IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
Варна 10°
Морски бизнес
09:55 | 29 юни 2015
Обновен: 23:44 | 27 ноември 2021

Мая Евтимова: Търсим иновативни методи за популяризиране работата на море

Стимулирането на повече млади хора да учат в морските училища и университети ще осигури по-качествен подбор на бъдещите кадри за бранша

По материала работи: Деян Михайлов
Мая Евтимова: Търсим иновативни методи за популяризиране работата на море

Популяризирането на работата на море и възможностите за професионално развитие на жените в тази доскоро приемана за чисто мъжка професия бяха част от темите на конференцията „Приоритети за развитие на морския бизнес в България”, организирана от сдружение „Клъстер за развитие на морските специалности” , която се проведе наскоро във Варна.  Те определиха и насоката на нашия разговор с Мая Евтимова, председател на УС на клъстера. Като сдружение с нестопанска цел той беше учреден през септември 2012 г. и сега в него членуват над 10 компании, агенции, организации от различни сектори на морския бизнес и съпътстващи дейности, каквито са туристическите агенции , IT индустрията, и т.н.


- Първо да Ви попитам, с какво се различавате от вече съществуващия Морски клъстер - България?


- Ние сме насочени конкретно към професионалното развитие на морските специалисти, популяризирането на морската професия,тоест към човешкия фактор, който е основен в морския бизнес. Тук искам да отбележа (подчертахме го на конференцията), че не става дума само за работещите на море, ние сме отворени към всички в бранша - активно плаващи, агенциите за подбор на морски специалисти, специалисти в корабостроенето, кораборемонта и изобщо към всички, които по някакъв начин, дори и косвено, са свързани с морския бизнес.
Все още сме новоучредено сдружение и една от целите на конференцията, която е четвъртата поред за година и половина, беше посланията ни да стигнат до възможно по-широк кръг от представители на бранша. И още нещо много важно -  чрез прилагане на иновативни методи да популяризираме работата на море.


- Морската професия нуждае ли се от популяризиране у нас?


- Разбира се. Погледът ни е насочен преди всичко към младите хора, които нямат достатъчно информация, защото живеят в райони, отдалечени от морето. Морските професии са много популярни във Варна, Бургас и останалите места, географски свързани с морето, но родените в северозападните части на страната, които завършват там средното си образование, нямат достатъчно информация за тях. Идеята ни е съвместно с менинговите агенции, със средните и висшите учебни заведения, подготвящи морски специалисти, да организираме срещи, които да популяризират работата на море в тези райони. Да стимулираме младите хора да продължат образованието си в морските средни училища и ВУЗ-ове. И така като краен резултат да се осигурят повече качествени морски специалисти. Това е една от основните насоки на нашата дейност като сдружение.


- Какво е състоянието на пазара на морски специалисти?


- Фактът, че основна част от товарите се превозват по море, е красноречив за растящите потребности от морски специалисти в световен мащаб. Особено голямо е търсенето на качествени кадри. Така че популяризирането на тези професии сред младите хора е особено важно, за да може да се осъществява правилният подбор на бъдещи морски специалисти. Ние сме само моста, който ще даде възможност да се срещнат морските училища с техните потенциални кандидати за обучение. 


- А има ли интерес към морската професия?


- Ако питате конкретно за динамиката на процеса, едва ли ще мога да отговоря с точност по простата причина, че у нас все още никъде не се събират подобни официални данни.  А личните впечатления едва ли могат да дадат най- вярната картина. Едно е ясно - има потребност от морски кадри. Нашето желание е все повече да развиваме интереса не само към активно плаващите, но и към дейностите на брега, свързани с морския бизнес. Както вече казах, насочени сме към всички от бранша.


- Морската професия предизвикателство ли е за жените?


- Този въпрос наистина предизвиква смесица от чувства. Моя беше инициативата да го включа като тема, по която направих презентация на конференцията. Има редица декларации, подписани през последната година на различни морски конференции, насочени към изработването на политика по наемане на кадрите, която по никакъв начин да не дискриминира жените. С други думи,  еднакви критерии както за мъжете, така и за жените. И смятам, че някои от компаниите у нас вече се отварят в тази посока. 


