Холдинг Варна решава два от основните проблеми на крайбрежната алея

Изгражда инженерната инфраструктура и създава възможност алеята да се освободи за пешеходци и велосипеди

Холдинг Варна решава два от основните проблеми на крайбрежната алея

Изпълнителните директори на Холдинг Варна АД, Ивелина Шабан и Милчо Близнаков, както и Златимир Жечев, член на УС на Холдинг Варна АД представиха на брифинг пред медиите проект с инвестиции над 4 млн. лв. Изграждането на открити паркинги с улично осветление, които са предвидени за безплатно ползване от гражданите и гостите на се финансира изцяло със средства на Холдинг Варна АД. Изграждането на паркингите стана възможно след овладяване  на последиците от свличането на земни маси при подхода от спирка „Почивка“. Те ще бъдат разположени в частта под изпълненото и преминало мониторинг противоерозионно укрепване на ската. Съоръжението е част от инвестиционния проект Алея Първа. То включва възможност за транспортно преминаване, кръгово движение, зона за напречно паркиране, тротоари, алейно осветление, озеленяване както и цялата необходима инфраструктура за водоснабдяване, канализация и електрозахранване на района.

 

Етапът стартира буквално тези дни,

 

каза Ивелина Шабан. – Проектът ще бъде реализиран по протежение на укрепителното съоръжение с дължина 1100 м. Изграждането на откритите паркинги дава възможност за пряк достъп до плажната ивица. Предвидена е транспортна алея, която ще позволи да се измести автомобилното движение от крайбрежната алея към „петата“ (подножието – бел.ред.) на ската. Така крайбрежната алея ще остане свободна за пешеходна зона и велоалея. Предвидени са над 650 паркоместа – безплатни за гражданите и гостите на Варна. 28 места са предвидени за хората със специални двигателни нужди. По цялата алея е предвидено озеленяване, икономично осветяване – за комфорт в тъмната част на денонощието. Предвидили сме подстъпи до плажната алея от паркингите. Проектираните тротоари ще осигурят безопасен достъп на посетителите до паркинга. Едновременно с озеленяването на паркингите ще озеленим и подпорната стена с пълзящи растения. Вторият момент, който е особено важен, е че едновременно с изграждането на откритите паркоместа ще положим и съответната инфраструктура – водоснабдяване, канализация и енергоснабдяване на района. С това ще се отвори възможността за последващите проекти, които ще бъдат реализирани. Планираме старт от следващата седмица, а времето за изграждане е 3 месеца. Изкопните работи ще се изпълняват само и единствено зад огражденията – т.е. на строителната площадка. Няма да се затваря крайбрежната алея. Строителните материали ще се доставят в тъмната част на денонощието – до 10 сутринта и след 7 ч. вечерта. Новата транспортна алея ще бъде асфалтирана, тя ще е с широчина 6 м. Дейностите ще се изпълняват през деня, съгласувано с органите на КАТ и Общинска полиция.

Проектът Алея Първа има за цел да създаде нов облик на крайбрежната зона,

 

коментира и Милчо Близнаков. – Стартирахме го през 2009 г. и се стремим да извършим цялостна рехабилитация на зоната, изграждане на инфраструктурата, изпълване с дейности, които да привлекат много гости на Варна и граждани целогодишно. Не само за разходки и посещение на ресторанти, но и за културни събития, обучения, научни форуми. Проектът е в съзвучие с развитието на града като дестинация за туризъм в 4 сезона. Свидетели сме на голяма активност на авиокомпаниите, които от тази година имат нови полети до Варна. Ще доведат много нови туристи. Нашата идея е те да имат по-непосредствен досег с морето. Предвиждаме да използваме ресурсите на зоната – морският бряг, слънцето, морето, минералните води в района. Те ще обогатят цялостният характер на зоната. Ние искаме да направим проекта екологичен, защото сме в съседство с историческото ядро на Морската градина.

 

 

През тези години е направено много,

 

вижда се, но част от инвестициите са невидими. Те са свързани с проктиране, проучване, със съгласуване с многобройни институции – както национални, така и местни. Брегоукрепителното съоръжение беше въведено в експлоатация през 2013 г. Това е много сложно съоръжение, отвън се вижда бетонната стена, опънатите мрежи, стоманобетонните решетки. Но това е само повърхността – има над 200 дренажни кладенци, които отвеждат повърхностните и подпочвени води, и ги заустват по подходящ начин, за да спре свличането на ската. Видяхме, че в тази си част Морската градина е стабилна, няма нови свличания. Имахме 3 г. на мониторинг на съоръжението. Възлагахме на фирми поведението на укрепения склад и на дренажните кладенци. И инвестираме в обслужващи дейности. Където има повишаване на подпочвените води се налага почистване на дренажните кладенци, за да няма свлачища.

 

Възстановена е панорамната алея, където са изградени кътове за отдих и спорт. Поставени са възпоменателни знаци за участието на варненски спортисти в олимпийските игри. Това е любимо място на варненци за отдих и разходка.

 

Въведохме в експлоатация два довеждащи външни водопровода, които влизат в зоната. Алея Първа е разделена на 2 части – Зона 5 от Рибарския плаж до Шокъровия канал и Зона 6 – от Rappongi до Рибарското селище. За двете зони са изградени и въведени в експлоатация довеждащи водопроводи, които са битови и противопожарни нужди – съгласно изискванията на законодателството.

 

До 31 декември 2016 г. Холдинг Варна е инвестирал в проекта Алея Първа 39,314 млн. лв.

 

Проектът се осъществява под подстоянен надзор,

 

добави адв. Жечев. – Нашият стремеж е да изпълняваме всяка процедура от гледна точка на законност. Много време отне укрепването на ската. Това е трудно и откъм инженерна гледна точка съоръжение, и откъм съгласувателна. Мониторингът продължи 3 г. Преминаването към следващ етап може да стане след това. Строителните мероприятия при добра инженерна и документална обосновка не траят дълго.

 

Срутилата се част от ската не е част от Алея Първа. Когато укрепвахме свлачището отправихме оферта към собствениците там, но нямаше съгласие в онези години. Времето показа колко навременно са били проведени укрепителните дейности. Самото укрепване е 2/3 от направените инвестициите до момента.

 

Инвеститорите планират откриването на новото съоръжение да е за Деня на Варна – 15 август, когато се очаква крайбрежната зона да посрещне много туристи и гости на града.

 

БОРИС ПРОДАНОВ

 

Снимки Пламен Гутинов

Новини

Коментари

Избрано
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата