Румен Арабаджиев е директор на Клон - Териториално поделение „Пристанище Варна” към ДП „Пристанищна инфраструктура”. Изпълнението на инвестиционната програма за 2014 г. на Клон - Териториално поделение „Пристанище Варна” към ДП „Пристанищна инфраструктура” определи темата на нашия разговор с него. Въпросът е особено актуален, като се има предвид, че варненското поделение е най-голямото у нас; в района са ситуирани 15 търговски терминала плюс морската естакада „Шабла”, която е от особено важно национално значение. - Кои са най-важните обекти, заложени в тазгодишната инвестиционна програма на териториалното поделение? - На първо място ще поставя рехабилитацията на морската естакада при нос Шабла. Обществената поръчка е инженеринг (проектиране и строително-монтажни работи) на пристанищното съоръжение, което е рухнало и трябва да се възстанови, тъй като е от изключително национално значение. Отворена е процедурата по обществената поръчка, в момента върви търг и избор на изпълнител. Прогнозната стойност на обекта е 7 620 000 лв., включващ строителен и авторски надзор. Друг много важен обект е рехабилитацията на проектните дълбочини на плавателните канали 1 и 2, на пристанище Варна-запад и на морската гара. - Не се ли проточи много възлагането на тази поръчка? - За съжаление, това е така, тъй като един от кандидатите обжалва резултатите от търга пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Решението и обявлението за обществената поръчка е от септември 2013 г. , а окончателното решение на ВАС от 26 юни т.г. и ни задължава да върнем за преразглеждане решението на комисията за избор на изпълнител. Оттук нататък търгът за обществената поръчка трябва да се проведе отново със същите кандидати. Оптимистичният вариант е до края на юли да излезе решението за избор на изпълнителя, през август да бъде сключен договорът и да започне работа. Трябва да бъдат възстановени проектните параметри на двата плавателни канала 1 и 2 от 12,5 м дълбочина и на Варна-запад - 11,5 м. - Това означава ли, че след удълбочаването ще могат да влизат по-големи кораби? - Точно така. При 12,5 м дълбочина на канал 1, като се спазва разпореждането на капитана на пристанището за 3 фута (около 90 см) под проектните параметри, значи ще влизат кораби с газене до 11,6 м. В пристанище Варна-запад проектните параметри на кейовите стени са 11,5 м, там капитанът на пристанището изисква безопасност един фут под кила, което означава, че могат да влизат кораби с газене до 11,2 м. Срокът на поръчката е 6 месеца, или до края на годината би трябвало да приключи драгирането на двата плавателни канала и акваторията на пристанище Варна-запад. Басейнова дирекция е определила точка с координати пред нос Галата. - Къде ще се изхвърля драгажната маса? - Басейнова дирекция е определила точка с координати пред нос Галата. Що се отнася до инвестиционната ни програма, друг важен проект е възстановяването на проектните параметри на утаителя на река Провадийска и подхода към него. Обектът е на стойност 550 000 лв. без ДДС и процедурата вече е стартирала. Утаителят е съоръжение, което задържа наносите и всички нечистотии, които се вливат от реката, и така не позволява затлачването на канал 2. Обектът е много важен, до края на този месец ще има класиран изпълнител, но не знам дали някой няма да го обжалва. В годишната инвестиционна програма влиза и ремонтът на първия етап от варненския вълнолом, какъвто не е правен от 1999 г. (на втората част - от морската гара до края на съоръжението, възстановителните работи приключиха през 2008 г.). В този участък скалната маса и тетраподите са подредени както трябва, но щормът преди две години разсипа всичко и сега трябва да се възстановява. Стойността на ремонта е 1,2 млн. лв. без ДДС, в момента върви процедурата по Закона за обществените поръчки. В момента разработваме документацията за пълната рехабилитация на отбивните съоръжения на двете корабни места на Фериботния комплекс. Стойността е 360 000 лв. Завършихме рехабилитацията на всичките 9 морски и 87 канални буйове във Варна, както и на бреговите фарове, които бяха оборудвани с нови модули, нова оптика и реновирани, за да бъде осигурена пълната навигационна безопасност и проводки по двата плавателни канала 1 и 2, акваторията във Варненското и Белославското езеро. Друго, което предстои през тази година, е подводното обследване на кейовите стени на Варна-изток, Варна-запад и Фериботния комплекс на стойност 100 000 лв. Такова досега не е правено и никой не знае какво е състоянието на кейовите стени, как стоят върху фундаментите, има ли каверни и т.