IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 23°
Избрано
08:27 | 5 октомври 2020
Обновен: 19:24 | 28 март 2024

Почти всеки втори учител не разполага със служебен лаптоп

Само 38% от учениците имат дигитално средство за работа от разстояние, показва проучване на Синдикат „Образование към КТ „Подкрепа“

По материала работи: Ставри Таргов
Почти всеки втори учител не разполага със служебен лаптоп

2020 година постави пред всички нас редица предизвикателства, породени от епидемията от коронавирус. Наложи се да променим своето ежедневие, да преосмислим и реорганизираме нашата работа, да бъдем по-отговорни към себе си и околните, по-човечни и по-добри.

 

С оглед продължаващата епидемиологична обстановка в страната стана ясно, че въпреки присъствената форма на обучение в училищата, ще се наложи да се преминава частично в обучение в електронна среда.

 

Това ще се случва при обявяването на грипни и „дървени“ ваканции, и при карантиниране на ученици, класове и училища.

 

В новите условия българското училище съумя да продължи своята просветителска мисия и да работи активно, за да въвежда успешно обучение от разстояние в електронна среда.

 

В тази връзка Синдикат „Образование към КТ „Подкрепа“ направи национално проучване за готовността на образователната система за обучение от разстояние в електронна среда.

 

Според анкетата 45,9% от учителите нямат служебно дигитално средство /лаптоп/, с който да могат да работят в или извън образователната институция. Останалите 54,1% са заявили, че имат служебни лаптопи на разположение за работа от разстояние.

 

Подобно е положението и при учениците – само 38% от тях имат дигитално средство за работа, а останалите имат само телефон или нямат никаква техническа осигуреност.

 

Според респондентите 43,3% от училищата имат отлична интернет свързаност, а в 52,9% мрежовата осигуреност в образователните институции е лоша в повечето класни стаи или съвсем отсъства.

 

94,5% от учителите плащат с лични средства достъп до интернет, а едва 1,7% са получили служебни средства за интернет.

 

Оптимистично звучи фактът, че в 73,8% от училищата има изградена електронна платформа за обучение, в 14,1% в момента се изгражда и само в 12,1% няма такава.

 

На въпроса: Инструментите и ресурсите на коя от съществуващите електронни платформи подхожда по-добре на Вас и Вашата образователна институция, 44% от педагозите са избрали Microsoft Teams, 31,4% са посочили Google Classroom. 17,4% все още имитират платформи през Shkolo, Viber, Skype, Zoom или Facebook.

 

Приблизително същото е и съотношението между личните предпочитания на преподавателите – 41% предпочитат Microsoft Teams, 33% - Google Classroom.

 

Синдикат „Образование“ счита, че всички български учители, без изключение трябва да получат служебни лаптопи, за да могат да работят ефективно, също и да превключват, когато е необходимо за работа от разстояние.

 

В никакъв случай не трябва да се разрушават от експерти на МОН създадените от образователните институции собствени училищни облаци, като се лобира за Office 365 или G-suite for education. Нека изборът си остане на българските учители и училищните им ръководства.

 

Синдикатът счита, че МОН и социалните партньори трябва да катализират процеса с изпълването на Национална електронна библиотека на учителите с електронни уроци по всички учебни предмети. Учителите следва да се мотивират и им се заплати да предоставят електронните си продукти в нея.

 

Няколко години продължи националната програма за безплатен интернет на българските учители, но за разочарование на последните беше закрита. Необходимо е своевременно да се открие нова национална програма за служебен интернет за учители.

 

Синдикат „Образование“ подкрепя повишаването на броя на разрешените извинени отсъствия по семейни причини. Също трябва да се увеличи и времето за предоставяне на извинителните бележки, съобразно извънредната ситуация.

 

Черно море

 

Коментари

Новини Варна