IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 21°
Общество
14:51 | 8 декември 2016
Обновен: 19:59 | 30 април 2024

Семейни хотели мамят с категоризация по празниците

Съвети на Илиян Станоев, директор на варненската КЗП

По материала работи: Юлиян Атанасов
Семейни хотели мамят с категоризация по празниците

Обикновено след Коледно-Новогодишните празници има завишение на жалбите към Комисията за защита на потребителите  - каза в сутрешния блок на телевизия „Черно море“ Илиян Станоев, директор на Регионалната дирекция на КЗП във Варна. Тогава се разопаковат подаръците. Ние освен последващ контрол, упражняваме и превантивен, защото той дава респект у търговците. Най-често оплакванията са за дефект в подаръците и за нехаресан подарък. Идват потребители и казват „Ние сме чували, че в 7-дневен срок можем да върнем стоката“. Това е мит. В закона никъде не е казано, че търговецът е задължен да върне стока, която е здрава, но не е харесана. Той носи отговорност ако има дефект в стоката и е длъжен да я подмени. Нашият съвет е към тези, които купуват по интернет.

 

По време на празниците избирайте подарък на място – след като го видите и се запознаете в детайли със стоката. Ако все пак купите по интернет, но се окаже с дефект, тогава срокът не е 7, а 14 дни да се върне. Съществуват добри търговски практики, в които търговецът заявява, че ако стоката не отговаря на очакванията, той може да я подмени с друга. Моят съвет към потребителите е това нещо да бъде вписано от търговеца. Ако той го е заявил, но не го изпълни, тогава имаме нелоялна търговска практика. В условията на конкуренция много търговци слагат табели , на които пише, че в 30 дневен срок стоката може да се подмени. Преди година и половина влезе в сила законова норма, в която се казва, че ако една стока изиска 3 ремонта по време на гаранционния си срок, на 4-я път потребителят има право да си поиска парите обратно.

 

Когато потребителят е отишъл да празнува, наша задача е да реагираме веднага при сигнал за нередност и да съдействаме в момента. Това е важно за нас. Когато реагираме на момента и наш екип отиде на място, проблемът се решава. И към днешна дата продължават проверките. Има установени нарушения. Имахме голяма акция и в т.нар. Черен петък за „намаленията“, които бяха обявени. Проверяват се сигналите. Тези проверки са тежки. На място в обекта се установява случая, но после искаме от търговеца проверка на документация и доказателства, че „намаленията“ са нереални.

 

По хотелите и заведенията извършваме проверки по Закона за туризма  и Закона за защита на потребителите. Използват се нелоялни практики от туристическите оператори. Това е когато се рекламира дадено място за подслон – рекламират се къщи за гости с 3 звезди като се пише „хотел с 3 звезди“, а разликата е съществена. Това е подвеждане. Незнанието на потребителя не го извинява. Да се чете внимателно. Бих обърнал внимание към нашумялото пазаруване по Интернет. Там пазаруваме и стоки, и услуги. Бъдете внимателни с кого имате взаимоотношения в Мрежата. Всяка фирма, която има сайт, трябва да има данни за юридическото лице, адрес, телефон и подробности. Още един съвет. Когато контактувате с едно лице, привеждайте парите на него, не на друго. Когато плащате капаро в онлайн резервация, важно е да знаете, че привеждате средствата на лицензиран туроператор, турагент или хотел с категоризация. На страницата на Министерството на туризма могат да се проверят. Проверявайте на кого плащате и къде плащате.

 

Нашумя и пазаруването между физически лица. Някой предлага нещо, ние го харесваме и купуваме. Сделки между физически лица не се считат за потребителски сделки и излизаме от обхвата на Закона за защита на потребителите. Нашата институция не може да се намеси. Споровете могат да се решат само в съда. Ако обаче стоката е закупена на името на фирмата на човека, който купува, той също излиза от зоната на нашата защита. Това вече е сделка, извършена между юридически лица. За тази сделка законодателят е решил, че за юридическите лица има достатъчно икономически средства, за да упражнят своите права. Някой път когато се опитаме да спестим някой данък, губим после възможността да ни защити КЗП. Един информиран потребител сподели с нас, че първо харесва стоката в магазина, а после я поръчва по интернет. Така хем има 5% намаление, хем разполага с 14 дневен срок да я върне, ако е повредена. Това е една хитра потребителска практика.

Иван Барбов, Ели Маринова

Четете още: МС отпусна персонални пенсии на 4 деца от Варна

Коментари

Новини Варна