н. Предвиждаме и закупуването на многолъчев ехолот. Едно от нашите основни задължения са промерите и промерните карти на всички пристанища за обществен транспорт от национално и регионално значение. До момента работим с апаратура, която е морално остаряла. С новия ехолот ще определяме с пълна точност дълбочините в акваторията на пристанищата, плавателните канали, което е много важно. Той е на стойност 1 млн. лв. и ще се монтира на наш катер. - Какво още предвиждате до края на годината? - В Стопанския съвет на ДП „Пристанищна инфраструктура” на последното му заседание преди няколко дни обсъдихме новите инвестиционни предложения. Едно от тях бе ремонтът на команден пост и сградата за контейнери на централния пулт на управление на Фериботния комплекс и то беше включено като нов обект в инвестиционната програма на нашето териториално поделение. Наред с него трябва да се направи и ограда на Фериботния комплекс. Всяко пристанище има план за сигурност, който се актуализира на 5 г. Обектът е на стойност 560 000 лв. без ДДС - Каква е общата стойност на тазгодишната инвестиционна програма? - Общата стойност на планираните инвестиции за тази година е над 11 млн. лева. - След трагичното наводнение в кв. „Аспарухово” се заговори, че потопът отнесъл много коли в плавателния канал, какво показа обследването му? След наводнението на следващия ден капитанът на пристанището затвори плавателен канал 1, тъй като не се знаеше колко автомобила са паднали в него, защото имаше такава първоначална информация (говореше се за 30 - 40 коли). От кризисния и координационен щаб ни възложиха да обследваме целия плавателен канал за евентуално паднали в него хора, коли и други предмети. Благодарение на професионализма и своевременната помощ на експерти от Центъра за подводна археология, Института по океанология, водолазна група „Аквапром” и капитана на м/к „Номад” под мое ръководство бе направено пълно обследване и батиметрия на акваторията на канал 1. Всички членове на екипа работиха на доброволни начала близо две денонощия и задачата беше изпълнена. За късмет резултатът е, че няма потънали хора и автомобили. Открити бяха едрогабаритни предмети, извадени и изнесени на безопасно място. Веднага след анализиране на промерните карти и извършения мониторинг бе възстановено нормалното корабоплаване и проводките по канал 1. По протежението на южния бряг на Канал 1 има три пробива вследствие на високата вълна - първият е след Аспарховия мост, където е игрището, вторият е в близост до кметството и третият до шлицовата стена. В тези участъци е нарушена заскалявката на канал 1. Като хидротехническо съоръжение е собственост на ДП „Пристанищна инфраструктура” и аварийно ще бъдат възстановени всички щети.Стефан Денков
Румен Арабаджиев: Влагаме 1,2 млн. лв. в ремонта на варненския вълнолом
Румен Арабаджиев: Влагаме 1,2 млн. лв. в ремонта на варненския вълнолом
-
15:15 | 01.05.2025 Новини Варна
Хванаха непълнолетен да кара нередовен мотор край Варна
Момчето е било без книжка, а мотоциклета без номера
-
14:40 | 01.05.2025 Новини Варна
Двама обраха заведение в Девня
Те свили музиката на кръчмата, кабели и 200 лева от касата
-
13:45 | 01.05.2025 Новини Варна
Спипаха 25-годишен варненец с 50 пакетчета дрога
Задържаха и младеж от с. Любен Каравелово с бяло кристалообразно вещество
-
13:30 | 01.05.2025 1 Новини Варна
Хванаха пияна украинка зад волана на камион във Варна
39-годишната чужденка отказала да даде кръвна проба
-
10:45 | 01.05.2025 България
Две тежки катастрофи на АМ "Хемус" и затворени участъци
51-годишен неправоспособен водач загина на аутобана край Провадия
-
16:30 | 28.04.2025 Новини Варна
Красимир Конов започна своя втори мандат начело на Окръжна прокуратура – Варна
Той официално встъпи в длъжност днес като административен ръководител
-
13:30 | 28.04.2025 Морски бизнес
ИАРА хвана нарушител на забраната за риболов пред нос Св. Атанас
Той е заловен със 119 броя уреди тип "винтер" и 7 кг попчета
-
10:45 | 28.04.2025 Новини Варна
Закопчаха крадец на шоколади във Варна
Той откраднал 3 бр. сладки изкушения от хранителен магазин
-
10:15 | 28.04.2025 1 Новини Варна
Спипаха 78-годишен пиян шофьор през нощта в центъра на Варна
Възрастният мъж е отказал да даде лабораторни изследвания
-
09:40 | 25.04.2025 Крими
Арестуваха 46-годишен варненец за кражба от заложна къща
Взел си телефона и избягал, без да плати 1400 лева
-
22:00 | 24.04.2025 2 Новини Варна
Обучение по киберсигурност и превенция на онлайн разпространението на наркотици и вейпове във Варна
Лектор ще бъде проф. д-р Илин Савов – утвърден експерт в областта
-
16:30 | 24.04.2025 Новини Варна
Затвор за мъж, свил парфюми и капсули за пране от дрогерия във Варна
38-годишният апаш имал предходна съдимост