Точно преди четири години, в първите минути на 26 октомври – в 0016 часа, най-сетне приключи мъчителната операция за изтегляне на моторен кораб VERA SU (сега плаващ под името SAFINA) от скалите край защитената местност Яйлата. Плавателният съд заседна там на 20 септември 2021 г., превръщайки се в сериозен тест за възможностите за реакция на българските власти при аварии в отговорния черноморски район.
И докато инцидентът отдавна отшумя от първите страници, горчивият привкус остава. Основният въпрос е: Защо България забрави да възстанови разходите си по спасителната операция? През миналата година стана ясно, че държавата не е предявила иск срещу застрахователите на кораба, за да си върне вложените средства.
Само преди ден, на церемония за начало на строителството на новия ферибот на Белослав, който ще струва 24 милиона лева, министърът на финансите Теменужка Петкова каза в отговор на въпрос на Maritime.bg, че няма информация за действията на дирекция „Съдебна защита“ на ведомството.
Поуките от кризата с VERA SU доведоха до официалното признаване на нуждата от придобиване на нови спасителни средства, включително специализиран кораб, както и оптимизация на Схемата за разделно движение в морските пространства на Република България чрез разполагането й спрямо сегашното разположение в източно направление.
Нито едно от двете не се е случило вече четири години.
Екранно изображение показва търговски кораб, извършващ преход през миналата седмица във водите край Яйлата със скорост 7 KN и на около 1,5 NM от брега. Той би се оказал на скалистия бряг само след 13 минути, ако повторим фаталния авариен сценарий с VERA SU.
Междувременно бяха дадени над 1 млн. лева за т.нар. постигане изискванията на международните инструменти по безопасност на корабоплаването.
За тези четири години държавата плати, за да бъдат изготвени условия за избор на нов спасителен кораб, но после не ги прие, тъй като той не отговаря на нуждите й.
Беше извършена и актуализация през миналата година на Националния план за търсене и спасяване в българския отговорен район (НПТСБМОРТС). И тъй като страната няма достатъчно специализирани средства за реакция, при инциденти ще се използват силите на всички институции.
Скорошният инцидент с потъването на кораб EILEEN, станал на 140 мили източно от Варна, постави на изпитание координацията на различни институции при морски произшествия. Този конкретен инцидент се случи най-меко казано – при неизяснени обстоятелства. Както и в благоприятна хидрометеорологична обстановка и само на 20 мили от десетките кораби, участващи в реализацията на турските офшорни газови находища в Черно море.
Многоинституционален отговор при мащабен морски инцидент не се е налагал до момента.
Четири години след инцидента с VERA SU, държавата се обръща за съдействие към морския бизнес.
Ще бъдат наети влекачи за изпълнение на неотложни аварийно-спасителни работи. Планира се по два влекача да дежурят във Варна и Бургас.
Морският бизнес се включва в охраната на българския бряг, предоставяйки адекватни ресурси, които да помогнат на бедстващите кораби при пожар, спасяване на имущество, ликвидиране на последиците от замърсяване на морската среда, оказване на медицинска помощ и/или евакуация, както и на хората, за които съществува опасност да пострадат или да загинат по бреговата ивица на страната.
И докато в държавния бюджет и тази година няма пари за нови спасителни средства, според думите на вицепремиера Гроздан Караджов, продължава четиригодишното чакане за подготовка на проект от ИА „Морска администрация“ за придобиването им през инструментите на Европейския съюз, на който България е пълноправен член от близо 19 години.
Консултанти ще помагат на Морска администрация, за да бъде написан европейски проект, за което агенцията ще разходи до 290 хил. лева, макар в структурата й да има отдел, който следва да прави точно това.
Всичко това ни превърна в единствената държава на Черно море, която не е придобила нови специализирани средства за търсене и спасяване след инцидента с VERA SU през 2021 г. – който във всеки един момент може да се повтори в много по-големи мащаби, включително и заради продължаващата война.
Турция строи още нови единици за спасителни операции. С нови катери бе осигурена и Морска спасителна служба на Руската федерация за дежурство в Черно море. Бреговата охрана на Украйна получи няколко нови катера. А просто немислимо е сравнение на готовността ни с тази на северната съседка Румъния за реакция при аварии на море.
Румъния успешно се възползва от членството си в Европейския съюз, привличайки десетки милиони евро за нови спасителни кораби. Отделно от това дунавските ни съседи създадоха и реализират мащабна програма за стотици милиони евро за брегоукрепване.
