ПОЛИНА ПЕТРОВА
Информационна кампания за толерантност към децата с дефицити предлагат специалисти, които се включиха в международна конференция на тема „Изграждане на подкрепяща среда в детската градина за децата със специални нужди“. В хода на проявата стана ясно, че подобна кампания вече подготвят от УНИЦЕФ. Според тях подходящи са темите за правото на всеки на достъп до образование, както и акцентуването върху възможностите на децата със СОП и техните постижения. „Най-добре е да се отнасяме към децата не като към деца със специални нужди, а като към деца със специални възможности“, апелира психоложката Цветалина Йосифова.
Подобни информационни кампании, насочени към родители и учители, са необходими и за ранното идентифициране на изоставане в развитието на децата и за ранна интервенция, която е най-ефективна.
Предложения за промяна на подкрепящата среда за децата със специални нужди в детските градини формулираха специалистите, които се включиха в международната конференция. От 214 участници във форума 108 са изказали мнението си по формулираните препоръки. Единодушна подкрепа получи идеята да се назначава допълнителен помощник-учител или помощник-възпитател в градини, където има деца със СОП. Според специалисти наличието и броят на допълнителния персонал трябва да е съобразен с нуждите на детето. Наложително е също така да бъдат разработени адаптирани учебни помагала и програми за отделните групи малчугани със специални образователни потребности.
Недостатъчният брой на социалните асистенти и тяхната квалификация и роля в детската градина беше друга от посоките, в която заинтересованите страни дадоха предложения. Учители, родители и специалисти бяха единодушни, че трябва да се преразгледа политиката за разпределение на социалните асистенти – тя трябва да стане по-гъвкава и с ясни критерии за определяне кое дете има нужда от подобно подпомагане, като се вземат предвид неговите възможности. Наложително е оптимизиране на броя, подбора и заплащането на социалните асистенти. Те да се обучават на практика от терапевтите и ресурсните учители на детето, предлагат специалисти.
Залагане в общинската политика на мерки, които да гарантират координация в дейността на специалисти, ресурсни учители и масови учители, които работят с детето, изискват още заинтересованите страни. Важно е семейството да бъде активно включено при вземането на решения за подкрепа и обучение на детето. С родителите трябва да се взаимодейства активно и те да са реални партньори на учители и терапевти.
Снимка ПЛАМЕН ГУТИНОВ

Централна емисия
Централна емисия
ДАНС проверява рафинерията и офисите на "Лукойл"
Българското не може да бъде затрито и изпратено в небитието
MeerKAT засече радиосигнал от междузвездната комета 3I/ATLAS
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Реал Мадрид се занули на "Вайекас"
Майкъла със силни думи за Вечното дерби Левски – ЦСКА
Болоня удари Наполи
Иван Стоянов: ЦСКА 1948 още е в страхотна форма!
Дневен хороскоп за 10 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 10 – 16 ноември
Седмична таро прогноза за 10 – 16 ноември
Трапезата на Свети Мина
Епидемия от самота и отсъствие на принадлежност мъчи съвременния човек
Приемът на мелатонин се свърза с повишен риск от сърдечна недостатъчност
Доц. д-р Красимира Христова с международно признание на световния форум по хипертония в Китай
Мобилни екипи на Националния център за психосоматика осигуряват психологична грижа за пациенти с тежки заболявания в София
Човешката цена на бързия преход на Xiaomi от смартфоните към електромобилите
Българското не може да бъде затрито и изпратено в небитието
AI води война срещу работните места за „бели якички”. Това ще върши зле.
Големи, но проблемни: Пет V8 двигателя с кратък ресурс
Безсънието в перименопаузата – как да се справите
Венера в Скорпион - какво очаква зодиите?
Коментари