Може ли захарта да "убие" двигателя?

Сериозният риск е за дизеловите автомобили със система common rail

Може ли захарта да "убие" двигателя?

Звучи като класически саботаж. Ненормалник или някой, който ви е ядосан, се промъква посред нощ, отваря капачката на резервоара и изсипва шепа захар. До сутринта двигателят ви е запечен. Без дим, без предупреждение. Попитайте наоколо и повечето хора ще ви кажат, че е истина, а някои дори твърдят, че се е случило на "приятел на техен приятел".

Нещата обаче не стоят по този начин. Ако намерението на саботьора е да разтвори захарта и да създаде разрушителна смес, това няма да стане. Ако сте внимавали в час по химия, знаете, че бензинът не разтваря захарта. Гранулираните частици просто ще се озоват на дъното на резервоара, където в повечето случаи остават, докато резервоарът се изпразни почти напълно и потокът гориво ги раздвижи, пише AutoMedia.

Така че, моменталната смърт на двигателя е просто още един мит и бързият урок по химия подкрепя това. Освен това, съвременните горивни филтри са проектирани точно за тази цел - да филтрират частиците, преди да влязат в горивната камера. Така че е много малко вероятно захарта, чиито кристали са много по-големи от това, което горивните филтри са предназначени да улавят, някога да премине през помпата. Освен ако горивният ви филтър не е повреден.

Въпреки че захарта няма да "убие" двигателя, наличието ѝ в резервоара може да доведе до скъпоструващи проблеми. Те няма да ескалират внезапно до повреда на буталата или блокиране на двигателя. Вместо това, се започва със запушен горивен филтър или напрежение в горивната помпа, преди някои от частиците евентуално да стигнат до инжекторите. Може да започнете да забелязвате неравна работа на празен ход, колебание при натискане на газта или дори спиране на двигателя.

Така може да се изправите пред многоетапен ремонт, който вероятно ще включва промиване на резервоара, подмяна на горивния филтър и почистване на инжекторите, ако не и подмяната им. Освен това, захарта може да ускори повредата на компонентите, особено ако колата вече е работила с бедна смес или е имала слаба филтрация. Това обаче е по-скоро влошаване на вече съществуващи проблеми, отколкото вродена способност на захарта да уврежда двигателя.

При дизеловите автомобили обаче захарта може да бъде по-опасна, защото двигателите им работят при по-високо налягане и имат по-прецизни допуски за впръскване. Това означава, че замърсяването от всякакъв вид може да се окаже лоша новина доста бързо. Дори малко количество кристалчета захар в дизелов двигател с common rail е повече от достатъчно, за да повреди инжекторите или горивните помпи, което обикновено излиза доста скъпо.

Ако смятате, че някой може да е сложил захар (или други частици) в резервоара ви, не стартирайте двигателя. Може би сте забелязали някакви остатъци близо до капачката или колата ви е започнала да гасне изневиделица. Стартирането на двигателя може да изтегли захар в бензиновите тръби, което да влоши щетите и да направи ремонта по-скъп. Най-добрият начин е да изтеглят автомобила ви до надежден сервиз и да обясните на механиците какво според вас е станало.

В сервиза, проверката и промиването на резервоара най-вероятно ще бъдат първото нещо, което професионалистите ще направят. Може да се наложи да се свали напълно резервоарът, но това зависи от количеството добавена захар и дали колата е била карана след това. След това механиците сменят горивния филтър (обикновено първата част, която се запушва) и проверяват за евентуални запушвания в инжекторите и горивопроводите. При дизелови двигатели или по-нови автомобили с деликатни части почистването може да включва и подмяна на инжектори или помпи и проверка на налягането на горивото, особено ако замърсяването е стигнало дотам.

Още новини за автомобилите ще намерите на AutoMedia

Коментари

Лайфстайл
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата