IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Лайфстайл
13:15 | 29 юли 2021
Обновен: 02:28 | 19 май 2024

Без паника! Какво трябва и какво не трябва да правим при дим под капака?

Най-важно е да се избегне паниката, категорични са експерти

По материала работи: Слав Велев
Без паника! Какво трябва и какво не трябва да правим при дим под капака?

Голяма част от съвременните шофьори имат достатъчно звания, навици и опит в обслужването, а също така и в извършването на по-леки ремонти по автомобили. В стресови ситуации обаче дори те понякога се объркват и не знаят какво трябва да направят, пише AutoMedia.

Една от тези ситуации е появата на дим под капака, което се случва най-вече през лятото, тъй като някои автомобили прегряват по време на пътуване. Експерти посочват как трябва да се постъпва в тези случаи, за да се избегнат по-тежки последствия не само за автомобила, но и за здравето на хората в него.

Какво не трябва да се прави

Първото и най-важно нещо в случая е – не се паникьосвайте. Всяко необмислено и прибързано действия може да вложи и без това неприятната ситуация. И второ – не продължавайте движение. Обхванатият от дим автомобил веднага трябва да бъде спрян, защото постъпващия въздушен поток може да разгори пламъците. Трето – не позволявайте на двигателя да работи. Изгасете го и му дайте възможност да изстине.

Какво трябва да се направи

След като сте спрели автомобила и сте изключили двигателя, се опитайте да определите характера на задимяването, а именно – какъв цвят е димът и откъде излиза. Той може да бъде черен, син, бял или безцветен. От това до голяма степен ще зависят бъдещите ви действия.

Черният дим показва най-големи проблеми, тъй като може да бъде причинен от изгаряне на кабелите на електрическата система заради късо съединение. А това означава висок риск от пожар, така че всички трябва да напуснат автомобила по най-бързия начин, като вземат ценните си вещи и след това се включат в потушаване на пожара.

Трябва сте наясно, че средностатическият пожарогасител не работи повече от 2 минути. Ако за това време пламъците не са победени, а пожарната я няма, можете да се сбогувате с автомобила си.

Синият дим е не по-малко опасен. Той се появява, когато капки или пръски масло, попадат върху нагрети детайли от двигателя или изпускателна система, от което изгарят. В тези случаи трябва да се действа като при черния дим, а след това да се търсят причините за изтичане на масло, за да може да бъдат отстранени.

Син дим може да се появи и при блокиране на лагер на ангренажния ремък на двигателя. Тогава ремъкът се трие в неподвижния елемент, от който се отделя син или сив дим, както и неприятен мирис. Подобна повреда може да доведе до пожар в отсека за двигателя, като в никакъв случай автомобилът не бива да продължава на собствен ход.

Белият дим, по правило, се появява по-често от черния или синия, като всъщност това не е дим, а пара. Заедно с него върви и специфичен мирис на антифриз, който може да е изкипял в системата заради прегряване или да е изхвърлен от пробит радиатора (или от тръбите на ауспуха). В първия случай рискът от основен ремонт е голям, но във втория проблемът може да бъде отстранен на място. Просто пробитите тръби трябва да бъдат херметизирани, да се долее антифриз и колата може да се прибере дори на собствен ход.

Търсенето на мястото, откъдето изтича антифриз, също става на изстинал мотор, тъй като горещите капки от течността се изпаряват и на практика е невъзможно да се открие теча. Ако се окажете в подобно положение, първо проверете нивото на всички работни течности и при необходимост долейте. Проверете и показанията на датчика за температурата на антифриз на таблото.

Безопасен дим

Понякога парата, излизаща в големи количество от под капака, не предвещава неприятности. Например, ако сте преминали с по-висока скорост през голяма локва и пръски вода са попаднали в отсека на двигателя. Когато влязат в контакт с нагретите тръби на изпускателната система или на колектора, те веднага се изпаряват. Ако появата на дим е кратка и не се съпровожда от увеличение на температурата на охлаждащата течност или със светнала лампа на приборния панел, можете спокойно да продължите движение.

Още новини от света на автомобилите четете на AutoMedia

Коментари

Новини Варна