От Областната дирекция на Българската агенция по безопасност на храните бяха любезни да поканят екип на Медийна група „Черно море“ на една от многобройните си проверки, които започнаха от началото на седмицата и ще продължат през целия активен туристически сезон – до 13 септември. Обект на инспекцията беше кухнята на хотел на известна верига на Златните пясъци. Под прицел са заведения в областите Варна, Бургас и Добрич. Усилено се проверяват места за търговия на дребно с храни, за кетъринг или подвижни, временни и сезонни обекти, както и в заведения за обществено хранене, включително и намиращи се на територията на хотелски комплекси, туристически обекти, предлагащи услугата „all inclusive“.
Всичко започва с легитимация на инспекторите,
които първо се запознават с документацията: доставчици, дневници, самоконтрол и пр. С проверяващите е д-р Костадинка Маринова, началник на отдел „Контрол на храните” при Областната дирекция на БАБХ. Необходимите книжа веднага се предоставят от управителя Николай Николов. Прави впечатление още от входа на хотела (това екипът ни го установи още преди идването на инспекторите), че персоналът е със задължителни униформи, готвачите с шапки, калцуни. Очевидно се работи професионално, което направи впечатление и на експертите.
ВЪНШНИ ХОРА В КУХНЯТА И СКЛАДОВЕТЕ не се допускат, всеки посетител се записва. Д-р Маринова е крайната отляво.
При проверките се следи за установяване съответствието
на бизнес операторите и обектите с изискванията на действащото законодателство по отношение регистрацията на обектите, хигиенното им състояние (сграден фонд и оборудване, хигиена на персонала, отстраняване на отпадъците), поддържане на системите за управление безопасността на храните или процедури, основани на принципите на НАССР – спазване условията и сроковете за съхранение на храни и суровини, изискванията за етикетиране, програми за мониторинг, за хигиена и безопасност на храните и осигуряване на проследимост на хранителните продукти – наличие на документи за произход и безопасност. Съгласно нормативните изисквания ще се акцентира на коректното етикетиране на предлаганите млечни продукти и ще се извършва проследимост на техните доставчици. Инспекторите ще проверяват дали в обектите за обществено хранене работят лица, които притежават редовно заверени лични здравни книжки.
В кухненската зона ни допуснаха след задължително обличане
с престилки, шапки, калцуни. В обителта на мастър-шефовете царят чистота и ред. Действително, отделните меса са в съответните фризери – разделно, при изискуемия температурен режим. Рязането става на различни дъски с цветен код, който е различен за всяко месо. Борави се с ръкавици, външни хора практически не се допускат, а доставчиците са проверени от години.
При зеленчуците, млякото, яйцата също няма проблеми. Всичко е като в аптека, опаковано, подредено, описано. В мивките тече студена и гореща вода, препаратите се подават автоматично…
Всеки ден в хотела се хранят над 150 гости
и не можем да си позволим пропуски, посочва управителят и ни показва органайзер с табелки, които съдържат алергените на предлаганите храни. Инспекторите посочват, че целта на тези проверки е да се обезпечи безопасността на туристите при храненето, да се гарантират сигурността и здравето при увеличеното търсене и предлагане на стоки и хранителни продукти по време на летния туристически сезон. Както и да се предотврати всеки опит за злоупотреби от недобросъвестни производители и търговци, собственици на заведения и хотелиери.
РАЗЛИЧНИТЕ МЕСА СЕ СЪХРАНЯВАТ в отделни фризери със съответния температурен режим.
Д-р Костадинка Маринова обобщи за нашата медия,
че при проверката действително се е установил изряден обект – материално-техническата база отговаря на изискванията, суровините и храните са правилно съхранени, спазва се разделност, както и температурните режими.
„Всички храни са в срок на годност, етикетирани според изискванията на законодателството. Има топла и студена течаща вода, дезинфектанти“, посочи д-р Маринова и добави, че инспекцията ще финишира с проверка на документацията.
ИНСПЕКЦИЯТА ПРИКЛЮЧИ с проверка на документите и дневниците.
Ще се следи и дали не се предлагат имитиращи продукти вместо натурални. Обезвреждането на кухненските отпадъци също е в полезрението на екипите.
„Най-честите нарушения от миналата година са несъответствие в материално-техническата база, некоректно водене на записи към системата за самоконтрол, неспазване на температурата за съхранение, при етикетирането, или наличие с изтекъл срок. За това налагаме санкции“, добави д-р Маринова.
Няма данни за фрапиращи нарушения от тази година, добави тя.
В КУХНЯТА ПОДГОТОВКАТА НА ХРАНИТЕ беше според изискванията. Вляво е управителят Николай Николов.
За по-спокойно лято инспекторите към Българската агенция по безопасност на храните ще работят и по сигнали на потребители, които ще могат да подават онлайн сигнали за нередности или да използват за това горещия телефон на БАБХ – 0700 122 99.
Борис Проданов
Снимки авторът
Коментари