IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 16°
Новини Варна
10:16 | 12 януари 2016
Обновен: 16:17 | 20 април 2024

Павлин Косев: Все по-често българите избират за почивка родното Черноморие

Очаква се през тази година да се засили родният туристически пазар, смята експертът

По материала работи: Деян Михайлов
Павлин Косев: Все по-често българите избират за почивка родното Черноморие

- Г-н Косев, какви бяха коледните и новогодишните празници за варненските хотелиери и ресторантьори?


- Доста успешни. Това, което забелязахме и отчетохме като тенденция, е, че има голямо увеличение на фирмените банкети около коледните празници. Много фирми тази година успяха да реализират хубави тържества за екипите си. През миналата година бяха доста по-малко. Направи ми впечатление, че бяха доста строителните фирми, които имаха празненства, а всички знаем, че доскоро кризата там беше много задълбочена.


- Във връзка с това може ли да направим извода, че е поотминала кризата в този сектор?

- По мои наблюдения работодателите и собствениците на фирми като цяло вече отделят доста по-голямо внимание на персонала. Искат екипът им да е по-мотивиран. Мисля, че собствениците на хотели и ресторанти все повече ценят и уважават хората, които работят за тях. Стремят се да ги мотивират и развиват. 

- Доколко тези фирмени събирания имат значение за сплотеността на екипа?    

- Според мен имат голямо значение. Често персоналът в една фирма контактува постоянно с колеги от други клонове на страната, но фирмените събирания са местата, на които се виждат и не си говорят за работа. 

- Каква 2015 година изпрати туристическият сектор у нас?

- Различни мнения чувам от колеги. Някои се оплакват, други се хвалят. От личните контакти, които съм имал с ресторантьори и хотелиери, смятам, че изпращаме доста успешна година. 

- Негативните прогнози не се сбъднаха?

- В някои хотели се сбъднаха, в други - не. В хотелите, в които годината беше неуспешна, може да си обясним основно с два фактора. Единият е руският пазар. Имаше предварителна нагласа, че ще има отлив, доста хотелиери се ориентираха навреме и започнаха да работят и на други пазари.

- На кои други пазари?

- Зависи дали хотелът е ваканционен, или е градски. При градските хотели спадът на руските туристи не даде толкова голямо отражение, отрази се повече при ваканционните. Полският пазар отбеляза много голям ръст последните две години. Немският и турският пазар също бяха много силни, което в известен смисъл помогна за баланса. Другата причина за успешна година е добрият мениджмънт. Да си гъвкав, да знаеш маркетингово как да подходиш, ценово…всички тези аспекти също дадоха голямо отражение. 

- Толкова ли беше драстичен спадът на руските туристи, колкото прогнозираха експерти в началото на сезона?

- Имаше отлив и той беше очакван. Руският пазар е голям и преди години в доста хотели беше основен. Тези, които и тази година разчитаха само на него, имаха проблеми. Тези, които работят и на други пазари, се похвалиха с една добра година. 

- Освен в икономически план и в политически станахме свидетели на някои световни сътресения, особено в края на миналата година, когато неочаквано се влошиха руско-турските отношения. Първият сектор, който беше атакуван и сочен като най-потърпевш, беше туристическият. Започна да се говори, че на този фон може да спечели България. Вярно ли е това?

- Според мен и според колегите е напълно логично това да има положително отражение у нас. И не случайно с всички колеги, с които се видяхме, освен здраве си пожелахме и мирна година. Ще имаме голяма полза, ако успеем да запазим политическата стабилност в България.

- И все пак – какво конкретно може да спечелим от влошаването на отношенията между Турция и Русия?

- Ръст на руския пазар. Имаме напълно основателни причини да се надяваме на това. Рано е да даваме прогнози и да говорим за конкретни цифри, но имаме такава логична надежда.       

- Много хотелиери разчитаха на услугата all inclusive като метод да се справят с отлива на руски туристи. Като цяло мненията за тази услуга винаги са противоречиви, защото, от една страна, е много евтино, но, от друга – винаги се съмняваме дали е качествено…
 

- За добро или за лошо ние вече сме се сегментирали на такъв пазар. Много анализатори казват, че трябва да спрем тази услуга, но това няма как да се случи според мен. Има доста хотели, които предлагат на висока цена много качествен all inclusive. Те също си имат своите клиенти и мисля, че няма причина да почерняме тази система на работа, която е печеливша.

- Да погледнем към новата година. Може би е рано за записвания, но вероятно има някакви прогнози…

- Първо е добре да спомена, че за миналата година имахме значителен ръст на т.нар. екзотични туристи – например от Япония. Имахме доста от Литва, Германия, Израел, във Варна миналата година имахме много голям отлив на израелския пазар.

