IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Морски бизнес
16:45 | 2 октомври 2021
Обновен: 19:55 | 17 април 2024

Държавата разполага с техника, която може да разтовари Vera Su за 24 часа

Министерството на транспорта не знае какво оборудване има на разположение, смята Дойчин Ников

По материала работи: Ставри Таргов
Държавата разполага с техника, която може да разтовари Vera Su за 24 часа

Министерството на транспорта не знае какво оборудване има на разположение. В държавното пристанище има транспортьор с производителност 250 тона на час, който оперативно може чрез самоходен шлеп да разтовари кораба в рамките на едно денонощие.

Това обяви в ефира на Bloomberg TV Bulgaria д-р инж. Дойчин Ников, председател СНЦ „Клъстер Черноморска Икономическа Зона“ по повод заседаналия в български води кораб Vera Su.

„Изводите, които могат да се направят за заседналия вече десет дни кораб Vera SU, държавата няма никаква подготовка и координационни звена да извърши операцията по спасяване на бедстващия кораб. Въпросът е комплексен и не може да се каже кои са виновните лица“, коментира той.

Той разкри, че още през 2018 г. са сигнализирали за проблема, но никой не им е обърнал внимание.

"През последните 12 години управление тези звена бяха ликвидирани. Ликвидирането като лобизъм създаде вакуум в определени сфери с фирми, които имаха интереси и поеха обслужването на техническото инженерно обезпечаване на определени дейности", разказа още д-р Ников.

Той посочи, че морският отрасъл е бил държавно централизиран в техническо отношение, но след ликвидирането се създава празнина, която показва, че липсват работещи оперативни звена.

По думите му през 2018 г. „Клъстер Черноморска Икономическа Зона“ прави интегриран проект за комплексен център по бедствия и аварии. Вписана е координацията на три области по всяко бедствие, освен това е била включена подготовката на кадри, тяхната сертификация и цялото оборудване. Проектът е бил представен на Министерство на транспорта, Бойко Борисов и на областния управителен съвет, но от тяхна страна не е имало никакъв интерес.

„Определено показването на изсипването на карбамида в морето създава впечатление, че има замърсяване и районът става неблагоприятен за туризъм“, смята експертът.

Той разказа и за друг инцидент, на който не е обърнато внимание това лято във Варна - протичането на тръба, която отвежда отпадните води от квартал Аспарухово към пречиствателната станция „Варна ВиК“.

„Тръбата не е положена както трябва и при преминаване на кораба е ударена от котва, след което е започнала да тече във Варненското езеро в разгара на туристическия сезон“, напомни за инцидента Дойчин Ников.

Той препоръча да се инвестира в морско оборудване, защото България „определено изостава в тази сфера“.

Инж. Ников даде примери с Румъния, която е инвестирала над 1 млрд. евро в тази сфера, а само Истанбул - над 100 млн. долара.

Какви са екологичните рискове от инцидента край Камен бряг? Има ли проекти за „синя икономика“ в Националния план за възстановяване и развитие? Трябва ли да има аварийна станция извън пристанището на Варна?

Целия разговор може да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Коментари

Новини Варна