на щитовидната жлеза - кога има повод за притеснение?
Менопауза – естествен преход, който може да бъде преодолян с лекота
Къде е България на световната карта на медицинските иновации?
Напук на доклада "Драги": България раздува публичния сектор, товари частния
Ботев: Заплахите за изпращане в "Б" група не ни плашат, имаме най-добрия играч в шампионата
Дизайнер показа драстично обновена Mazda3
Ким Кардашян променя живота си, сбъдвайки мечтата си да работи като адвокат
Как се маскираха звездите на Хелоуин? - втора част
Коментари