IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Морски бизнес
09:39 | 29 април 2015
Обновен: 21:41 | 18 април 2024

Кап. I ранг Васил Василев - Зоро: Ведрият дух е безценен в тежкия моряшки живот

Много ми се иска да съм успял да предам в поведението на бъдещите млади капитани най-важното, което много ще им трябва в морето, споделя старият моряк

По материала работи: Златина Добрева
Кап. I ранг Васил Василев - Зоро

Роден е на 23 април 1932 г. във Варна. Завършва Първа мъжка гимназия, като последните 2 учебни години след конкурс изкарва в създадената група от 40 момчета кадети към ВВМУ „Никола Й. Вапцаров”, която после е изпратена във Висшето морско училище в Баку на Каспийско море. През 1954 г. се завръща и става щурман на базов тралчик във ВМС, а от 1959 г. е негов командир. Малко след това дивизионът тралчици е преместен в Бургас, но той не иска да напуска Варна и се прехвърля на работа във ВВМУ. Става командир на курсантска рота, а от 1961 г. е назначен за преподавател в катедра „Корабоводене”, където остава до пенсионирането си през 1986 г. През всичките тези години периодично излиза на плаване с курсантите. После работи като капитан на шалан в СТФ. След 1 г. се прехвърля във ведомствения учебен център за следдипломна квалификация към ДИК. През 1989 г. се връща във ВВМУ  като цивилен преподавател. Две години по-късно се прехвърля в менинговата фирма на своя син, който също е капитан, завършил Морското училище.

 

 

Не знам дали си забелязал, но сред нас, моряците, никога не спират лакърдиите. Колкото и да е тежък животът на море, пуснеш една от тях и на всички им олеква. Особено в критичен момент спокойното и ведро настроение на капитана страшно помага за духа на екипажа. За да има ефект обаче, показаното веселие трябва да ти идва отвътре. Дори на моменти да не ти е много до шеги, пак да направиш нещо, за да се получи. С тези думи започва разказът от капитанския мостик на о.з. кап. I ранг Васил Василев - Зоро.

А защо ме наричат Зоро, ли?, засмива се старият моряк. Беше през 1944 г., карах последния прогимназиален клас, тогава даваха филма „Зоро”, първата му версия с Лалас. Учех в старото училище „Кирил и Методий” - отдавна го няма, беше до бившия Куклен театър зад пощата. На 23 май трябваше да закачим празничен венец отпред на покрива му. Класният ми вика: ”Васко, не виждам друг да свърши тази работа”. Търсим стълба, няма, качвам се тогава на близкия бряст, от там се засилвам на керемидите и отдолу с въженце ми подават венеца. На връщане се оказва по-трудно, защото не знам клонът дали ще ме издържи, засилвам се, успявам да се хвана за него и слизам долу. Класният се провиква: ”Ти като Зоро го направи!” От там тръгна прякорът ми, който остана и до днес - повечето ме знаят като Зоро. Може би, защото прилепна на характера ми.


Дядо ми завеждаше склад за въглища на пристанището през 30-те години, където е сегашното 7-о кейово място. Снабдяваше параходите - тогава повечето бяха с парни машини. Идваха предимно турски кораби. Той говореше турски, покрай него и аз го понаучих и слушах какво разправяха моряците за бури, случки в морето. Бях страшно впечатлен от тези хора, които управляваха корабите и плаваха по всякакво време в морета и океани. Като момче и мен ме влечаха приключенията, шегува се кап. Василев - Зоро.
Първият ми кораб (базовият тралчик 311), на който бях щурман - голям и удобен за превоз на хора, техника, беше станал файтонът на военния ни флот и много често плавахме до Одеса, Севастопол. А точно през пролетта, когато се активизираха плаванията, връхлитаха най-силните щормове. Вълните ни мятаха, но вече имах добра щурманска подготовка и се измъквахме невредими. Само веднъж бяхме на ръба да се обърнем. Пак беше пролет, извършвахме преход с използване на трала за чистене на мини, отивахме към Обзор, където е полигонът ни. Към полунощ времето се влоши, тралът може да се използва до 3 бала вълнение и го прибрахме, после си легнахме. На мостика остана вахтеният помощник, момчето още неопитно и след като получило заповед за връщане в базата във Варна, решило направо да обърне. Не знае, че при силна вълна трябва да изчака да мине 9-ият или 10-ият й вал, тогава е по-гладко и безопасно става поворотът. Иначе застанеш ли на борд на вълната, си най-уязвим и може да се обърнеш. А той точно това направи, корабът силно се накрени и ние изпопадахме от койките на пода. Размина се, но бяхме на косъм от обръщане и потъване.

 

Друг подобен случай имах на малките катерни тралчици, продължава старият моряк. Гръцки кораб, натоварен с портокали, беше заседнал до Балчик, в района на Тузлата. Пътувал към Румъния, където има местност със същото наименование, и се объркал. Капитанът му се свързал с румънската спасителна служба да изпратят влекач, за да го издърпа, но това става в наши териториални води и логично бе да се възползваме от възможността сами да извършим операцията, която се заплаща. Командващият флота заповяда да осигурим спасяването на кораба и екипажа, като изпрати катерните тралчици. Моята задача беше да забавя пристигането на румънския влекач, докато дойде българският „Родина”, който по това време минаваше Босфора. Няма да се впускам в подробности как успяхме да задържим румънците, за да печелим време, важното е, че до другата сутрин нашият кораб успя да отиде първи и да издърпа гръцкия параход. Лошото стана, когато тръгнахме да се прибираме, някъде около Кранево вълнението стана много силно и малкият катерен тралчик така се заклати три пъти, че бяхме пред обръщане. Това бе може би най-опасното приключение през целия ми моряшки живот, казва кап. Зоро.

