Нова асоциация „Кораби на бъдещето” ще лобира пред Европейската комисия за финансирането на проекти, свързани с морските технологии и транспорт по програма „Хоризонт 2020”, която е насочена към научните изследвания и приложни разработки през новия програмен период. Идеята на инициативата е предварително да се изясняват основните проблеми за решаване в областта на морското дело, да се съгласува тематиката на бъдещите проекти, за да бъдат подбрани онези, които засягат най-важните въпроси, и точно те да бъдат представени за финансиране от ЕК. Така и комисията ще бъде спокойна, че не се е подвела и е финансирала тези, които трябва. Този подход на лобиране за насоките, в които трябва да става преференциалното финансиране в областта на морските технологии и транспорт, е правилният. Освен това той отваря път за по-широко участие в проектите през новия програмен период 2015 - 2020 г. Затова Центърът по хидро- и аеродинамика (ЦХА) към Института по металознание, съоръжения и технологии "Акад. А. Балевски" на БАН стана един от учредителите на „Кораби на бъдещето” в края на ноември м.г., заяви за в. „Черно море” неговият ръководител проф. д-р инж. Румен Кишев. По неговите думи в учредителното събрание са участвали над 50 организации от 14 държави - членки на ЕС. Засега от наша страна в новата асоциация членува само Центърът за хидро- и аеродинамика.
Още при учредяването на „Кораби за бъдещето” основните проблеми, по които ще се работи, бяха тематично разделени в 8 групи. Първата касае въпроси, свързани с повишаването на енергийната ефективност на корабите и морските конструкции. Втората обхваща хидродинамичните задачи за взаимодействие между морските съоръжения и околната среда. И двете тематични групи засягат пряко нашата дейност, подчерта шефът на ЦХА. Третата е насочена към електронизацията на корабоплаването, тоест към документната организация на водния транспорт (сега всички морски капитани се оплакват от бумащината, в която са затънали). Четвъртата група обхваща новите материали в морската промишленост, като основният акцент е върху внедряването на композитни материали в корабостроенето и изобщо в съоръженията, работещи в морска среда. Следващата е свързана с новите горива и системи за задвижване. Особено важна за нас е и шестата - новите концепции както за проектиране, така и за строителство, експлоатация на морските съоръжения и кораби. Тази тема е много широка и най-важното в нея е навлизането на морската индустрия в нови условия, като работа в дълбоководни райони, арктически условия и т.н. Ето, броени месеци остават до февруари 2016 г., за когато компанията „Тотал“ обяви, че започва сондажните проучвания в блок „Хан Аспарух”. Находището е на повече от 2 км дълбочина под водата и разработването му ще изисква специална технология, обясни проф. Кишев. Следващата група е насочена към безопасната експлоатация на корабите и морските съоръжения. Има и още една, отнасяща се за нещо, което обикновено се включва в модерните европейски проекти и се нарича демонстратор. Става дума за пример, показващ как новите разработки могат да бъдат реализирани в практиката, допълни проф. Кишев. По неговите думи в списъка ще бъдат добавени и нови тематични групи, свързани с използването на морската енергия (вятър, течения, вълнение, температурни разлики и т.н. ), както и с развитието на аквакултурите.
Съществен момент на инициативата е, че във всяка от 8-те групи ще бъдат формулирани конкретните разработки и още нещо много важно - ще бъдат създадени екипите от желаещи да работят върху тях. На практика, когато бъде обявен конкурсът, колективите вече ще бъдат подготвени, което ще позволи бързо да става кандидатстването и финансирането по конкретния проект от всяка група. Подходът е много добър, защото дава възможност предварително да се уговаря участието, което да включва най-подготвените по зададената тема. И ще бъдем сигурни, че този проект наистина ще получи финансиране. Досега имаше немалко случаи, когато се обявява обща тематика, после към нея се добавят много детайлни проекти и накрая се получава доста субективна оценка в ЕК; човек трябва да разчита на собственото си лоби, а ние нямаме такова в Брюксел. Сега с подписването на контракта между асоциация „Кораби на бъдещето” и Европейската комисия тя ще бъде предварително убедена, че обявеният проект е важен и трябва да го финансира. В същото време колективът, който ще го изпълнява, вече ще е сформиран и вътре в него работата разпределена. Това е начинът много по-бързо и по-ефективно да става реализацията на проекта - още една причина да се включим в новата асоциация, каза още шефът на ЦХА.
Голяма част от тематиката в 8-те групи обхваща нашата дейност и сега въпросът е да успеем да се включим при формирането на големите екипи по всеки проект, което ще гарантира участието ни, когато бъде даден стартът. Много важно е да се убедят партньорите от ЕС, че ЦХА, като един от най-големите центрове по хидро- и аеродинамични изследвания в Европа, разполага с квалифициран персонал и възможности, каза още проф. Кишев. Той очаква и други наши организации, фирми от бранша, членки на Морски клъстър - България, Националната асоциация по корабостроене и кораборемонт и др. също да се включат в „Кораби на бъдещето”. С подписването на контракта между ЕК и асоциацията ще тръгне работата по сформирането на работните групи, а в тях ще могат да се включат само нейните членове. На въпроса конкретно в кои проекти ЦХА ще може да участва, проф. Кишев отговори, че благодарение на широката им компетентност могат да участват в проектите по повечето направления. На първо място той поставя енергийната ефективност на корабите, която е станала една от основните насоки в работата на центъра - имат натрупан богат опит и могат активно да се включат при сформирането на екипа. Другата област, на която особено залагат, са хидродинамичните взаимодействия - основен предмет на дейността на ЦХА. В тази насока има широк кръг от задачи, които подлежат на изследване, и се надяваме там също да се включим. Косвено можем да участваме и в проектите по приложение на композитните материали в корабостроенето, тъй като сме част от големия Институт по металознание, съоръжения и технологии. Имаме натрупан опит и в новите задвижващи системи. Примамлива за нас е и глобалната тематика за новите концепции на кораби и морски системи. Там са формулирани десетки подтеми и голяма час от тях са в нашите възможности, обясни още проф. Кишев. Според него участието на варненския ЦХА в „Кораби за бъдещето” е много важно поне от две страни. Едната е чисто финансова, защото включването най-малко в 2 - 3 проекта, ще донесе допълнителни приходи към, общо взето, ограничения бюджет на БАН. От друга страна, увеличава се възможността за привличане и израстване на млади специалисти, тъй като по договорите за изпълнение на проекти ще бъдат необходими нови хора. Откриват се възможности за професионално развитие с приложението на нови методики, нови концепции, материали, което ще вдигне научния капацитет на варненския Център по хидро- и аеродинамика, допълни неговият ръководител.
СТЕФАН ДЕНКОВ
Снимка ПЛАМЕН ГУТИНОВ