IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 16°
Област Варна
11:00 | 6 април 2015
Обновен: 01:31 | 19 май 2024

Варненска област на 2-ро място по брой жалби до националния омбудсман

Гражданите най-много се оплакват от монополистите

По материала работи: Борис Проданов
Варненска област на 2-ро място по брой жалби до националния омбудсман

Най-честите жалби до омбудсмана на републиката от жители на Варненска област са за завишени сметки от Енерго-Про, ВиК аварии, бездействие на администрацията и разсрочване на плащания към мобилните оператори. Близо 300 пък са подадените жалби до защитника на гражданските права през миналата година.

 

Това съобщи пред Дарик радио началникът на кабинета на омбудсмана Роза Георгиева. Варненска област се нарежда на второ място след София - град по брой подадени жалби към защитника на гражданските права.


За първите три месеца на 2015 година броят на жалбите до Константин Пенчев са 81. Жителите на Варненска област се оплакват най-много от държавните органи, следвани от доставчиците на обществени услуги (като мобилни оператори и енергодружества). Най-малко са жалбите срещу общински органи и местната администрация.


Оплакванията за нарушени потребителски права през миналата година са били 81. След тях са жалбите с право на собственост и тези за нарушени социални права. Роза Георгиева обясни, че се забелязва увеличение на броя на жалбите срещу съдебни решения. Тези оплаквания обаче не са от компетенцията на омбудсмана.


"Хората очевидно са ужасени от работата на съдебната система и търсят помощ независимо от това дали даден орган може да реагира на подобен сигнал. Това, което можем да правим когато става въпрос за администриране на делата, е да изпратим препоръки на съдилищата. Например когато има забавяне при насрочването на дадено дело. Омбудсманът има едно голямо правомощие, свързано със съдебната система, и това е уеднаквяването на практиката, когато разбира се има противоречия", коментира Георгиева.


Според нейните наблюдения все повече хора разбират за какво могат и не могат да се оплакват на защитника на техните права.


"В началото имаше бум на хора, които идваха в приемната и се оплакваха от съседите си, от това, че децата не искат да си плащат парното или друг вид жалби, които не касаят правомощията на нашата институция. Полека лека разбраха, че споровете между граждани се разглеждат в съда. Въпреки това ние откликвахме на всички сигнали и уточнявахме към кого трябва да се обърнат жалбоподателите", разясни шефът на кабинета на Константин Пенчев.


Най-често варненци и жителите на Варненска област се жалват от завишени сметки и отчетени високи показания към енергото, както и за искания за разсрочване на плащания и стари задължения. Голям брой жалби има и срещу мобилните оператори, ВиК - Варна и администрацията.


"На първо място в оплакванията от мобилните оператори са прехвърлянето на дълг към фирми за събиране на вземания. Това е друга сфера, в която омбудсманът няма никакви правомощия. Има жалби за лошо качество на предоставяната услуга (телефония или слаб интернет), за начисляване на сметки при пренасяне на номера към друг мобилен оператор и т.н. Най-големият бич за хората, които се оплакват от ВиК, е таксата "общо потребление". За водоснабдителното дружество истинският изчислителен уред е на входа на кооперацията, а не индивидуалният водомер в апартамента. Има жалби и за прекъсване на водоподаването", каза още Роза Георгиева.


От подадените близо 300 жалби през миналата и 80 през настоящата година, при малко над 14% са били констатирани нарушения на правата на гражданите. В останалите случаи жалбоподателите са твърдели, че са им нарушени правата, но в действителност това не е било така. По думите на началника на кабинета на омбудсмана все повече институции се съобразяват с препоръките и писмата на администрацията на Константин Пенчев.

Коментари

Новини Варна