 

Как съм реагирал, ли? В такъв момент не мислиш за себе си,  реакцията ти е да спасиш кораба и екипажа.
Мобилизира те до безкрайност, без някой да ти е заповядал как да действаш. Тогава бях мичман, отидох на руля и завих срещу вълната, за да избегна фаталния страничен удар.

 

Много са тежките преживявания на море. Няма да забравя лошото време, което ни хвана по време на гребен ветроходен поход с курсантите към Мичурин. Бях ръководител на катедра ”Морска практика” и ме назначиха за началник на летния лагер в Созопол. Бяхме 7-8 лодки с по 12 души във всяка от тях и непрекъснато броях дали всички са над водата. В такъв момент най-важното е нито с изражението на лицето, нито с някое действие да издаваш, че е страшно. Всички те гледат в очите и ако си усмихнат и пускаш по някоя шега за разведряване, това веднага вдъхва кураж на останалите от екипажа.

 

Веднъж бяхме до Мурманск с кораба „Вола”. На борда бях с курсанти от втори курс. Разговаряме на мостика с капитана Николай Марчев - тогава най-младият в търговския ни флот, когото също бях обучавал в последната му година като курсист. Излизаме в открито море и ни връхлита щорм. Започваме да щормуваме, насреща вълната е огромна, залива кораба чак до бака. Усещам, че курсантите са уплашени и казвам високо пред тях на капитана: ”Хайде на бас, че мога да отида до бака и да се върна”. А той: „Ако отидеш, ще надуя сирените на кораба”. И отидох - държа се за реите, заливат ме струи вода. Кап. Марчев наду корабните сирени, а момчетата от мостика започнаха да се смеят и да ми викат: „Зоро, Зоро!”. Някак си отведнъж страхът им от морето изчезна и се развеселиха. Целият бях мокър като кокошка и премръзнал, беше още ранна пролет. Обаче важен беше урокът пред кадетите как се преодолява страхът, да разберат как шегата, ведрото настроение на капитана може да поддържа духа на кораба в критичен момент.

 

Лакърдиите много помагат на кораба, продължава старият моряк. Веднъж изкарах 5 месеца и 20 дни на кораб на „Океански риболов”. Бях на „Гларус” като втори помощник-капитан, макар че имах сертификат на старши помощник, но бях нов за риболова и отстъпих това място на друг. На борда все бургазлии, но бързо ме възприеха. Особено след една импровизация по микрофона. Беше неделя, когато са мачовете. Всички много държаха за своя отбор „Черноморец” и започнах  да имитирам по корабната транслация радиопредаване на футболната среща, която се провежда в Бургас. Викам в микрофона: “Еди кой си напада, може би гол, ех, не, не!...” Всички хем чувстват, че се предава от кораба, обаче вярват, че наистина слушат  ”на живо”. Стана много весело. Получи се нещо, което не спохожда иначе много често риболовните кораби, където условията са такива, че дълго време не виждаш бряг, както се казва - без цветя, без разлистени клони, без любов. Затова гледах колкото се може по-често да пускам по някоя лакърдия, за да става забавно.

 

Помня голям смях падна на кораба, когато им разправях как с рулевия Ончо, арменец, по време на престоя ни в Лас Палмас отидохме в града. Той щеше да купува тамян и искаше да го придружа, защото съм знаел испански (бях научил няколко израза). До града слизаме с тролея, билетът струва 8 песети, на испански - очо пезети. Идва контрольорката и казва: „Очо пезети”. Викам : ”Ончо, каза ти да плащаш”. Хайде бе! Не вярваш ли и питам кондукторката колко песети, а тя: „Очо”. Арменецът се шашва: ”Бре, откъде знаят името ми? Тези испанци са факири!” Плати билетите. На връщане същият номер се повтаря, кондукторката пак вика: ”Очо”. Не разбра майтапа, но всички на кораба се заливаха от смях.
И сега всички ме знаят като много весел човек. В характера си го нося от моя баща. Той беше същият. Дори на неговото погребение хората се смяха.
След като го погребахме, като най-старши организирах дълга маса в двора, на която се събраха неговите приятели. Всеки си спомня по нещо за него и започва смях. Идват съседи и ме укоряват: ”Абе, Васко, много се смеете, моето момче, на погребение сме!”. Отвръщам им: ”Нека така да запомним баща ми!”.
Никога няма да забравя концерта, който съвпадна с моята 50-годишнина в Морското училище. По начало бях по веселата част при всички концерти на художествената самодейност. И тогава заедно с моя партньор Бъчваров пак бяхме конферансиета при представянето на нашия колектив. Без мое знание водещият на цялата концертна програма Стен Лазаров подготвил един скеч и започват да пеят: „Бати Зоро, тези дни 50 навършва, затова пред него днес снаги ще кършим…” Помня само този куплет и как после обявиха: ”Нашият любим преподавател Василев навършва 50 години!”. Цялата зала скочи на крака и завика: ”Зоро, Зоро!..” Всички скандираха, а сред тях имаше и мои възпитаници, адмирали от флота, капитани. Просълзих се и след като се смълчаха, казах: ”Ако мога още веднъж да преживея живота си и пак така да ме приветстват накрая, ще го повторя по същия начин”. Големи овации, голям смях падна. Сега като тегля чертата, много ми се ще наистина да съм успял да предам от тази тъй нужна ведрост на младите капитани, страшно много ще им трябва в морето, добавя старият моряк.
Стефан Денков

 

Коментари

Новини Варна