Жп гара Варна ще бъде отдадена на концесия, става ясно от сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Предвидено е това да стане до 2018 г. според Стратегията за развитие на транспортната инфраструктура на Република България.
Общо три пристанищни терминала, две жп гари и едно летище са в списъка за концесиониране. Припомняме, че моделът на концесия заработи успешно, когато летищата в Бургас и Варна бяха отдадени на концесионера „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД.
Сега за концесия се подготвят още пристанищният терминал Русе-изток, пристанище „Зимовник“ при 491-вия километър на Дунав край Русе и терминалът Видин-център. Освен варненската гара в концесионния списък е жп гара Пловдив.
По време на първия си мандат през 2011 г. министърът на транспорта Ивайло Московски внесе доклад за отдаване на концесия на части от пет жп гари – София, Пловдив, Варна, Бургас и Подуяне. Мотивът беше с частни средства сградите на гарите да бъдат обновени. Реално обаче само гарата в Пловдив беше отдадена на концесионер, но процедурата се обжалва и в момента се води съдебен спор срещу избрания изпълнител. Междувременно с европейски средства тръгна модернизацията на жп гарите в София и Бургас. Заради изискването за 5-годишна устойчивост на проекта тези гари сега не са включени в програмата. За сметка на това е предвидено отдаване на концесия на строежа на бъдещия интермодален терминал в Пловдив, който трябва да бъде изграден на гара Тодор Каблешков.
Железопътна гара Варна е сред възловите в България. Съгласно данни за 2011 г. броят на заминаващите пътници от гара Варна е около 624 400. Среднодневният брой на заминаващите пътници от
гара Варна е 1710 души. Почти същият е и броят на пристигащите пътници.
Сградата на варненската гара е била една от първите построени станции в България, тъй като от Варна е тръгвала и първата жп линия в България между Варна и Русе. През Варна преминава еврокоридор № 8 (Адриатическо море – Скопие – Варна – Черно море). Освен това Варна представлява важен възел за връзка на еврокоридор №7 (река Дунав) с Черно море чрез жп и пътната връзка Варна – Русе. Проектът за развитие на Общоевропейския транспортен коридор № 7 (Вльора – Дурас - Тирана – Скопие – София – Бургас – Варна – Поти) е от съществено значение за бъдещото развитие на Варна не само в национален, но и в международен план.
В стратегията на кабинета е заложено жп гара Варна да се запази като пътническа. Товарната жп гара е предвидено да се изнесе в западна посока, като се обвърже с контейнерно-пристанищната дейност.
Дават жп гара Варна на концесия
Предвидено е това да стане до 2018 г.
18.12.2014 | 09:41 ч. Обновена: 25.06.2025 | 03:35 ч.
1

Новини
-
Хороскоп за 16 юли 2025
-
Хороскоп за 17 юли 2025
-
Шефът на Градски транспорт-Варна: Тийнейджъри отварят вратите на автобусите в движение
-
Петко Бойновски е новият главен секретар на Областна администрация Варна
-
Странни возила събраха погледите на гостите и жителите на Варна (СНИМКИ)
-
Гръмнала гума уби човек в Исперих
Икономика
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата
Коментари