Ели Маринова
Минавам всеки ден по 10 километра на две гуми. По пътя за работа и обратно. А днешния световен ден на велосипеда приемам като личен празник. И никак не мога да си представя ден без безценното си скромно возило. А е простичко да прибавиш този лесен навик към дневния си график. Ако искаш. Затова са ми смешни всички мотиви „против“ придвижването с велосипед. За мен тези 15 км нови велоалеи във Варна са наистина безценен дар, който също приемам лично. Който иска, да ги оплюва, че били тесни и нефункционални. Нужни са ми. Най-малкото защото регламентират моето придвижване по тротоара и не си губя времето да обяснявам на кисели стринки по пътя защо съм решила да се движа именно с велосипед. Времето, за което отивам до работа с автомобил, е почти същото, за което се придвижвам с колело. Плюс няколко допълнителни детайла. Губя излишните килограми, натрупани през зимата. Печеля песента на птиците, аромата на цъфналите дървета, сладостта на детската глъч по улиците, мекия пролетен вятър в косите, парите, които щях да платя за гориво, и купищата безценни нерви, които иначе бих скъсала в задръствания в пиков час в колата. Статистиката е категорична - все повече европейци се качват отново на две колела, отегчени от висенето по спирките на градския транспорт и задръстванията в града.
Този вид транспорт стана приоритет в много европейски столици, които искат да намалят автомобилния трафик. В последните години велосипедът се превърна и в основно превозно средство за голяма част от европейските граждани. Велоалеите у нас също се увеличават. София, Пловдив и Варна вече внедриха в инфраструктурата си пътища за велосипедистите.
История
Велосипедът се появява далеч преди новата ера. 3000 години преди Христа в древен Египет е намерено изображение на велосипед, издялано върху камък. Сигурно още след като е създал колелото, човек се е замислил как да го използва за да се придвижва. Двуколесни транспортни средства са известни още от Римската епоха, когато са се използвали рикши със зъбчата предавка, бутани от роби.
Преди повече от 400 г. немецът Хеншел прави опит за конструиране на задвижване с човешка сила на превозно средство с 4 колела. През 1761 г. в Англия Оведен прави конструкция на велосипед без педали, а движението се извършва с отблъскване с крака. И още малко цифри.
През 1791 г. във Франция граф Де Сиврак конструирал от дърво двуколесна машина, наречена от него "серялифер", на която било възможно да се придвижваш, стоейки отгоре и изтласквайки се с крака от земята.
1817 година. Барон Фон Дрейс, лесничей от Бавария, усъвършенствал машината на Де Сиврак. Той изобретил предното колело, благодарение на което движението може да се направлява в ход. Патентовайки това транспортно средство, поставил началото на документираната история в усъвършенстването на конструкцията на велосипеда.
Едва през 1818 г. Людвиг Драйс прави най-сполучливата конструкция. Той е първият, който получава патент за своето откритие.
През 1825 г. върху велосипеда на Драйс се монтира брояч.
През 1838 г. велосипедът вече е с верига и педали – шотландецът Къркпатрик Мак - Милан добавил към двуколесната машина педална предавка, макар педалите да извършвали не кръгово, а възвратно-постъпателно движение.
1856 година. Френският майстор на колесници Пиер Мишо патентовал педалната предавка на предното колело на велосипеда. Колчетата на седалките се закрепвали към оста на колелото. Той въвел също така и седалка с пружина, както и спирачка, свързана с джантата на задното колело.
1868 година. Парижката фирма "Мейер и ко" открива своя фабрика и започва производството на велосипеди с верижна предавка на задното колело.
1870 – 1885 г. - това е времето на т. нар. паяци - високи велосипеди с различен диаметър на колелата, наречени още Hige bicycle и Penny - farting. Въвеждането на голям диаметър на водещото колело било продиктувано от желанието на изобретателите да се увеличи разстоянието, изминато от велосипеда с едно завъртане на колелото. Прогресът на “паяците’’ се движел в посока намаляване на теглото и увеличаване на надеждността на възловите части на машината.
1877 година. Велосипедите имат сачмени лагери, а през 1894 г. се изработва "свободно движение" - без да се въртят педалите.
1880 година. Първия изцяло железен "Самокат" изработва руският ковач Евтим Артомонов. С него прави преход от Урал до Москва.
И няколко любопитни факта за човешката иновативна мисъл, свързани с велосипеда.
Изобретиха летящо колело. Компания, базирана в Лондон, е създала проект за велосипед, който може да се използва и за летене. За целта прототипът Paravelo съчетава велосипед с крило за парапланер. Подемната сила се осигурява от "ремарке" с витло, задвижвано от минидвигател на биогориво. Хибридът все още не е пуснат в масово производство, тъй като проектът трябва да събере финансиране от 50 000 британски паунда.