- Защо?

- Защото чартърите ги пренасочиха към бургаското летище. Туроператорите ни убеждават, че през тази година ще можем да върнем и израелския пазар във Варна. 

- Ръстът на японския пазар как може да бъде обяснен?    

- Говорих и с колеги от министерството…да сме засилили кой знае колко рекламата към този пазар – не. Обяснихме си го с това, че японските туристи са много специфични, обичат да си сменят дестинациите и вероятно е дошъл моментът, в който искат да опознаят и нашата страна. А иначе…за тази година вече имаме ранни записвания от Полша, Гърция, Турция – там, от една страна, чартърите дадоха отражение, от друга – имаме обиколни групи и за моя голяма изненада ни ги водят македонци. От Ирак имахме м.г. неприятен инцидент с цял автобус…

- За какво става дума?    

- Спряха ги на летището във Варна, те си бяха с визи. Всичко беше наред, но по незнайни причини не ги допуснаха на наша територия и ги върнаха в Ирак.

- Как по незнайни причини? На тях не им ли обясниха защо ги връщат?

- Не са намерили някакъв проблем, но получихме официално становище, че са им се сторили съмнителни и подозрителни самите туристи… Сега, за тази година и от Франция имаме доста записвания…

- Извинявайте, но…в този смисъл – терористичните атаки, които никак не бяха малко на територията на Европа, а и на света, повлияха ли на записванията на туристи у нас?
 

- Според мен не. Поне на този етап не. 

- За туристите от вътрешността на страната какво може да кажем? Избират ли по-често чужди дестинации или предпочитат Българското Черноморие?
 

- За градските хотели е трудно да се каже, защото са бизнес хотели и хората идват по-скоро по работа. Но за един от ваканционните ни комплекси мога отсега да кажа, че има ръст на записванията от българи за настоящата година. Като че ли тенденцията е през ваканциите българите да остават в страната. И министър Ангелкова каза, че един от приоритетите на министерството е да се засили българският туристически пазар.

- Как?

- С повече реклама. От друга страна, браншът да предлага по-добри пакети. 

- Споменахме и министерството, което все още наричаме сравнително ново. Какво още очаква браншът от него?

-То е ново и с изключително нисък бюджет. Това, което успяха да направят, е да имат много тясна връзка и комуникация с бранша. Да чуят проблемите от нас и да започнат приоритетно, колкото могат, да ги оправят. 

- Какви проблеми най-вече поставяте пред тях?

- Повечето са свързани с пари, а министерството няма достатъчен бюджет. Надяваме се всички да разберат, че туризмът е изключително важен отрасъл за икономическия растеж на страната ни. Не трябва и да се делим на различни градове, обекти или региони и всеки да е сам за себе си.

- Сега има ли такова деление?
- До голяма степен да.

- Това не зависи ли от самите региони, а не толкова от министерството?
- Зависи, разбира се. 

- Сега обаче към един вече дългогодишен проблем – липсата на квалифицирани кадри. Все повече експерти се оплакват, че пада нивото. Така ли е и според Вас и ако да – каква е причината?
 

- Така е. Наскоро ме питаха в друго интервю как намираме туристи и им отговорих, че по-лесно намираме туристи отколкото кадри. Темата за кадрите става все по-актуална…

- Това не е ли много тъжно, особено за град като Варна?
- Тъжно е, но е факт.

- Каква е причината?

- Едната е ниската раждаемост. От друга страна – качествените кадри отиват в чужбина. 

- Защото получават повече пари...

-Да, повече пари, по-добро развитие. Трябва да си ги уважаваме, да ги мотивираме да останат тук. Всеки мениджър има различен подход за това.

- Вие като генерален мениджър на верига хотели какво правите, за да ги мотивирате и да ги задържите в България?

- Всички първо си мислят за пари, което до някаква степен е нормално, но моята практика показа, че не е само това. Интересуват ги отношението, социалният пакет, коректността на собственика. Всички тези дребни детайли създават една картина на служителя, от която зависи дали той ще продължи да се развива тук, или ще си търси други алтернативи. 

- Предаването се казва „Посоки“, посоката е към…?

-Трябва да бъдем позитивни, усмихнати, да решаваме проблемите бързо и заедно. Ние например се обединихме с Асоциацията на туроператорите, Съюза на екскурзоводите и с всички други, свързани с туристическия бранш, и се срещаме всеки месец. Споделяме си мисли и идеи, коригираме проблеми, ако има. Когато сме заедно, нещата вървят напред.     

ЕЛЕНА КИРОВА
Авторката е водеща на предаването „Посоки.eu“ в тв „Черно море“.

Коментари

Новини Варна