IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Избрано
16:01 | 9 март 2016
Обновен: 10:27 | 2 юни 2025

40% от варненските първолачета са с говорни нарушения

Логопедите: Да не се злоупотребява с поставянето на диагнози от неквалифицирани „специалисти“

По материала работи: Юлиян Атанасов
40% от варненските първолачета са с говорни нарушения

Близо 40% (37,7%) от първолачета във Варна са с нарушение на устната реч – каза пред журналисти Лиляна Лазарова, директор на Логопедичен център – Варна няколко дни след Европейския ден на логопедията. Докладът от есенното изследване на речта сочи, че с комуникативни нарушения са 26, 8% от децата в предучилищна възраст. Запазва се тревожното ниво на говорни дефекти. Ако на тези деца не бъде помогнато навреме, в повечето случаи по-късно те развиват различни заболявания като  диспраксия – нарушения на артикулационните умения и дислексия – неумение да се четат всички букви и словосъчетания в правилния ред.


Лиляна Лазарова алармира за една негативна тенденция да се поставят тежки диагнози на малки деца от хора, които не са специалисти логопеди. За пример тя посочи Русенски център, който е стъпил успешно на варненския пазар и работи с родители и деца, потърсили помощ за говорни дефекти. Въпросният център предлага платени услуги и без да предоставя квалифицирани кадри, с лекота поставя диагнози на малчуганите. Не може на 6 годишно дете, което още не се е научило да пише, да се поставя диагноза дислексия – каза тя като уточни, че Логопедичният  център подкрепя конкуренцията в частния сектор като цяло. Все пак целта е една – да се помогне на децата. Какво се прави в много от частните „логопедични“ кабинети – в събота или неделя родителят води малкото дете, провеждат се разговори и му се поставя страшната диагноза, която хвърля в шок родителите. Това не е правилна практика. За да се постави правилна диагноза, са необходими няколко срещи, оценка, диагностика и тогава – терапия“ – допълва специалистът.


За още една често срещана и практикувана грешка сподели директорът на Логопедичния център. От частните кабинети се ползват тестове, преведени от англо-саксонската говорна система. У нас се ползва руската заради близостта с езика. Според Руската школа, дислексия означава трудности в четенето, докато западната тестова система обобщава състояния като лабилно внимание, трудности в говора и четенето. Оттам идва голямото разминаване и поставянето на неправилна диагноза на 6 годишни деца, които все още не са се научили да четат.


Около 12% от децата във 2 клас имат нарушения в писмената реч, заместват звучни и беззвучни гласни и пишат слято. Съвет към родителите от специалистите в Логопедичен център Варна е да се потърси помощ когато детето вече е в края на 1-ви клас и се предполага, че се е научило да чете. Може да се потърси и помощ за 6 годишните деца, но само когато има видимо изоставане в говора.


Логопедичният  център открива нов кабинет за диагностика на ученици със затруднения в четенето и писането. Ще се предлага индивидуална терапия и програми за деца и родители. Ще се засили и работата с началните и предучилищни преподаватели.

 

Има интерес от страна на вече завършили училище варненци да ползват услугите на Логопедичния център. По думи на Лилия Христова, директор на дирекция "Образование, младежки дейности и спорт" в Община Варна, е отправено питане към Министерството на образованието и науката дали може да се открият частни кабинети на територията на града. Отговорът обаче е бил отрицателен с мотива, че  логопедичната помощ е делегирана дейност и предимно в сферата на училищното  звено.

Добрите новини: 9,5% от децата, ползвали услугите на  логопеди от Центъра през миналата година са коригирали речта си. 89% са я подобрили. Подпомогнати са 737 деца.

 

Защо 6 март е ден на логопедията? През 2004 г. CPLOL определят тази дата за Европейски ден на логопедията като идеята на организаторите е да се даде гласност (да се информира обществото) за професията на логопеда. Хората от държавите членки на Европейския съюз да се запознаят с комуникативните нарушения, отражението име върху общото здравословно състояние на човека, правата на лицата с комуникативни нарушения и начините, по които може да им се помогне. Посланието на този ден е превенция на комуникативните нарушения, чрез споделяне на опит и знания по проблема в цяла Европа.
Ели Маринова

Коментари

Новини Варна