IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
Варна 14°
Лайфстайл
12:00 | 18 септември 2021
Обновен: 15:06 | 23 октомври 2021

Искате сами да диагностицирате колата си? Пуснете я по инерция

За целта е нужно да се намери свободен и равен участък от пътя

По материала работи: Слав Велев
Искате сами да диагностицирате колата си? Пуснете я по инерция

Някои шофьори използват движението по инерция, за да пестят гориво по време на пътуване. Доста е спортно, доколко това помага при съвременните автомобили, но то може да бъде използвано за проверка на работата на някои основни системи. За целта е нужно преминаване на неутрална предавка и достатъчно движение по инерция, като това дава ценни сведения за техническото състояние.

От движението по инерция може да се определят настройките на шасито и на кормилното управление, степента на износване на лагерите на колелата, състоянието на трансмисията и ефективността на превозното средство като цяло. 

За целта е нужно автомобилът да бъде пуснат по инерция до пълното си спиране. Без да получава допълнителна енергия, той се движи благодарение на своята кинетична енергия, докато силите на триене и съпротивлението на обкръжаващата колата среда не го спрат. За целта е нужно да се намери свободен и равен участък от пътя, където трафикът е слаб. Повърхността трябва да е равна - без изкачвания или спускания, а асфалтът да бъде сух.

Начин на проверка

Необходимо е да ускорите до 50 км/ч, след което да махнете крака си от газта и ако колата е оборудвана с ръчна скоростна кутия, да включите на неутрална предавка. При автомобили с автоматична скоростна кутия движението продължава без даване на газ. 

При тези условия масовите автомобили изминават около 500 метра, докато по-големите и скъпи модели може да достигнат 700 метра. Ако изминатото разстояние е по-малко, това вече е причина да проверите състоянието на основните системи. Най-вероятно има повреда, която се отразява на ефективността на трансмисията и повишава разхода на гориво на автомобила.

Страничен вятър

Най-честата причина за по-малкото движение по инерция са са челни или силни странични ветрове. Ако участъкът от пътя не е защитен отстрани от дървета, сгради или ограда, тогава поривите на вятъра забележимо променят съпротивлението на въздушната среда. Например при скорост на превозното средство от около 70 км/ч, лек вятър със скорост 1 м/сек ще увеличи въздушното съпротивление с около 10% в сравнение с шофирането при спокойно време. Ако има вятър, тогава разстоянието се измерва при движение в двете посоки на пътя, като въз основа на резултатите от тях се изчисляват средните стойности.

Недостатъчно налягане в гумите

Причината за намаляването на ефективността могат да бъдат недостатъчно напомпаните гуми, които увеличава съпротивлението при движение. В случая колата изразходва повече гориво, за да поддържа обичайното си темпо. Това е лошо, тъй като енергията отива в гумата, загрява я и води до преждевременно износване на протектора. Обикновено повърхностният слой от каучук се износва отстрани на гумата, а това води до неравномерна височина на каналите, което от своя страна води до нарушено управление на мокър път.

Нужда от реглаж на колелата

Реглажът на колелата може да се отрази на степента на износване, на която издържат гумите. При повечето автомобили той има за цел да сведе до минимум износването и изхабяването и да осигури максимален комфорт на водача и пътниците. Правилното регулиране помага за удължаване на живота и подобряване на работните параметри на гумите и повишава икономията на гориво. То е важно също за маневреността и безопасността на шофиране, като ограничава проблемите с управлението и устойчивостта. 

Причина за нарушаване на наклона на гумите и нуждата от реглаж, са чести удари по време на шофиране по лоши пътища или неправилно поставени части на окачването, например пружините на амортисьорите. Ако се износват външните страни на гумите, най-често причина е техният неправилен наклон, който трябва да бъде регулиран. Именно правилният ъгъл на наклона увеличава контакта на гумата с пътя и подобрява динамиката на автомобила.

Дефектни спирачки

Неправилната работа на спирачната система също може да бъде установена при движение по инерция. Когато някоя от от накладките се разхлаби и "захапе" спирачния барабан, колата започва да забавя своя ход. Съответно, това кара шофьорът да подава повече газ и така се увеличава разхода на гориво. Неизправността на спирачките може да бъде диагностицирана чрез слабо отклонение на машината встрани по време на движение по права линия.

Повредени лагери

Повредите на лагерите са една от най-честите причини за намаляване на ефективността на превозното средство. Счупеният лагер рязко увеличава триенето в главината на колелото, като това може да се чуе. Когато автомобилът се движи, шумът се увеличава, а при забавяне на скоростта интензивността на звука намалява.

Нарушена геометрия на каросерията

Най-неприятната причина за намаляване на изминатото раздстояние по инерция в случая е промяната в геометрията на каросерията заради инцидент. Шасито е прикрепено към носеща рамка, интегрирана в каросерията. Именно тя определя точността на местоположението на окачването. След тежки аварии референтните точки на носещата рамка се отклоняват от стандартните стойности, което води до нарушаване на местоположението на местата за свързване на двата основни компонента, пише АutoМedia.

При нарушена геометрия колата често започва да се движи настрани, което уврежда гумите, а ефективността намалява. Връщането на такъв автомобил в оригиналното му състояние е много трудно и съответно доста скъпо начинание.

Още новини и съвети за автомобилите ще откриете на AutoMedia

Коментари

Новини Варна