- А има ли интерес към морските професии сред младите жени?


- Да, повечето млади жени, завършващи морски специалисти, търсят реализация в тази насока. Добре ще бъде и ние да работим в тази насока,  морските институции да ги насочват или към краткосрочни контракти при работа на море, или към кораби от каботажното (крайбрежно) плаване, или да работят в близост до брега, за да имат възможност да се прибират по-често при семействата си. Освен това жените трябва да бъдат подпомагани в своето обучение, така че да могат да се развиват в морската професия. Имаме идея и да бъдат създавани мрежи, които да популяризират тяхната роля в бранша. Между другото, има  едно изказване на генералния секретар Коджи Секимицу, че все повече жени работят в Международната морска организация (ИМО), и то на такива постове, които им позволяват да участват при разработването и дори да одобряват политики, свързани с развитието на морския бизнес. Презентацията ми на тази тема по време на конференцията беше повече да провокираме интереса към нея, за да могат все повече жени да се включат в дискусиите, което ще помогне за кариерното им израстване в морските професии.

 

- Да очакваме ли скоро да има и жени морски капитани?


- Вече има компании в България, наемащи жени -  имаше жена помощник- капитан и жена главен механик на кораб. В други има кадети жени. Така че не е нещо, което го няма у нас.


- Работата на капитана става все по-отговорна, особено с новите изисквания на ISM Code (Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяването). Променя ли се ролята на човешкия фактор, за да бъде гарантирана безопасната експлоатация на корабите?


- Тази тема беше разгледана на конференцията по-скоро от гледна точка на мениджмънт подхода. Бъдещите капитани трябва да бъдат обучавани да бъдат лидери на борда на кораба. Вярно, за това е нужен някакъв процент личностни качества, но за да стане добър мениджър,  той трябва не само да се възпитава, а и да се  учи.


- По рубриката на „На капитанския мостик” на в. „Черно море” един сравнително млад капитан сподели, че той не е нищо друго освен мениджър на кораба, който, по неговите думи, „представлява най- съвършената производствена единица”…


- Така е. Идеята на темата е, че капитанът на кораба трябва да може да създаде екип, защото без това нещата са много трудни, а да не говорим, че не са и безопасни. А да накараш хората да работят за обща кауза, изисква преди всичко мениджърски умения, които са в резултат не само на личностни качества, а и на придобити знания, умения. Така че темата бе насочена най-вече към тези, които обучават бъдещите капитани. Става дума за системна подготовка, която започва още в средното специално образование и продължава в университетите, които подготвят морските кадри. 
Вярно, и сега има много опитни капитани мениджъри, без да са минали през такова обучение. На базата на личния опит и практика те са успели да станат добри мениджъри. Това обаче става на принципа на пробата и грешката. Когато бъдещият капитан е подготвен теоретично, преди да застане на мостика, после той само ще развива наученото в зависимост от конкретните условия и  резултатът ще бъде съвсем друг. Създаването на мениджърски умения трябва да става още на студентската скамейка.


- Какво още е предвидено в програмата на клъстера за тази година?


- През следващите месец-два предстои да изградим транснационални връзки и контакти със сродни организации в Европа. Една от тях е международната организация EUROCREW, базирана в Полша. Надяваме се след първите ни срещи да очертаем в по-голяма конкретика нашите съвместни инициативи. Предвиждаме организирането на още една конференция, която ще бъде насочена към менинга и обучението на морските лица.


- Залагате ли на европейските проекти?


- Преди близо 2 години спечелихме проект, насочен към подпомагане развитието на клъстeрите в България. Неговата задача бе да се промотират новосъздадените клъстери,  за да ни се помогне при началните стъпки като организация. Става дума за най-трудния период, докато стъпим на краката си. Смятам, че този етап вече сме го извървели успешно.

 

Стефан Денков

 

Коментари

Новини Варна