Сагата VERA SU
Датата е 20-и септември 2021 г. Край северните брегове на България преход от Украйна извършва моторен кораб VERA SU (IMO: 8611219, сега плава под името SAFINA). Превозва 2 837 mt урея. В 01:55 ч. корабът извършва планиран поворот и пресича границата на териториалното море на Република България, насочвайки се към точката за включване в Схемата за разделно движение. Малко преди 04:00 ч. вахтеният втори помощник-капитан за кратко сяда на дивана на мостика и заспива. Без буден на мостика, корабът не извършва последващ планиран поворот за включване в Схемата за разделно движение, а продължава с непроменен курс и скорост от 7,8 възела към брега. За нещастие на мостика не се явява старши помощник-капитанът, който следва да поеме вахтата. В 04:03 ч. дежурният на VTS – Варна, и в 04:05 ч. дежурните на Гранична полиция, които до този момент следят движението на кораба, виждайки, че се насочва към брега, започват да го търсят по VHF. Повикванията са многократни и настоятелни, но без резултат.
В 04:13:43 ч., с курс 246° и скорост 7,8 kn корабът засяда на скалистия бряг в района на защитена местност „Яйлата“.
Последват опити на екипажа за снемане на кораба от плитчината, включително капитанът разпорежда да не се отговаря на повикванията от българските служби. Няколко часа по-късно Maritime.bg разпространява първи кадри от инцидента, а турският капитан на плавателния съд заяви: Не мога да коментирам, виждате резултата.
В първия ден след засядането отговорните български институции започнаха активни действия за мобилизация на сили и средства, започна и картиране на дъното в района, за да се маркира безопасен подход за бъдещи опити за изтегляне на VERA SU.
Провеждаше се и активна кореспонденция между държавни органи и корабособственика и корабния оператор, оценено е мореходното състояние на кораба и започва планиране на различни варианти за снемане на кораба.
На 23-и септември 2021 г. корабособственикът обяви обща авария, предлагайки част от товара да бъде изхвърлена в морето. Този план бе категорично отхвърлен от Басейнова дирекция „Черноморски район”, като създаващ опасност за морската среда.
На компанията-корабособственик бе предоставен срок до 10:00 ч. на 27.09.2021 г. да предложи технически осъществими варианти за претоварване на превозвания товар и да представи план за прехвърляне на остатъчното гориво на кораба, за да се предотврати замърсяване на морската среда с нефтопродукти.
Четири дни след засядането на VERA SU край Яйлата, служители на ГД „Гранична полиция“ и ИА „Морска администрация“ се качиха за първи път на борда. ИАМА извърши инспекция на кораба с цел проверка на общото му състояние. Замерени са баластните и горивните танкове, проверени са мостика и машинното отделение, състоянието на товарното помещение, сантините и товара. Не са установени следи от постъпване на задбордна вода в товарното помещение. На ден бяха извършени дълбочинни промери, с оглед осигуряване на полоса за безопасно заставане на плаващ кран, прехвърляне на част от товара и последващо провлачване на кораба.
В дните след засядането на кораба, вълнението на морето и постепенното увеличаване на количеството постъпила вода в баластните танкове, стана причина за образуване на пробойни и нахлуване на задбордна вода в хамбара с товар урея.
Предвид очакваното влошаване на хидрометеорологичната обстановка, министърът на транспорта и съобщенията (тогава Христо Алексиев) разпореди със своя заповед да започне в максимално кратки срокове прехвърляне на горивото от танковете на кораба и начало на действия за прехвърляне на товара.
Междувременно корабът е задържан със заповед на капитана на Пристанище Варна.
След минималното облекчаване на кораба, в района бяха изпратени два влекача в опит VERA SU да бъде изтеглен от мястото на засядане. При натоварвания на теглене, на буксирите близки до максималните, съчетано с работа на главния двигател на кораба на пълен ход назад, опитът за изтегляне е неуспешен. В резултат на упражнените усилия едното буксирно въже се къса и операцията по изтегляне е прекратена. С влошаване на хидрометеорологичните условия през следващите няколко дни процесът на потъване на кораба се ускорява.
Ден след излъченото на живо видео на Maritime.bg от нощната операция, тогавашният министър на околната среда и водите издаде заповед за спиране на дейностите по претоварване на наличния на борда на VERA SU товар, до осигуряване и въвеждане в действие на екологосъобразна технология за претоварване, при която не се извършва разсипване на урея и не се създава опасност от замърсяване на водите.
Освободен бе тогавашният изпълнителен директор на ИА „Морска администрация“ к.д.п. Живко Петров, а на негово място и за водещ операцията бе назначен сегашният шеф на агенцията к.д.п. Венцислав Иванов.
Под въздействието на морските вълни корабът започна да променя позицията си, като потъва по-дълбоко.
По-късно на медиите бе забранен достъпът до ЗМ „Яйлата“ с автомобили, светкавица пада до отразяващ аварията журналистически екип, на който се наложи да пренася цялото си оборудване пеш и на повече от 2 километра. След това журналистите отново бяха допускани до района, а месец след засядането VERA SU вече се бе превърнал в туристическа атракция, в надпревара за снимки край кораба се изредиха представители на почти всички съществуващи към онзи момент партии в страната. Инфлуенсъри от социалните мрежи осигуряваха публиката в мрежите с ежедневни кадри, не липсваха разсъждения и препоръки за воденето на операцията.
