Професионалният празник на българските железничари се отбелязва всяка година през първия неделен ден на месец август. Традицията да се чества Денят на железничаря датира от 1950 г. Изборът на деня, в който се отбелязва професионалния празник на железопътните работници в България, е свързан с историческия факт, че в началото на м. август през далечната 1888 г. министърът на транспорта в правителството на Стефан Стамболов подписва указ, с който е създадена нова държавна компания - Български железници, като първата линия обслужвана от влаковете й е Вакарел – Белово. Малко по-късно, на 1 август първите локомотиви на БДЖ преминава по новооткритата международна линия - Цариброд-София-Белово. Същевременно държавата откупува и линията Русе - Варна и започва нейната експлоатация. Така се учредяват Българските Държавни Железници.
В следващите години се изграждат множество нови железопътни участъци и се разширяват съществуващите. Същата година е приет и първият закон за железопътния транспорт. Историята на българската железница е богата на постижения, предизвикателства и трудни моменти, но тя най-вече е богата с хора, които са отдавали най-доброто от себе си за развитието на железопътния транспорт. Днешните български държавни железници помнят с признателност всички знайни и незнайни железопътни работници, които със своя принос са дали тласък на железницата да върви напред.
Железниците у нас днес са сред браншовете с най-много дългове. Въпреки това този вид транспорт е един от най-безопасните. Статистиката отбелязва изключително малко влакови инциденти в България. В последните години няколко правителства купуваха нови пътнически вагони, а част от сделките стигнаха до прокуратурата, заради съмнения от неизгодни договорки. Товарните превози също са в тежко състояние. Приватизацията им беше обявявана и спирана вече няколко пъти през годините.
Четете още: Мигрантският натиск се засилва, но граничарите удържат
Коментари