Спецзвеното “Антикорупция” проверява сигнал, че частна фирма е получила неограничен достъп до цялата информационна система на летище София, съобщиха от Върховната касационна прокуратура (ВКП). Това станало през февруари, въпреки че по същото време се е провеждала процедура по даване на летището на концесия.
Според информацията, пратена на разследващите, предишният собственик на търговското дружество е “настоящ началник на кабинета на министър”.До момента проверката показала, че заповед за пълен достъп до информационната система действително е издадена и е действала. Тя обаче не била подписана лично от изпълнителния директор на “Летище София” ЕАД Павел Станчев, а от председателя на борда Веселин Пейков. По-късно той е сменен и е назначен за началник на отдел в летището.Между аерогарата и дружеството липсва договор за достъп до информационната система, уточниха от прокуратурата. Затова разследващи ще изясняват причините, поради които фирмата е получила пълни администраторски права до масивите, както и какви са ползваните данни.
Заповедта на Пейков е издадена на 20 февруари 2017 г., само два дни след като служебното правителство сменя ръководството на летището и за шеф е назначен Пламен Станчев. Той е заемал същия пост от януари 2006 г. до 2010 г.
В официалното съобщение на прокуратурата не се споменава името на фирмата, получила достъп до данните. По-късно обаче стана ясно, че това е “Оувърсийз секюрити продакшън”. Тя е регистрирана на 20 октомври 2016 г. Неин първи собственик е Николай Крушков, който сега е началник на кабинета на служебния вътрешен министър Пламен Узунов. Крушков напуска фирмата през януари, когато отива на работа в МВР.От Търговския регистър става ясно, че настоящият ѝ шеф е Иван Филипов Николов.Освен прокурори от спецзвеното “Антикорупция” под ръководството на шефката му Румяна Арнаудова в проверката са включили и агенти от ДАНС.Те обикновено се намесват, когато се проверява дали са засегнати интересите на националната сигурност.
На официалната страница на МВР е посочено, че Николай Крушков има 19 години професионален стаж в сектор “Национална сигурност” и 2 г. в областта на корпоративната сигурност. Последната му длъжност в МВР е шеф на дирекция “Координация и информационно-аналитична дейност” (КИАД). Заемал я е по времето на Цветлин Йовчев, който бе вътрешен министър в правителството на Пламен Орешарски. По-рано е бил зам.-директор на националната полиция.Служебният министър на вътрешните работи в правителството на Марин Райков - Йордан Бакалов, отстранява и Крушков от КИАД и той преминава на работа в антитерористичния център в ДАНС. После напуска и влиза в частния бизнес.
Следващият служебен министър на вътрешните работи Пламен Узунов го кани за шеф на кабинета си.Веселин Пейков, който е подписал заповедта за достъп на фирмата до информационната система, е бил шеф на аеропорта от юни 2011 до 28 юни 2013 г. Той подава оставка по времето на кабинета “Орешарски”. Неговото място е заето от Христо Щерионов. Пейков става шеф на дирекция, а по-късно оглавява борда на летището.
От Министерството на транспорта съобщиха, че след публикацията в сайта “Афера.бг”, свързана със заповедта, на 7 март министърът на транспорта Христо Алексиев е възложил проверка на звеното за вътрешен одит на ведомството. Окончателният доклад щял да бъде готов към края на седмицата.Неофициално бе заявено, че министерството не е пращало сигнал до прокуратурата, защото нямало данни, които да изискват намесата ѝ. С фирмата нямало договор, нямало и плащане. Щели да ѝ се възлагат подготовката на задание за поръчка за софтуер. След публикацията и възложената от министъра проверка, фирмата “Оувърсийз секюрити продакшън” изобщо не е била допусната до IT информационната система на аерогара София.
Концесията на летище София бе спряна от служебното правителство на 5 април по предложение на министъра на транспорта Христо Алексиев. Една от причините бе, че за концесията на белградското летище “Тесла” имало 27 кандидати, а за софийското 3-4. Някои от кандидатите за столичния аеропорт са подали документи и за този в Белград. Едно от условията обаче е, че една и съща компания не може да е оператор и на летище, което отстои на по-малко от 450 км. Освен това в концесионния анализ данните са от 2014 г., а в последните години има ръст на приходите.Четвъртият мотив е еднократното плащане от минимум 550 млн. лв., които щяха да са за погасяване на дълговете на БДЖ и за нови влакове.Според транспортния министър Христо Алексиев било предвидено тези пари да се признаят като разход на концесионера, което ще увеличи драстично летищните такси.
dnes.bg
Четете още:6-има са в болница след катастрофа във Варна