Най-дългият велосипед в света пък е 39,79 метра. Основната задача на създателите му е да попаднат в Книгата на рекордите “Гинес”. Холандската велосипедна организация Mijl Van Mares Werkploeg изработва рама от алуминиев профил, подобен на този, който се използва за монтаж на осветителни тела на сцена. Предното колело е заимствано от мотоциклет, а задното е значително по-широко. Нестандартното двуколесно се управлява от двама души.
България е шеста по производство
на велосипеди в Европа. На фона на продължаващата криза у нас и по света ободряваща е именно тази. Това става ясно от статистическите данни на Асоциацията на европейските производители на велосипеди – Colibi. През 2014 г. в България са произведени 950 000 велосипеда, като тази година страната ни се е наредила дори на 4-то място в света по велопроизводство. Мястото на страната ни варира от 4-то до 7-о през последните 5 г. в престижната класация.
По света
Лидер в класацията е Германия с произведени 2,211 млн. велосипеда за 2012 г. Над 2 млн. са произведени и в Италия, следват Полша (1,076 млн.), Холандия (900 000), Франция. Китай със своите 430 млн. велосипеда притежава най-големия велопарк, но на човек от населението в Европа велосипедите са повече. В Холандия на човек има повече от един велосипед, а Дания и Германия имат малко под един велосипед на човек от населението. Холандия, безспорният лидер сред развитите държави по насърчаване на използването на велосипеди, е включила виждането си за ролята на велосипеда в генерален план за велосипедите. Както Холандия, така и Япония полагат координирани усилия за обединяването на велосипедите и железопътните услуги, като осигуряват паркинги за велосипеди на жп гарите и улесняват велосипедистите да пътуват с влак. В Япония използването на велосипед за придвижване до жп транспорта е достигнало степен, при която някои гари инвестират във вертикални многоетажни паркинги за велосипеди повече, отколкото това се прави за автомобили.
В Холандия и Белгия плащат,
за да отидеш на работа с велосипед. И не само там, а и в други европейски страни. Служителите биват допълнително възнаградени, ако отидат до офиса с велосипед. За всеки изминат километър те получават определена сума, като тези пари са освободени от данъци. Целта е, както да се стимулира зеления начин на живот, щадящ околната среда в градовете, така и самото здраве на работещите. В Белгия например служителите с велосипеди получават по 20 евроцента за изминат километър, докато тези в Холандия – 15 цента, а във Великобритания – 20 пенса за миля. Освен екологичните мотиви за тази тенденция допринасят и покачващите се цени на петрола, както и все по-големият недостиг на места за паркиране в градовете. Според изследване, поръчано от холандска организация, служителите на велосипеди са в по-добро здравословно състояние. Статистиката сочи, че в рамките на една работна година те ползват средно един ден по-малко за болнични, отколкото останалите.
Бъдещето
Въпреки че общественото внимание е насочено към електрическите автомобили, в продажбите на електрически велосипеди също настъпи истински бум, който през последните години спомогна за достигането на невероятни равнища в общите продажби на велосипеди. Електрическите велосипеди са сравнително нов вид транспортно средство. Те са подобни на зареждащите се хибридни автомобили по това, че се захранват от два източника - мускули и батерия, и при необходимост могат да бъдат включени в мрежата за зареждане. Продажбите им в Китай, който разви собствена технология, скочиха от 40 000 е-велосипеда през 1998 г. на 20 милиона през 2008 г. По китайските пътища понастоящем има близо 100 милиона електрически велосипеда в сравнение с 14 милиона коли. Сега е-велосипедите привличат вниманието в други азиатски страни, задушени от замърсяването на въздуха, и в САЩ и Европа, където продажбите, взети заедно, надхвърлят 300 000 броя годишно. За разлика от хибридните зареждащи се автомобили електрическите велосипеди не използват пряко изкопаеми горива.
Здравето
Никой не е забравил и най-същественото благо, което печели всеки от нас, решил да се придвижва с велосипед. Като форма на личен транспорт велосипедът има много привлекателни страни. Той облекчава задръстването, понижава замърсяването на въздуха, намалява затлъстяването, увеличава физическото натоварване, не изпуска въглероден двуокис и по цена е по джоба на милиарди хора, които не могат да си позволят кола. Велосипедите увеличават мобилността, като същото време намаляват задръстванията и площите, покрити с асфалт. Велосипедът е не само гъвкаво средство за транспорт. Той е идеален начин за възстановяване на баланса между приетите и изразходваните калории. Редовните упражнения от този вид, осигурявани от ходенето на работа с велосипед, намаляват сърдечносъдовите заболявания.
На пътното пространство, необходимо за една кола, обикновено се събират шест велосипеда.
При паркирането предимството им е дори още по-голямо - на мястото, заемано от една кола, могат да бъдат паркирани 20 велосипеда. Така, че ЧЕСТИТ ПРАЗНИК на всеки, който вече е избрал да се придвижва с велосипед или смята съвсем скоро да го направи!