IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Новина на деня
18:02 | 1 март 2020
Обновен: 12:08 | 29 ноември 2022

АПИ: Стартът на тол системата е успешен

До 27 март всички камиони трябва да бъдат снабдени с бордови устройство за отчитане на изминатото разстояние

По материала работи: Слав Велев
Снимка: МРРБ

Пътната агенция оцени като успешно въвеждането на тол системата за движение по 3115 км. магистрали и първокласни пътища за тежкотоварните превози, която беше задействана в 5.00 часа тази сутрин.

 

До 27 март всички камиони трябва да бъдат снабдени с бордови устройства, с които се отчита изминатото разстояние. За да няма санкции, докато трае преходният период, е необходимо водачите да се снабдят поне с маршрутни карти.

 

Тежкотоварните камиони трябва да бъдат снабдени с един от трите възможни варианти за отчитане - чрез маршрутни карти, бордови устройства и GPS-тракери.

 

Вече има активни устройства за около 1/3 от тежките камиони, които пътуват всеки дени или поне веднъж седмично - каза членът на Управителния съвет на пътната агенция Олег Асенов, който отчете успешен старт на новата система, предава БНР.

 

Първоначално новата система трябваше да влезе в сила от 16 август м. г., но стартът й беше отложен за 1 март. Заради липсата на готовност превозвачите извоюваха от премиера Бойко Борисов гратисен период до 27 март, в който трябва да се снабдят с предпочетеното от тях устройство за отчитане. Дотогава могат да попълват маршрутни карти, които са по-подходящи за транзитните превози, препоръча заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

Той съобщи, че над 3 200 маршрутни карти са закупени към 10.00 часа тази сутрин след старта на тол системата. От раздадените 15 хиляди бордови устройства 13 500 са активирани веднага след 5 часа тази сутрин. Нанков и Асенов провериха старта на тол системата на ГКПП Калотина.

 

14 общини са подали искане за освобождаване на републикански участъци от пътна такса, като за София и Варна това е направено с решение на Министерския съвет, каза пред bTV регионалният министър Петя Аврамова. Подготвят се споразумения с другите общини. Около 50 км ще бъдат извадени от винетната система, която обхваща цялата републиканска пътна с дължина около 20 хил. км, с изключение на участъците в населените места.

 

В отговор на въпрос министърът коментира, че държавни специализирани ведомства са освободени от плащане на винетна такса. Около 23 млн. лв. е стойността на винетките, които получават хората с увреждания чрез Министерството на труда и социалната политика и не постъпва в бюджета на АПИ. Около 3 млн. лв. е стойността на таксите за останалите държавни структури, които са освободени. За нас това е принципен въпрос. Ще настояваме да се върви в друга посока и таксата да се плаща от бюджетите на съответните ведомства, така че АПИ да разполага с повече средства за ремонт на пътища, каза още тя.

 

В бюджета за тази година са заложени 450 млн. лв. приходи от тол такси и близо 300 млн. лв. от винетни такси. В срок от три месеца ще се наблюдават постъпленията от тол такси и ако те не отговарят на очакванията ще бъдат коригирани или обхватът, или тарифата, или двете, заяви Аврамова.

 

"Стартираме с най-ниската тарифа в Европа и смятам, че това, което сме заложили, няма да оскъпи нито стоките, нито автобусните превози", коментира министърът. В тарифата по искане на превозвачите автобусите ще плащат по 1 или 2 стотинки на километър. Тази  стойност е много ниска и това не би трябвало по никакъв начин да се отрази върху цената на билета, допълни тя.

 

760 души работят в Национално тол управление, като 600 от тях са мобилни екипи по правоприлагане по пътищата. Ще засилим някои от отделите, като този по верификация, каза министърът и обясни, че това е отдел по нарушенията и тяхното потвърждаване с цел да се гарантира изрядността им, пише Investor.bg.

 

Междувременно оръжейници от двата военни завода в Лясковец и жители на града излязоха на мирен протест с настояване да отпадне задължението им да пътуват с винетки до работните си места. Заводите са на второкласен републикански път и са на 300 метра от Лясковец, уточнява БНР.

 

Няколко хиляди оръжейници нямат алтернативен общински път, по който да стигнат до работа. До военните заводи няма обществен транспорт, превоз не се осигурява и от работодателя. Работниците пътуват с личните си автомобили и настояват участъкът от Лясковец до заводите да бъде освободен от винетка.

 

От Община Лясковец са изпратили искане до АПИ да получат за стопанисване километър и половина от пътя от Лясковец покрай военните заводи до село Драгижево.

Коментари

Новини Варна