Варна °
fallback
Новина на деня
10:24 | 8 октомври 2014
Обновен: 15:42 | 1 май 2025

Плащаме по-малка такса смет, ако подадем декларация за необитаем имот

Плащаме по-малка такса смет, ако подадем декларация за необитаем имот

По материала работи: Златина Добрева

Гражданите ще платят по-малка такса смет за необитаем имот, ако подадат специална декларация в офисите на дирекция „Местни данъци” на община Варна. Тази възможност дава чл. 71, т. 1 от ЗМДТ за имоти, които няма да се ползват през цялата 2015 г. Декларацията за освобождаване трябва да се подаде в срок от 01.11.2014  г. до края на декември 2014  г.След подаване на декларацията собствениците няма да бъдат напълно освободени от заплащане на такса битови отпадъци, а само на частта от нея, която е за сметосъбиране и сметоизвозване. Размерът й е различен за жилищните и нежилищни имоти.Образец на декларацията по чл. 71, ал.1 от ЗМДТ ще бъде публикуван на интернет страницата на община Варна, като заинтересованите трябва да я подадат лично или чрез пълномощник. Това ще става в офисите на дирекция „Местни данъци” – община Варна, в сградите на районна администрация „Приморски”, на бул. „Ген. Колев” No92, в Изчислителен център - бул. „Сливница” No191, и в Общински информационен център „Площад Мусала”, където също може да се получи екземпляр от образеца.Към самата декларация не е необходимо да се прилагат документи. Лицата трябва да декларират, че имотът не е основно жилище и са съгласни служители на общинската администрация да проверяват сметките им за потребление на вода и ток по партида. За посочени неверни данни се носи наказателна отговорност.Общинският съвет във Варна, е определил таксата за битови отпадъци за 2014 г. за жилищни имоти да е в размер на 0.98 на хиляда, пропорционално върху данъчната оценка на имотите. По видове услуги такса битови отпадъци (ТБО) се дели по компоненти както следва:- За сметосъбиране и сметоизвозване – 0.35 на хиляда- За обезвреждане на битови отпадъци и депо – 0.35 на хиляда- За почистване на териториите за обществено ползване – 0.28 на хилядаПри подадена декларация по чл.71 т.1 от ЗМДТ собствениците могат да спестят дължимия данък за компонента „Сметосъбиране и сметоизвозване”, който е 0.35 на хиляда от общия размер.ПРИМЕР ЗА ФИЗИЧЕСКО ИЛИ ЮРИДИЧЕСКО ЛИЦЕ, което притежава жилищен имот с площ от 75 кв. м и е подало такава декларация:Данъчната оценка на жилището е в размер на 100 000.00 лв.100 000. 00лв. х 0.63 на хиляда = 63.00 лв.Спестени са 35 лв.Изчислението е направено, като са събрани промилите за услугите за обезвреждане на битови отпадъци и депо и за почистване на териториите за обществено ползване – 0.35 + 0.28 = 0.63 на хиляда.За нежилищните имоти (ателие, склад, таванско помещение, магазин и др.), за които се подаде декларация, че са необитаеми, има възможност да се спести 2.20 на хиляда от данъка. Основата за изчисляване на такса битови отпадъци за нежилищни имоти за физически лица е данъчната оценка, а за юридически - отчетната стойност на имота.Общинският съвет във Варна, е определил таксата за битови отпадъци за 2014 г. на нежилищните имоти да е в размер на 3.9 на хиляда.По видове услуги таксата е както следва:- За сметосъбиране и сметоизвозване – 2.20 на хиляда;- За обезвреждане на битови отпадъци и депо – 0.55 на хиляда;- За почистване на териториите за обществено ползване – 1.15 на хиляда.ПРИМЕР ЗА ЮРИДИЧЕСКО ЛИЦЕ, което притежава офис с площ от 100 кв. м и е подало такава декларация:Отчетната стойност на офиса е в размер на 95 000.00 лв.95 000. 00лв. х 1.7 на хиляда = 161.50 лв.Изчислението е направено, като са събрани промилите за услугите за обезвреждане на битови отпадъци и депо и за почистване на териториите за обществено ползване – 0.55 + 1.15 = 1.7 на хиляда.Спестени са 209 лв.ПРИМЕР ЗА ФИЗИЧЕСКО ЛИЦЕ, притежаващо нежилищен парцел, с площ от 500 кв. м и данъчна оценка – 23 000.00 лв., който попада в границите на организираното сметосъбиране и сметоизвозване, съгласно Заповедта на кмета на община Варна:В този случай данъчно задълженото лице също има право да подаде декларация по чл.71,т.1 от ЗМДТ, ако няма да използва имота през цялата година, като задължението на ТБО ще бъде : 23 000.00 х1.7 на хиляда = 39,10 лв.Спестени са 50,60 лв.

Автор на статията:
Златина Добрева
0 коментара
fallback
fallback