IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Лайфстайл
22:01 | 5 август 2015
Обновен: 01:29 | 29 април 2024

Чаят вече не е на такава почит във Великобритания

Консумацията на толата напитка на острова е намаляла с над 1/5 през последните пет години

По материала работи: Слав Велев
Чаят вече не е на такава почит във Великобритания

Скоро британците може да си намерят друго занимание за ранния следобед, тъй като популярността на класическата чаша чай спада.

 

Консумацията на чай във Великобритания е намаляла с над една пета през последните пет години, като продаденият чай е паднал от 97 милиона кг. през 2010 г. до 76 млн. кг. тази година.

 

Потребителите се насочват към по-интересни топли напитки, според фирмата за маркетингови проучвания Mintel.

 

Продажбите на обикновените пакетчета чай са паднали с 17,5 на сто за две години - от 80 млн. кг. през 2012 г. до 66 млн. кг. през 2014 г.

 

Ема Клифърд, старши анализатор за храните и напитките в Mintel, каза, че общоприетият черен чай бива „възпрепятстван от доста скучния си имидж“ и се „бори да запази интереса на потребителите на фона на нарастващата конкуренция от страна на други напитки“.

 

Основна причина за спада в популярността на чая е растежа на най-големия му съперник в пазара на горещите напитки - кафето, което става любимо на все повече британци, и дори превръща нетрадиционните продавачи на кафе като кръчмите и веригите за бързо хранене в бъдещи кафенета.

 

Докато консумацията на кафе на глава от населението във Великобритания не се е увеличила, британците прекарват повече време в кафенетата и все по-често купуват сутрешното си кафе на път за работа.

 

„Като отражение на нарастващата „фууди“ (foodie) култура във Великобритания, хората сe разграничават от стандартните пакетчета чай и предпочитат тези по-интересни алтернативи“, каза Клифърд.

 

Въпреки спада от 22 процента в продажбите на чай (като количество) през последните пет години, стойността на пазара на чай пада по-бавно. Продажбите са спаднали само с 6 на сто през последните пет години до 654 милиона паунда, като тук има значение по-голямата популярност и по-високите цени на нестандартните видове чай. 

 

 

Докато през 2014 г. са продадени обикновени пакетчета чай на стойност 425 милиона паунда (спад от 13% от 2012 г.), продажбите на зелен чай са скочили с 50 на сто до 36 млн. паунда. Продажбите на плодов и билков чай са нараснали с 31 процента до 76 млн. паунда, а на по-специалните пакетчета чай - като Ърл грей, чай и асам - с 15 на сто до 63 млн.

 

Въпреки това, пазара на чай не е намалял толкова много. Очаква се консумацията на чай да продължи да пада по-бавно, докато стойността на пазара би трябвало да започне да се увеличава от 2016 г.

 

Според Mintel процентът на потребителите, които минават от чай на кафе вероятно ще намалее и на пазара за чай ще започнат да се правят нововъведения, което ще създаде първокласни продукти и места, които ще насърчат повече продажби.

 

Друг фактор за намаляващата популярност на чая е факта, че потребителите купуват все по-малко нездравословни храни - количеството продажби на сладки бисквити, класическото допълнение към една добра чаша чай, е паднало с 8 на сто между 2009 и 2014 г.

 

„Прието е, че чаят е добра напитка към бисквитите и сладкишите. Като се има предвид ужаса от захарта, обаче, а и спада в консумацията на такива лакомства, тази силна асоциация може да се отразява отрицателно върху пазара на чай“, обясни Клифърд.

 

Популярното кулинарно ТВ предаване The Great British Bake Off се завръща на екрана тази седмица, така че, може би бисквитите отново ще дойдат на мода, водейки със себе си и традицията за пиенето на чай.

 

 

Източник: The Telegraph

Коментари

Новини Варна