Варненските ученици се чувстват удовлетворени в училище, но не и от учебния процес

Анкетирани са 4100 деца от 6-ти до 12-ти клас

Варненските ученици се чувстват удовлетворени в училище, но не и от учебния процес

Варненските ученици се чувстват щастливи и удовлетворени от живота в училище, но не и от учебния процес. Това показват резултатите от мащабно изследване на психичното благополучие на децата в региона. Резултатите представи професорът по психология Румен Стаматов, предаде Moreto.net.

Анкетирани са 4100 деца от 6-ти до 12-ти клас. Данните сочат, че учениците са щастливи и удовлетворени от общуването с връстници и родители, но значително по-малко-от отношенията с учителите.

„Учениците не вярват, че учителите могат да им помогнат в развитието на силните им страни, а това е ключово за добрия живот“, коментира Стаматов.

При по-големите ученици се наблюдава удовлетвореност от целите, които си поставят и постигат. Постепенно обаче губят интерес към учебния процес и не намират смисъл в ученето. В същото време трудно намират ориентация за бъдещето. Това е проблем, който е световна тенденция, отбеляза професорът. Материалното благополучие взима превес при по-големите за сметка на отношенията с приятели и близки.

„Новият храм вече не е църквата, а молът. Новото евангелие е потребявай и се забавлявай“, обобщи проф. Стаматов.

Изследването показва още, че учениците вярват в собствените си способности, но се възстановяват по-бавно от стрес и трудности.

„Нашите деца растат крехки, защото родителите често насаждат физически и емоционален страх. Те имат нужда от повече устойчивост към предизвикателствата“, посочва още професорът.

Сред положителните резултати е високата ангажираност с физическа активност и спорт. Тревожни обаче остават ниските нива на интерес към културни събития като посещения на театри, концерти и музеи.

Над 60% от учениците предпочитат пасивни развлечения като разходки в Морската градина или посещения в мола, а времето, прекарано онлайн, често надхвърля три часа дневно.

"Родителите се оплакват, че децата непрекъснато са в мрежите, но признават, че и самите те го правят. Това означава, че децата го преживяват - аз не съм толкова значим", коментира професорът.

Психичното благополучие и академичният успех са взаимносвързани, отбеляза още специалистът.

„Варна е пионер в тази посока. Градът пръв въведе подхода на позитивното образование и изведе темата за психичното здраве на преден план“, допълни проф. Стаматов.

Данните от изследването бяха представени на среща за изпълнението на международен проект, в който Регионалното управление по образованието е партньор. Насочен е към подобряване на националните и регионални политики за психичното здраве и благополучието на младите хора.

Коментари

Новини Варна
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата