Варна 15°
fallback
Новина на деня
08:02 | 9 януари 2014
Обновен: 11:58 | 29 април 2024

Експерт: Пропастта между бизнеса и студентите е огромна

Експерт: Пропастта между бизнеса и студентите е огромна

По материала работи: Златина Добрева

Пропастта между бизнеса и студентите е огромна и се задълбочава. Това съобщи пред „Черно море“ доц. д-р Бистра Василева, зам.-декан на факултет „Управление“ в Икономическия университет във Варна. Думите й идват след проведено проучване на висшето учебно заведение сред 103-ма работодатели в Североизточна България. 40% процента от фирмите, участвали в него, са заявили, че нямат никакви допирни точки с университетите. Василева посочи, че преподавателите трябва да бъдат медиаторите между бизнеса и студентите и да се взема пример от други държави, в които има постоянна комуникация между академичната общност и бизнеса. Трябва да се намери поле, където интересите да се съчетават, обясни доц. Василева. Тя уточни още, че има огромен дисбаланс – образователните системи се променят много бавно, докато бизнесът е изключително динамичен.Оказва се, че проблемите във висшето образование, далеч не са само в системата. Едва 5-10% от студентите имат мотивация за учене. Масово младежите приемат студентските години само и единствено като време за забавление. Много от тях казват, че са дошли във Варна, за да си „поживеят“. У бъдещите висшисти липсва желание за развитие, като цари апатия. Това е по-скоро социален проблем, отколкото на образованието, обясни Бистра Василева.Също така се оказва, че бизнесът вече далеч не се интересува от дипломата на кандидатите за работа. Вече почти няма значение къде и с какъв успех е завършил бъдещият им служител. Работодателите сега изискват най-много определени знания, умения и качества у студентите, които търсят работа. Фирмите, които са участвали в проучването са посочили, че е най-важно младежите да притежават комуникационни умения. Те трябва да познават и индустриите в икономическия сектор – като туризъм, търговия, строителство и т.н. Бизнесът иска да види и знания в конкретно направление в икономиката. Много важни за намиране на работа на студентите са и техните умения за боравене с технологии, както и писменото и говоримо владеене на английски език. Също сред най-търсените умения са и тези за идентифициране и решаване на проблеми, както и аналитичните. На първо място сред най-важните лични качества, които трябва да притежават студентите, от фирмите са посочили дисциплината, желанието за развитие и способността за постоянно учене. Особено важни са и етиката, и способността за адаптация, както и реалистичната оценка.Бистра Василева разказа и за впечатленията на младежите, когато търсят, и евентуално започнат работа след завършването си. „Тогава усещат липсата на знанията и уменията, които не са получили и това е голям стрес. Плашат се, защото не са имали досег с реална работна среда“, обясни доц. Василева.За да се затвори пропастта между студентите и бизнеса, Икономическият университет провежда семинари с участието на представители на фирми, преподаватели, студенти и институции. Целта е да се намерят допирните точки между всички и да се синхронизират учебните планове и програми с нуждите на пазара на труда. Това обаче съвсем не се оказва лесно. „Тук се започва от нулата“, посочи Василева. Причината е, че студентите не притежават качествата и уменията, които се търсят от работодателите.Тя коментира, че подобен тип умения притежават завършилите професионалните гимназии. А най-много от студентите, които си намират работа по специалността, са тези, които учат информатика. Василева съобщи, че 82% от фирмите, участвали в проучването, планират да наемат служители с икономическо образование. Също така препоръката от работодател е особено важна.Тя посочи също, че бизнесът е приел положително направеното проучване. Работодателите имат желание да се намерят допирните точки, но искат конкретни действия в тази посока, а не само приказки, обясни още доц. Василева.Деница Литарска

Автор на статията:
Златина Добрева
0 коментара
fallback
fallback