“Строителят приключва с работата и до края на седмицата Варна ще има около 15 км велоалеи – заяви на импровизиран брифинг в общината проектантът им Тодор Тодоров. – Тесните места са по норми – 1 м широчина на еднопосочна велоалея и 2 м за двупосочна. Няма бордюри, а водещи ивици, които влизат в обмера. Когато строителят приключи с маркировката те ще влязат в експлоатация.”
Тодоров коментира и протестите на велосипедистите, които не са доволни от новата придобивка.
“Желанието на колоездачите е да се движат по пътното платно в обособени велоленти заедно с автомобилния трафик. Но това не са велоалеи и в момента Наредба 2 за унификационните проекти за урбанизирани територии не позволява навсякъде устройване на велоленти. Позволено след изменение от юли т.г. по второстепенната улична мрежа”, добави проектантът.
“Към момента няма как да свалим велосипедистите на пътното платно. Ако има изменения в Наредба 2 и се усъвършенства нормативната база да има и транзитни велоленти. Няма как да получим съгласуване от община Варна и от “Пътна полиция”. На много места, не само във Варна се получава използване на велоалеите заедно с пешеходци, но няма как – трябва да се учим на култура. По същия начин е инфраструктурата и в Бургас”, допълни той.
Според Тодор Тодоров минималната широчина на велоалея от 1 м поема 150 велосипедисти за 10 минути. В момента няма такова натоварване и не се очаква да има.
На някои места в града е отнета част от тротоарите, но така е не само във Варна. През 2009 г. при кандидатстването на Варна, Бургас и София проблемите в инфраструктурата не са били отчетени от институциите.
“Идеята на интегрирания градски транспорт е постепенно градовете да преминем към масово използване на градски транспорт и алтернативен превоз. За това получаваме и европейски пари”, обясни Тодор Тодоров, който има договор за проекта с изпълнителя на велоалеите.
“По никакъв начин не може да се проектират велоалеи, които да изикват промяна на регулацията. На места има компромиси, но това са изключения. Избягвали сме унищожаване на дървета. Имаме озеленителна програма. Градоустройствено бяхме ограничени в изпълненията на проекта”, завърши Тодор Тодоров, който е проектант от 1983 г.
Присъстващи на брифинга колоездачи обаче не са доволни от новите велоалеи. Според тях трасетата са по-удобни за пешеходци и за майки с колички, но не и за колоездачи.
Много от велоалеите свършват буквално в нищото, което е прецедент.
Емил Емилиянов се движи от 2 години непрекъснато с колело и е притеснен за безопасността си.
“Като изключим масовия поток от пешеходци, които не се съобразяват с нас и самите велоалеи не са добро изпълнение. Не са направени както трябва, не мога да разбера, защо не е взето мнението на архитекти от големи европейски столици. Велоалеите трябва да създадат пространство за колоездачите и да не отнемат мястото на пешеходците. Ще продължа да карам с колите, нека да ме глобява, но не ми се рискува по велоалеите”, каза той.
От велоклуб “Устрем” дори измислиха нови имена за велоалеите, наричайки ги скоростни трасета за пешеходци и детски колички.
Борис Проданов
Коментари