Всяка есен няколко милиона шофьори в България се изправят пред една и съща дилема: да инвестират ли в зимни гуми.
Мнозина са убедени, че така наречените всесезонни гуми са точно това - универсално решение, което върши работа през всички сезони. Това е абсолютно вярно, ако карате само в града, не ходите по планини и сте склонни да се откажете от колата, когато вали сняг или улиците са заледени. Но във всякакви други условия разликата между всесезонната и зимната гума е поне 20% повече сцепление - а 20 процента е разликата между това да завиете или спрете навреме, или да се бухнете в крайпътната пряспа.
Каква е причината? Защо производителите, въоръжени с всички средства на модерната наука, все така не могат да направят гума, която да работи еднакво добре по всяко време?
Отговорът е лесен: защото ние искаме от гумите си взаимоизключващи се неща. Искаме да са достатъчно твърди, за да понасят високи скорости и да се износват бавно. Но искаме и да са достатъчно меки, за да имат максимално добро сцепление с асфалта. Искаме да имат максимално голяма контактна повърхност на сухо, но и достатъчно големи канали да отвеждат водата и кишата, когато вали. Това е същото като да поискате обувка, която да става за плажа, за планината и за маратонско бягане. Съвременната технология може да ви предложи разумен компромис между тези неща. Но все пак той си остава компромис.
По-широки или по-тесни гуми през зимата?
Всесезонните са отлично решение за страни като съседна Гърция. Но за България с нейните континентални зими ползването им в сняг и лед е рисковано. Нека обаче първо видим какви са основните разлики.
Някои личат от пръв поглед - всесезонната има малко по-проста структура на протектора и по-дълбоки канали за отвеждане на вода.
Зимната има несравнимо повече ламели - и всеки е замислен така, че да дава максимум сцепление при разнопосочни сили. Каналите тук са проектирани така, че да събират снега, и често дъната им са полирани, за да го изхвърлят по-лесно настрани.

Рецепта за мекици с банан и какао
Как бързото хранене вреди на стомаха и здравето ни
Междуградски автобус пламна край Айтос
До 2100 г. лятото в Европа може да стане по-дълго с 42 дни
Създадоха истински костен мозък от човешки клетки
Учени откриха специален тип имунни клетки, които забавят стареенето
Протуберанс, 80 пъти по-голям от Земята, се откъсна от Слънцето
Цел на Юнайтед се сгоди + СНИМКИ
Берое и Спартак Варна ще търсят изход от кризата
Трансферен удар: Ман Юнатед вади 60 млн. за звезда от Германия
Ели Браун
„Имението. Време за промяна“ от Ане Якобс
Дневен хороскоп за 21 ноември, петък
Мистериозният чар на Скорпиона: от звездната карта до игралната маса
3 звезди разкриват кое ваше желание скоро ще се сбъдне
Разработиха реалистични модели на човешки мозък
Изкуственият интелект в ролята на терапевт – защо това е опасно?
Дуктален аденокарцином на простатата – трудна за диагностика и агресивна форма на рак на простатната жлеза
Съветите, които могат да бъдат пагубни за кърменето
В забележителен обрат основните щатски индекси затвориха със значителен спад
Рецепта за мекици с банан и какао
Пен: AI няма да замени екипажа на кораба от Стар Трек
Volkswagen и Audi вкарват 84 000 хибрида в сервизите
Бременната Анна Курникова и Енрике Иглесиас нямат търпение за бебе №4
Новолунието в Скорпион променя живота на 3 зодии
Коментари