Различни фактори на влияние са намесени при формирането на туристическия продукт. Може би контролът е един от най-важните елементи, но спецификите на пазара, все по-добрите възможности за избор също трябва да се отчитат. Нашата роля е да помогнем на хората да получат най-доброто. Това казва Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
„Може да се каже, че ние функционираме двупистово. Осъществяваме чиста контролна дейност, която се изразява в проверки по сигнали и жалби на потребители и по наши кампании. Освен това, основно с превантивен ефект в рамките на активните туристически сезони разкриваме приемни за консултиране на гражданите”, посочва Маргаритов.
Около 2/3 от посетилите това лято приемните на КЗП туристи са пожелали да се информират как да постъпят в една или друга ситуация. В 1/3 от случаите поводът за контакт е бил необходимост от съдействие при дублиране на резервации или липсваща информация за цените и правилата за ползване на услугите на плажа. „Това показва, че има смисъл във функционирането на тези приемни”, коментира Маргаритов и припомня, че сигнал може да се подаде и чрез интернет, както и на денонощния телефон на потребителя 0700 111 22.
„Контролът не е само сезонен, той е постоянен. Но в зависимост от активността и това къде има нужда от по-плътно присъствие, се стремим да имаме повече екипи в населените места и райони, в които в даден период от време има повече туристи. От края на месец февруари тази година е в сила нова наредба, която определя изискванията към категоризацията на туристическите обекти – хотели, къщи за гости, заведения за хранене и развлечение. Въз основа на нея проверките ни станаха по-задълбочени и подробни, проверяваме повече неща в сравнение с минали периоди”, обяснява председателят на КЗП.
Статистиката сочи, че нарушенията намаляват. При проверките това лято нередности са установени в между 6 и 8% от случаите, докато през миналия сезон – в около 10 на сто.
„Намалението на нарушенията е едно, но още по-хубавото е, че търговците са склонни да възприемат различни добри практики, когато нещо не е било наред. Например, скоро част от потребители на организирана екскурзия бяха предявили претенция, че качеството и на пътуването, и на настаняването не е било на обещаното от търговеца ниво. Той ги компенсира с парична сума и ваучер за отстъпка при следващо пътуване. Имахме и друг случай, при който жалбите бяха свързани с недобра организация по изхранването в all inclusive услуга. Потребителите получиха възможност да почиват безплатно един уикенд в неактивен период в същия хотел. Надявам се, че и тази тенденция ще бъде често срещано явление и занапред”, изтъква Маргаритов.
Той допълва, че често нарушенията се дължат на недостатъчно добро познаване на правилата от страна на търговците и че е важно потребителите да бъдат активни, да поставят въпросите си веднага и настойчиво да отстояват правата си.
Накрая Маргаритов напомня да се ползват услугите само на регистрирани туроператори, да се изисква писмен договор, ваучери, касови бонове. Промяна на цената е възможна до 20 дни преди пътуването, а на други съществени клаузи като дестинация или място за настаняване – не по-късно от 10 дни преди заминаването. Ако потребителят не е съгласен с промените, може да се откаже от договора. Туроператорът носи отговорност за коректното изпълнение на всички поети от него ангажименти. Срокът за рекламация на туристическа услуга е 14 дни, като тя може да се предяви и устно по време на пътуването.
Четете още Оплакванията от телекомите преобладават, но често намират решения

Медведев: Действията на САЩ принудиха Русия да обмисля ядрени опити
Румен Христов: 558 хил. работят в публичния сектор, който харчи материални блага
Има скрит бюджетен дефицит, заяви Любомир Каримански
Желязков за бизнеса и бюджета: В кошера можем да жужим и жилим, но трябва да правим мед
Как да пробудим съзнанието си
В САЩ откриха, че човешкото сърце е способно на самовъзстановяване
Най-голямата паяжина в света е открита в пещера между Албания и Гърция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди
Вечното дерби наближава: Обявиха най-силните страни на Левски и ЦСКА
Исторически сезон за Левски: В Мечата прегръдка
Бившата на Ямал вече мачка чаршафите с друга звезда + СНИМКИ
Флик каза дали напуска Барселона
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
5 кристала, които ще повишат вибрацията в дома ви
2 зодии с голям напредък до края на 2025
Милена Аврамова за филма „Рожден ден“: Вселената започва да работи, когато правиш нещо хубаво
Какво прави музиката с нашето тяло?
Използвате ли изкуствен интелект? А знаете ли как се отразява на мисленето?
Гъбична инфекция на половия член – какво представлява и защо се появява?
УМБАЛ „Лозенец“ стартира кампанията „Мовембър 2025“ в подкрепа на мъжкото здраве
Европейските борси се възстановиха от по-ранните спадове, приключвайки сесията с ръстове
Рецепта за мързелива баница с кисело мляко и сирене
Гражданската война в Судан предвещава новия световен безпорядък
Възраждането на Jaguar ще се забави
Стефани Сиймур – какво се случва със супермодела от 90-те и ексгадже на Аксел Роуз
Бобърската луна сбъдва желанията на 4 зодии
Коментари