IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Лайфстайл
16:30 | 4 октомври 2021
Обновен: 18:53 | 24 април 2024

Дигиталните устройства зомбират децата. Не се развиват, а се учат на зависимости

Много родители използват телефона и таблета като награда

По материала работи: Слав Велев
Дигиталните устройства зомбират децата. Не се развиват, а се учат на зависимости

Снимка: Pixabay

"Изправени сме пред забележителен феномен - пусков механизъм за развитие на зависимост от детска възраст - пребиваването от най-ранна детска възраст във виртуална среда или т.нар. екранни деца", каза  пред БНР доц. д-р Стоян Везенков, специалист по неврофизиология.
 
Везенков уточни, че попринцип сме свикнали да забелязваме и адресираме зависимостите при тийнейджъри и възрастни хора, но вече започва да се очертама и възможност за развиване на зависимост, която спира детското развитие на 3 до 6-годишни деца.


 
"Досега човечеството не е било изправено пред подобно предизвикателство. Всичко това се случва под бурното развитие на технологиите от една страна и от друга – забавяне на научните изследвания, които показват директните увреди върху детското развитие заради употреба на екраните. Трети фактор е тоталното подценяване на проблема от страна на родители, възпитатели, учители", коментира доц. Стоян Везенков.
 
Според него родителите трябва да са информирани за тази опасност, защото именно те "поставят" екрана пред детето в опит да спечелят време за себе си.
 
Детето първо трябва да формира езикова система и да развие интелекта си, да бъде в досег с природата.
 
"Аз лично бих казал 9-10 години, което може да прозвучи крайно, но има достатъчно изследвания, които да потвърдят, че едно гениално дете, да речем, е развило зависимост и го „нормализираме“, става с дефицити, нормално развиващо се дете. Потенциалите, които би могло да развие, са компрометирани", категоричен е Везенков.
 
До третата си година детето трябва да има чисто физическо развитие, двигателна активност, а през екрана се стимулират само слухът и зрението – всички останали системи не се развиват, изтъкна специалистът по неврофизиология.
 
"И детето има халтава походка, няма никаква пространствена ориентация, не се отделя от родителите, с памперси до никое време – до 3-4 годишна възраст, сънят е компрометиран", каза той.
 
"Много родители използват телефона и таблета като награда", отбеляза доц. Везенков.
 
"За да може детето да си достави „дигиталния хероин“ като награда. Така се започва. И реално – рано или късно, рискът от развитие на дигитална зависимост просто се случва. Дори 10 минути на ден, една широка врата отваря към виртуално пребиваване дори на една по-късна възраст", каза той.
 
"И в 10 клас да дадете на едно дете, което никога не е виждало телефон или компютър, за една година ще надмине всички, които от 3-годишна възраст използват телефони, защото има капацитетът на нервната система и интелектът да усвоява способности, да се учи. Екраните всъщност отучват децата ни и компрометират процеса на учене", убеден е експертът.
 
Смущения в съня и храненето, агресия при отнемане на устройството, това са част от признаците на подобна зависимост.
По публикацията работи: Ния Христова

Прочети още на: https://www.dnes.bg/obshtestvo/2021/10/04/digitalniiat-heroin-pri-decata-predrazpolaga-kym-bydeshti-zavisimosti.505780

Коментари

Новини Варна