IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Избрано
08:00 | 3 май 2018
Обновен: 08:44 | 5 юни 2025

Подготовка на автомобила за летните горещини

Полезни съвети преди ваканцията

По материала работи: Пламен Янков
ПРАВИЛНО НАПОМПАНИТЕ ГУМИ гарантират спокойно шофиране.

Не са далеч летните жеги. Още от април времето капарира сериозни температури. Логично в тези нови условия да е необходима специална подготовка на автомобила. Смяна на гумите, охладителната течност и тази на чистачките, маслени филтри – не бива да бъдат пренебрегвани. Особено ако се стягате за почивка, на която смятате да пътувате с колата

 

Сменете гумите

Поставянето на летни гуми е основното и задължително нещо, което се прави за топлите дни. Без да влизаме в обяснение, само ще добавим, че параметрите на летните гуми са едни, а на зимните – съвсем други. Първите гарантират стабилност при горещ асфалт и дъжд, а вторите – на сняг и лед. След смяната е добре да се провери състоянието на грайферите и да се засече налягането. 


Мнозина пренебрегват гумите, статистика посочва как само 1 на 10 шофьори проверяват правилно налягането им. За сметка на това 7 от 10 мият автомобилите си редовно. Но по-малко напомпани или повече напомпани и/или износени гуми носят опасност в горещите летни дни.


В първия случай се стига до издуване на гумите и ненужен натиск върху цялата им повърхност. Прекалено надутите гуми пък намаляват възможността за контакт с пътя, което е гаранция за аквапланинг при мокър асфалт и дъжд. Освен това увеличават разхода на гориво.


Според специалисти препоръчителната стандартна норма за оптимално налягане на гумите е между 2,0 и 2,2 бара. Препоръчва се задните гуми да са по-меки, за да е по-приятно возенето.


Не забравяйте винаги да имате и пета гума.

 

Не прибягвайте до услугите на стари зимни гуми, останали без грайфер. „По тарикати“ водачи ги ползват през лятото, но те не са пригодени за устойчивост на горещия асфалт и могат да причинят само неприятности.

 

Проверете охладителната течност

През лятото охладителната система е подложена на тест. Ако сте забравили да й направите профилактика, може да се задръсти, което пък да причини прегряване на автомобила. Затова не бива в нея да има чиста вода.

СЪСТОЯНИЕТО НА ОХЛАЖДАЩАТА СИСТЕМА е особено важно за горещите летни дни.
 

Антифризът обаче е идеален за целта – предпазва частите от корозия и гарантира охлаждане на мотора. Той образува т.нар. азеотропни смеси с водата, затова се ползва в смес с нея. Не се долива при горещ двигател – може да изпръска! Добре е и проверка за равнището на течността и дали няма някакъв теч. Ако всичко е, както трябва – доливаме от същата марка, като се спазват препоръките на производителите за разреждането на антифриза. При правилна употреба ще знаем точно при каква температура завира и замръзва.


Експерти препоръчват при по-нови коли тотална смяна на антифриза с измиване на охладителната система. 

 

Не забравяйте двигателя

В ниските зимни температури гумените и пластмасови елементи на двигателя е добре да се следят за износване предвид колебанията в градусите. Ако има проблем, се стига до липса на херметичност и изтичане.  В такъв случай е добре да се действа бързо, иначе се стига до скъпи ремонти.

 

ДОБРЕ ИЗМИТИЯТ ДВИГАТЕЛ е необходимост за безаварийно пътуване.
 

За лятото измийте двигателя. Ако колата е стара, не го правете, защото има стари кабели и окислени контакти. В такъв случай  се прави химическо чистене на сензорите и кабелите.

 

Филтри и масло

Топлината на двигателя разрушава структурата на маслото и това намалява смазочните му качества. За летните месеци е добре да се засече нивото му след проверка за теч. Ако е намаляло, но скоро е сменяно, може да се долее  от същата марка. При положение, че датата за смяна настъпва в периода, в който ще ползваме колата за ваканция, най-добре е пълна подмяна преди заминаването.

 

ДОБРЕ ИЗМИТИЯТ ДВИГАТЕЛ е необходимост за безаварийно пътуване.

 

Не се заблуждавайте от факта, че ако зимата не сте ползвали много колата, маслото може да изкара още. При престой то се сгъстява, събира конденз и пак се налага неговата смяна. Подменя се и масленият филтър.


Филтърът на климатика и въздушният такъв бързо се задръстват през лятото. Особено при каране в градски условия. Ако не се поддържат, пречат на нормалната работа на мотора и на климатика. Добре е и те да бъдат сменени.

 

Климатик

В горещите дни е голямо предимство. Зимата топли, но за лятото е необходима профилактика.

 

ДОБРЕ РАБОТЕЩИЯТ КЛИМАТИК е привилегия през лятото.

 

Проверка за теч и нивото на фреона са задължителни. Ако има нужда, се долива.

 

Спирачна течност и система

Доброто състояние на спирачната система е жизненоважно. Нивото на спирачната течност също се проверява, както и състоянието на маркучите.

 

ТЕСТВАЙТЕ СВОЕВРЕМЕННО спирачната си течност.

 

Не забравяйте спирачните дискове и накладките.

 

Акумулатор

СЪСТОЯНИЕТО НА АКУМУЛАТОРА задължително се проверява след зимата.

 

Почистете добре акумулатора. В зависимост от състоянието му след зимните месеци или го презаредете, или подменете. 

 

Ходова част

Задното и предното окачване се проверяват за т.нар. тропане и луфт. Проблеми от такъв характер задължително се отстраняват веднага.

 

СЪСТОЯНИЕТО НА ХОДОВАТА ЧАСТ е добре да се проверява периодично.

 

Измийте и шасито на колата, защото събира луга и сол от зимните пътища и корозира. И ако всичко е наред по автомобила – приятно изкарване на лятото!

 

Материала подготви БОРИС ПРОДАНОВ

Коментари

Новини Варна