Националното тол управление разясни принципа на работа на системата за претегляне в движение на пътни превозни средства над 3,5 тона, след появили се въпроси и медийни публикации по темата. От агенцията уверяват, че технологията е изградена по международния стандарт OIML R134, който определя изискванията за точност, калибриране и проверка на системите за измерване на теглото в движение.
Използваните сензори са произведени от американската компания „Intercomp“, чиито технологии вече се прилагат в Австрия и Полша за контрол на претоварването и налагане на санкции.
За изграждането на системата са подбрани 100 пътни участъка в страната, които отговарят на конкретни технически изисквания – дължина от 60 метра, максимална надлъжна денивелация 1% и максимален напречен наклон 1%. Това, според Тол управлението, гарантира равни и стабилни условия за измерване, като се елиминират външни фактори, които могат да повлияят на резултатите.
Сензорите са разположени в матрична конфигурация, така че всяко колело се измерва повече от веднъж. Всеки сензор отчита основно и коригиращо измерване, което позволява системата автоматично да проверява и потвърждава точността на данните.
Калибрирането се извършва чрез сравнение с еталонни стойности от стационарна везна с висока точност. Така дори минимални наклони по пътната настилка се компенсират при настройката на системата.
От Националното тол управление уточняват още, че натискането на спирачка по време на преминаване през участък за претегляне не влияе върху точността на измерването, тъй като спирачните сили действат хоризонтално и не увеличават реалното тегло на превозното средство. Единствените случаи на временна промяна в разпределението на масата са при транспорт на течности или живи животни, които променят положението си по време на движение.
От агенцията подчертават, че системата за претегляне в движение е надежден инструмент за постоянен контрол, който подпомага опазването на пътната инфраструктура и повишаването на безопасността на движението.
Коментари