Много е вероятно никога да не ви се е налагало да се навеждате под колата си, освен ако не извършвате поддръжката сами. Тези обаче, които сами сменят маслото си, може би са забелязали, че картерът на автомобила има любопитен черен цвят и текстура, която няма нищо общо с метала. И с основание: картерите от композитна смола стават все по-популярни, пише AutoMedia.
Производителите на тежкотоварни камиони бързо я възприеха, тъй като предлага значително намаляване на теглото при картери с такъв капацитет в сравнение със стоманен модел. При леки превозни средства като нашите автомобили печалбата е по-малка, но все пак значителна. И макар че може да изглежда тривиално, важно е да се помни, че спестените десетки килограми в крайна сметка представляват сбора от грамове, събрани тук-там по цялото превозно средство. Всичко е позволено!
Дали обаче пластмасата е крачка назад за тези жизненоважни механични части? Появата на смоли не е съвсем нова, тъй като пластмасовите всмукателни колектори се умножават по автомобилите от началото на 2000-те години, до степен, в която стават доста често срещани. Те предлагат няколко значителни предимства освен теглото си. За картера обаче пластмасата понякога може да бъде източник на проблеми, особено в САЩ, където става все по-популярна.
Пластмасата не винаги е нещо хубаво
В началото на 2010-те години, производители на оборудване като DuPont представиха нови картери за тежкотоварни превозни средства, изработени от полимерна смола от полиамиден тип. Твърди се, че техният живот е между 800 000 и 1,5 милиона километра, с икономия на тегло от около 50% в сравнение с картер от пресована стомана. Това са около 5 кг, спестени само с тази част. Не е малко! В действителност, тези пластмасови части датират от 80-те години на миналия век, особено в американските тежкотоварни превозни средства.
Пластмасовите картери, както за двигателя, така и за скоростната кутия, си проправят път в автомобилната индустрия, до степен да станат широко използвани, особено в немските автомобили. BMW, Mercedes и VW Group ги възприемат в по-голяма или по-малка степен. И всичко е направено от пластмаса! Започвайки с пробката за източване, която се развива много лесно и изисква само смяна на О-пръстен. И тук разходите са намалени в сравнение с металната пробка.
Проблемът с пластмасата произтича от нейния състав: полимерен материал. И тя не реагира на топлината по същия начин като металната част. Следователно пластмасовият картер ще работи различно от стоманената долна част на двигателя, към която е прикрепен. Тези разлики в разширението могат да причинят проблеми с уплътнението, които се наблюдават сред някои собственици на автомобили Ford и Chevrolet в САЩ. Някои е трябвало да сменят картера няколко пъти, след като са били открити течове.
Не трябва също така да се забравя, че в случая с картерите, пластмасата разсейва топлината по-слабо от метала. При спортните бензинови модели с масло, което може да се нагрее при интензивна употреба, това очевидно е важен параметър. Със сигурност се взема предвид от производителите по време на разработката, но какво да кажем за стареенето?
Пластмасата също има предимства
Първото е финансово: за производителите е много по-евтино да формоват корпуси или всмукателни колектори в смола, отколкото да ги щамповат върху стоманени ролки. Формоването на пластмаси също така предлага почти безкрайни възможности за форми, което може да бъде особено интересно при корпуси с отделения, за да се избегне разливане на масло.
Също така, пластмасовите колектори имат много интересно предимство, тъй като пластмасата предлага много гладка повърхност, което е особено търсено във въздуховодите. Металът, от друга страна, изисква вътрешно полиране във всмукателните канали, за да се осигури оптимален въздушен поток към двигателя. И следователно допълнителна производствена операция. Очевидно е, че за производителите по-ниските производствени разходи и спестяването на тегло са достатъчни, за да оправдаят производството на тези части...
Още новини от света на автомобилите четете на AutoMedia
Коментари