Не са далеч летните жеги. Още от април времето капарира сериозни температури. Логично в тези нови условия да е необходима специална подготовка на автомобила. Смяна на гумите, охладителната течност и тази на чистачките, маслени филтри – не бива да бъдат пренебрегвани. Особено ако се стягате за почивка, на която смятате да пътувате с колата
Сменете гумите
Поставянето на летни гуми е основното и задължително нещо, което се прави за топлите дни. Без да влизаме в обяснение, само ще добавим, че параметрите на летните гуми са едни, а на зимните – съвсем други. Първите гарантират стабилност при горещ асфалт и дъжд, а вторите – на сняг и лед. След смяната е добре да се провери състоянието на грайферите и да се засече налягането.
Мнозина пренебрегват гумите, статистика посочва как само 1 на 10 шофьори проверяват правилно налягането им. За сметка на това 7 от 10 мият автомобилите си редовно. Но по-малко напомпани или повече напомпани и/или износени гуми носят опасност в горещите летни дни.
В първия случай се стига до издуване на гумите и ненужен натиск върху цялата им повърхност. Прекалено надутите гуми пък намаляват възможността за контакт с пътя, което е гаранция за аквапланинг при мокър асфалт и дъжд. Освен това увеличават разхода на гориво.
Според специалисти препоръчителната стандартна норма за оптимално налягане на гумите е между 2,0 и 2,2 бара. Препоръчва се задните гуми да са по-меки, за да е по-приятно возенето.
Не забравяйте винаги да имате и пета гума.
Не прибягвайте до услугите на стари зимни гуми, останали без грайфер. „По тарикати“ водачи ги ползват през лятото, но те не са пригодени за устойчивост на горещия асфалт и могат да причинят само неприятности.
Проверете охладителната течност
През лятото охладителната система е подложена на тест. Ако сте забравили да й направите профилактика, може да се задръсти, което пък да причини прегряване на автомобила. Затова не бива в нея да има чиста вода.
СЪСТОЯНИЕТО НА ОХЛАЖДАЩАТА СИСТЕМА е особено важно за горещите летни дни.
Антифризът обаче е идеален за целта – предпазва частите от корозия и гарантира охлаждане на мотора. Той образува т.нар. азеотропни смеси с водата, затова се ползва в смес с нея. Не се долива при горещ двигател – може да изпръска! Добре е и проверка за равнището на течността и дали няма някакъв теч. Ако всичко е, както трябва – доливаме от същата марка, като се спазват препоръките на производителите за разреждането на антифриза. При правилна употреба ще знаем точно при каква температура завира и замръзва.
Експерти препоръчват при по-нови коли тотална смяна на антифриза с измиване на охладителната система.
Не забравяйте двигателя
В ниските зимни температури гумените и пластмасови елементи на двигателя е добре да се следят за износване предвид колебанията в градусите. Ако има проблем, се стига до липса на херметичност и изтичане. В такъв случай е добре да се действа бързо, иначе се стига до скъпи ремонти.
ДОБРЕ ИЗМИТИЯТ ДВИГАТЕЛ е необходимост за безаварийно пътуване.
За лятото измийте двигателя. Ако колата е стара, не го правете, защото има стари кабели и окислени контакти. В такъв случай се прави химическо чистене на сензорите и кабелите.
Филтри и масло
Топлината на двигателя разрушава структурата на маслото и това намалява смазочните му качества. За летните месеци е добре да се засече нивото му след проверка за теч. Ако е намаляло, но скоро е сменяно, може да се долее от същата марка. При положение, че датата за смяна настъпва в периода, в който ще ползваме колата за ваканция, най-добре е пълна подмяна преди заминаването.
ДОБРЕ ИЗМИТИЯТ ДВИГАТЕЛ е необходимост за безаварийно пътуване.
Не се заблуждавайте от факта, че ако зимата не сте ползвали много колата, маслото може да изкара още. При престой то се сгъстява, събира конденз и пак се налага неговата смяна. Подменя се и масленият филтър.
Филтърът на климатика и въздушният такъв бързо се задръстват през лятото. Особено при каране в градски условия. Ако не се поддържат, пречат на нормалната работа на мотора и на климатика. Добре е и те да бъдат сменени.
Климатик
В горещите дни е голямо предимство. Зимата топли, но за лятото е необходима профилактика.
ДОБРЕ РАБОТЕЩИЯТ КЛИМАТИК е привилегия през лятото.
Проверка за теч и нивото на фреона са задължителни. Ако има нужда, се долива.
Спирачна течност и система
Доброто състояние на спирачната система е жизненоважно. Нивото на спирачната течност също се проверява, както и състоянието на маркучите.
ТЕСТВАЙТЕ СВОЕВРЕМЕННО спирачната си течност.
Не забравяйте спирачните дискове и накладките.
Акумулатор
СЪСТОЯНИЕТО НА АКУМУЛАТОРА задължително се проверява след зимата.
Почистете добре акумулатора. В зависимост от състоянието му след зимните месеци или го презаредете, или подменете.
Ходова част
Задното и предното окачване се проверяват за т.нар. тропане и луфт. Проблеми от такъв характер задължително се отстраняват веднага.
СЪСТОЯНИЕТО НА ХОДОВАТА ЧАСТ е добре да се проверява периодично.
Измийте и шасито на колата, защото събира луга и сол от зимните пътища и корозира. И ако всичко е наред по автомобила – приятно изкарване на лятото!
Материала подготви БОРИС ПРОДАНОВ
Коментари