Подготовка на автомобила за летните горещини

Полезни съвети преди ваканцията

ПРАВИЛНО НАПОМПАНИТЕ ГУМИ гарантират спокойно шофиране.

ПРАВИЛНО НАПОМПАНИТЕ ГУМИ гарантират спокойно шофиране.

Не са далеч летните жеги. Още от април времето капарира сериозни температури. Логично в тези нови условия да е необходима специална подготовка на автомобила. Смяна на гумите, охладителната течност и тази на чистачките, маслени филтри – не бива да бъдат пренебрегвани. Особено ако се стягате за почивка, на която смятате да пътувате с колата

 

Сменете гумите

Поставянето на летни гуми е основното и задължително нещо, което се прави за топлите дни. Без да влизаме в обяснение, само ще добавим, че параметрите на летните гуми са едни, а на зимните – съвсем други. Първите гарантират стабилност при горещ асфалт и дъжд, а вторите – на сняг и лед. След смяната е добре да се провери състоянието на грайферите и да се засече налягането. 


Мнозина пренебрегват гумите, статистика посочва как само 1 на 10 шофьори проверяват правилно налягането им. За сметка на това 7 от 10 мият автомобилите си редовно. Но по-малко напомпани или повече напомпани и/или износени гуми носят опасност в горещите летни дни.


В първия случай се стига до издуване на гумите и ненужен натиск върху цялата им повърхност. Прекалено надутите гуми пък намаляват възможността за контакт с пътя, което е гаранция за аквапланинг при мокър асфалт и дъжд. Освен това увеличават разхода на гориво.


Според специалисти препоръчителната стандартна норма за оптимално налягане на гумите е между 2,0 и 2,2 бара. Препоръчва се задните гуми да са по-меки, за да е по-приятно возенето.


Не забравяйте винаги да имате и пета гума.

 

Не прибягвайте до услугите на стари зимни гуми, останали без грайфер. „По тарикати“ водачи ги ползват през лятото, но те не са пригодени за устойчивост на горещия асфалт и могат да причинят само неприятности.

 

Проверете охладителната течност

През лятото охладителната система е подложена на тест. Ако сте забравили да й направите профилактика, може да се задръсти, което пък да причини прегряване на автомобила. Затова не бива в нея да има чиста вода.

СЪСТОЯНИЕТО НА ОХЛАЖДАЩАТА СИСТЕМА е особено важно за горещите летни дни.
 

Антифризът обаче е идеален за целта – предпазва частите от корозия и гарантира охлаждане на мотора. Той образува т.нар. азеотропни смеси с водата, затова се ползва в смес с нея. Не се долива при горещ двигател – може да изпръска! Добре е и проверка за равнището на течността и дали няма някакъв теч. Ако всичко е, както трябва – доливаме от същата марка, като се спазват препоръките на производителите за разреждането на антифриза. При правилна употреба ще знаем точно при каква температура завира и замръзва.


Експерти препоръчват при по-нови коли тотална смяна на антифриза с измиване на охладителната система. 

 

Не забравяйте двигателя

В ниските зимни температури гумените и пластмасови елементи на двигателя е добре да се следят за износване предвид колебанията в градусите. Ако има проблем, се стига до липса на херметичност и изтичане.  В такъв случай е добре да се действа бързо, иначе се стига до скъпи ремонти.

 

ДОБРЕ ИЗМИТИЯТ ДВИГАТЕЛ е необходимост за безаварийно пътуване.
 

За лятото измийте двигателя. Ако колата е стара, не го правете, защото има стари кабели и окислени контакти. В такъв случай  се прави химическо чистене на сензорите и кабелите.

 

Филтри и масло

Топлината на двигателя разрушава структурата на маслото и това намалява смазочните му качества. За летните месеци е добре да се засече нивото му след проверка за теч. Ако е намаляло, но скоро е сменяно, може да се долее  от същата марка. При положение, че датата за смяна настъпва в периода, в който ще ползваме колата за ваканция, най-добре е пълна подмяна преди заминаването.

 

ДОБРЕ ИЗМИТИЯТ ДВИГАТЕЛ е необходимост за безаварийно пътуване.

 

Не се заблуждавайте от факта, че ако зимата не сте ползвали много колата, маслото може да изкара още. При престой то се сгъстява, събира конденз и пак се налага неговата смяна. Подменя се и масленият филтър.


Филтърът на климатика и въздушният такъв бързо се задръстват през лятото. Особено при каране в градски условия. Ако не се поддържат, пречат на нормалната работа на мотора и на климатика. Добре е и те да бъдат сменени.

 

Климатик

В горещите дни е голямо предимство. Зимата топли, но за лятото е необходима профилактика.

 

ДОБРЕ РАБОТЕЩИЯТ КЛИМАТИК е привилегия през лятото.

 

Проверка за теч и нивото на фреона са задължителни. Ако има нужда, се долива.

 

Спирачна течност и система

Доброто състояние на спирачната система е жизненоважно. Нивото на спирачната течност също се проверява, както и състоянието на маркучите.

 

ТЕСТВАЙТЕ СВОЕВРЕМЕННО спирачната си течност.

 

Не забравяйте спирачните дискове и накладките.

 

Акумулатор

СЪСТОЯНИЕТО НА АКУМУЛАТОРА задължително се проверява след зимата.

 

Почистете добре акумулатора. В зависимост от състоянието му след зимните месеци или го презаредете, или подменете. 

 

Ходова част

Задното и предното окачване се проверяват за т.нар. тропане и луфт. Проблеми от такъв характер задължително се отстраняват веднага.

 

СЪСТОЯНИЕТО НА ХОДОВАТА ЧАСТ е добре да се проверява периодично.

 

Измийте и шасито на колата, защото събира луга и сол от зимните пътища и корозира. И ако всичко е наред по автомобила – приятно изкарване на лятото!

 

Материала подготви БОРИС ПРОДАНОВ

Новини

Коментари

Избрано
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата