IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 22°
Здраве
14:15 | 6 декември 2021
Обновен: 05:51 | 14 август 2022

Искате дълъг живот? Пет пъти месечно месо и две чашки грозданка на ден

Учените твърдят, че столетник се става в спокойна среда и със здравословен режим

По материала работи: Ставри Таргов
Искате дълъг живот? Пет пъти месечно месо и две чашки грозданка на ден

Открай време изследователи търсят легендарния извор на младостта. И докато митичният фонтан все още не е открит, определени места по света се очертават като центрове, където хората живеят значително по-дълго от средното за света и всяко има свой собствен таен източник на жизненост.

Тези локации се наричат “Сини зони”. Терминът се появява за първи път на корица на списание “Нешънъл Джиографик” през ноември 2005 г., след като изследователи откриват, че Сардиния е район с висока концентрация на мъже столетници.

И ако преди само около един век
средната продължителност
на живота на планетата
е била 31 години,

в днешно време хората живеят поне до 70-годишна възраст и дори повече. В “Сините зони” обаче да достигнеш до 100 години, се приема за нещо нормално. Нещо повече - счита се за културен ритуал на преминаване от живота към смъртта. Според експерти жителите на тези места се радват на 20 години повече живот от останалите хора.

Затова и учените твърдят, че столетник се става в спокойна среда и със здравословен режим, а не от гените ни.

Дълголетниците от “Сините зони” се отличават със своите общи начини на живеене. По-голямата част от тях основно залагат на растителна диета, като всеки ден на масата им има около 1 кг плодове и зеленчуци. Въпреки че повечето групи не са пълни вегетарианци, те ядат месо само около пет пъти на месец.

Редица проучвания показват, че избягването на месо може значително да намали риска от смърт от сърдечни заболявания, рак и ред други болести.

Друг общ навик на хората от “Сините зони” е намаленият прием на калории. 25-годишно изследване на маймуни установи, че приемането на 30% по-малко калории от нормалното води до значително по-дълъг живот.

Така например жителите на Окинава са склонни да следват японското правило “80 процента”, което те наричат “хара хачи бу”. Това означава, че

спират да ядат, когато
сити се чувстват до 80%,
а не до 100%,

отбелязва изданието Healthline.

В сравнение с бързото наяждане бавното хранене намалява глада и увеличава чувството за ситост. Това най-вероятно се дължи на факта, че хормоните, които ни карат да се чувстваме сити, достигат максималните си нива в кръвта до 20 минути след последната хапка.

Периодичното гладуване също се смята, че е полезно за здравето. Икарийците например имат много периоди на пост, за да почитат своите религиозни празници през годината. Изследване сочи, че този вид отказ от храна води до понижаване на холестерола и по-нисък индекс на телесна маса.

Много други видове гладуване също са показали, че намаляват теглото, кръвното налягане и други рискови фактори за хронични заболявания при хората. Периодът на неядене може да е в определени часове на деня или дни от седмицата.

В някои от “Сините зони”, като например Икария и Сардиния, пък много често се яде риба. Тя е добър източник на омега-3, които са важни за здравето на сърцето и мозъка.

Столетниците също така пият по една две чаши алкохол на ден, тъй като това спомага за намаляване на смъртността, особено от сърдечни заболявания.

Освен диетата друг изключително важен фактор, който има отношение към дълголетието, е спортът. Доказано е, че системното движение намалява риска от смърт с от 20 до 39% в зависимост от интензитета.

Жителите на тези интересни места по света не ходят на фитнес, а са вписали постоянното движение в начина си на живот. Те сами отглеждат храната си, грижат се за животни и се разхождат в планините. Американски експерти дори препоръчват поне 75 мин интензивно или

150 минути умерено
движение на седмица

Дълголетието зависи и от качествения сън. Недоспиването или твърде многото сън може значително да увеличи риска от смърт, включително от сърдечно заболяване или инсулт.

Жителите на “Сините зони” често дремват дори през деня. Учени твърдят, че оптималната доза сън, нужна на човек, е 7 часа, а една следобедна дрямка не трябва да бъде повече от 30 минути, пише 24 часа.
 

Коментари

Новини Варна