Междувременно със заповед на тогавашния министър-председателя бе създадена координационна група с ръководители министърът на околната среда и водите и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, в която попаднаха за членове заместник-министър на отбраната, заместник-министър на външните работи, заместник-министър на правосъдието и заместник-министър на вътрешните работи. Групата бе натоварена със задача „да организира, координира и контролира дейностите на компетентните органи във връзка със ситуацията с кораба, както и да събира и анализира цялата информация за развитието й“.
ИА „Морска администрация“ поиска съдействие от Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) и получи надуваеми баржи, които бяха използвани за претоварване на част от товара на кораба и извозването му до брега. Всичко това беше съпроводено от широко медийно отразяване на пристигането на баржите, надуването им, последващото им провлачване. Въпросните баржи по-скоро не допринесоха за успеха на операцията и най-малко една от тях бе загубена в морето.
Времето междувременно се влоши и бяха предприети действия за допълнително укрепване на кораба, на който междувременно нахлуваше вода от нова пробойна през баластен танк.
На 06.10.2021 г. капитанът на кораба обявява напускането му.
Пет дни по-късно стана ясно, че машинното отделение на кораба е наводнено. В периода 12.10 – 18.10.2021 г. е проведена обмяна на електронна кореспонденция между корабособственика и държавни органи с цел уточняване статута на кораба, намеренията на корабособственика, план за действие по изваждането на кораба и др.
На 18.10.2021г. е изготвено в окончателен вариант Становище на Института по океанология към Българска академия на науките, който съдържа оценка на екологичния риск от замърсяване на морската околна среда, свързано с товара на VERA SU в крайбрежната акватория между Камен бряг и курортен комплекс „Русалка“. Становището е изготвено по искане на Басейнова дирекция „Черноморски регион“ и в него бе направено заключение, че азотсъдържащите торове замърсяват водните басейни и променят екологичния баланс, както и, че при всички предложени варианти на разтоварване/изпускане на товар от заседналия кораб ще се наблюдава негативен ефект върху организмите и популациите. За най-благоприятен за морската среда е предложен вариантът, при който уреята се претоварва безопасно и се изнася на брега за обезвреждане.
На 26.10.2021 г., след проведена успешна операция по разтоварване на товара, VERA SU е снет от скалите и плитчината и провлачен до пристанище Варна.
На 29.10.2021 г. е изпратено писмо до корабособственика, с което е уведомен, че корабът вече се намира в пристанище Варна, КРЗ „Одесос“ и че следва да информира ИА „Морска администрация“ относно намеренията си да получи имуществото след заплащане на направените разноски или да се откаже от кораба.
На 29.10.2021 г. е получен отговор от корабособственика, насочващ ИА „Морска администрация“ към директен контакт със застрахователите. На 04.11.2021 г. корабът е преместен от КРЗ „Одесос“ в „Терем-КРЗ Флотски aрсенал – Варна“ за извършване на ремонтни дейности и докуване на кораба.
По-късно държавата обяви търг за продажбата на кораба, а междувременно с награди, почести и минути в праймтайма се сдобиха участвали в операцията. В момента VERA SU плава под името SAFINA и превозва товари между руски пристанища.

Централна прогноза
Животът става по-добър за три зодии след 27 октомври
Междузвездната комета 3I/ATLAS не успя да се скрие от космическите апарати
Определиха химичния състав на кометата Понс – Брукс
Учените съставиха най-големия в историята каталог на галактическите купове
Русия ще достави на Луната първите елементи за лунна станция до 2034 г.
Порязаха ли Реал Мадрид в "Ел Класико" срещу Барса? Съдия каза тежката си дума
Червен картон спря тима на Мъри срещу Галатасарай
Астън Вила надви Ман Сити и продължава с възхода си
Реал Мадрид ликува: Мбапе вече е истински кошмар за Барса
Дневен хороскоп за 27 октомври, понеделник
Седмичен хороскоп za 27 октомври – 2 ноември
Седмична нумерологична прогноза за 27 октомври – 2 ноември
Мъдър бюджет: 6 съвета как да спестим за празниците отрано
Болест на котешкото одраскване
XII национален конгрес по интервенционална кардиология – научни достижения, иновации и обмен на опит с терапевтична работа на живо
ИСУЛ обявява безплатни прегледи за рак на простатата през ноември
Пирогов провежда още един курс по първа долекарска помощ при инциденти с възрастни
Кадър на деня за 26 октомври
Европа изостава в новата ера на роботиката с AI
Колко издържа CVT кутията на Toyota RAV4?
Коя е Лаура Матарела – първата дама на Италия, която не е съпруга на президента
4 зодии, които са най-разбиращите партньори
Коментари