IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 10°
Новини Варна
13:15 | 14 октомври 2020
Обновен: 13:49 | 25 април 2024

Авиобаза "Чайка" стана на 61 години

На днешния 14 октомври 2020 г. Военноморската вертолетна авиобаза отбелязвагодишнина от създаването си

По материала работи: Слав Велев
Вертолет „Пантер“; Снимка Черно море АРХИВ

На днешния 14 октомври 2020 г. Военноморската вертолетна авиобаза отбелязва 61-та годишнина от своето създаване, пипомня Морето.net.

 

Авиобаза "Чайка" е единственото въздушно подразделение на българските военноморски сили. Разположена е на южния бряг Варненското езеро, по пътя за с. Константиново.

 

Съвременната българска морска авиация води началото си от 1959г., когато 3 екипажа започват да усвояват 2 вертолета Ми-4. На 14 октомври същата година официално е сформирана отделната противолодъчна ескадрила, която първоначално организационно е към Военновъздушните сили и е базирана на летище „Враждебна” край София. На 5 май 1961 г. ескадрилата е прехвърлена на летище „Чайка” и преминава в подчинение на ВМФ. Първи командир на ескадрилата е майор Димитър Георгиев. От 1 септември 1998 г. ескадрилата е реорганизирана в авиобаза.

 

Условно историята на Военноморската авиация може да бъде разделена на два периода: първия – от 1917 г. до края на 50-те години, свързван с използването на водосамолети, и втори такъв – с начало 14.10.1959 г., в който на въоръжение са военноморски вертолети.

 

На днешния ден се отбелязват 61 години от деня, в който е сформирана отделна противолодъчна ескадрила /ОПЛЕ/ в състав от три екипажа. От създаването на ескадрилата до 1978 г. на въоръжение са вертолети Ми-4 и Ми-4М.

 

В края на 1978 година е утвърден нов щат, включващ две звена Ми-14 и едно звено Ми-4.

 

На 30.01.1979 г. от СССР са пребазирани в „Чайка” първите 4 бр. вертолети Ми-14 ПЛ. Започва усвояването на нови видове подготовки и още по–убедително се утвърждава авторитета на ескадрилата във Военноморските сили.

 

В началото на 80-те години е доставен и един Ка-25Ц уникален със своите способности за отвъд хоризонтно целеуказване в интерес на ударните ни сили. Ескадрилата заема полагащото й се място в редиците на Военноморските ни сили и затвърждава авторитета си изпълнявайки широк кръг от задачи. Апогеят в развитието на Военноморската авиация е в края на 80-те и началото на 90-те години - 11 вертолета от три типа Ми-14 ПЛ, Ми-14 БТ и Ка-25Ц на щат, значителен процент на изправна техника и широк кръг от изпълнявани задачи.

 

Следват трудни години за Военноморската авиация.

 

На 9 октомври 2011г. в авиобаза „Чайка” с тържествен ритуал е приет първия вертолет AS 565 MB “Panther” в състава на Военноморските сили. Веднага след това постъпват още два.

 

До средата на 2012 година целият летателен и инженерно-технически състав е допуснат до експлоатация на вертолетите Panther.

 

След проведено обучение по аварийно – спасителни операции екипажите на вертолетите AS 565 MB “Panther бяха сертифицирани от тренировъчния център на „Eurocopter”.

 

От 1 август 2012 г., същите носят денонощно дежурство за участие в операции по търсене и спасяване и оказване на помощ: за спасяване човешки живот на море, на бедстващи кораби, плавателни средства и летателни апарати.

 

След инцидент по време на учение през юни 2017 година, авиобаза "Чайка" губи единият си вертлет с бордови номер 902. При опит да спаси живота на екипажа си, командирът капитан първи ранг Георги Анастасов приводнява авариралия вертолет в близост до фрегата "Дързки". При последвалата спасителната операция, от потъналия вертолет, са извадени живи двама от членове на екипажа – капитан Павел Симеонов и капитан Анатоли Апостолов, но не и командирът Анастасов, който губи живот са. По късно е повишен посмъртно в майор.

 

От края на миналата година Военноморска вертолетна авиобаза "Чайка" край Варна отново разполага с три вертолета.

 

На въоръжение вертолет AS 365N3 „Dauphin” в състава на военното формирование. Хеликоптерът е получен в резултат на договора между Airbus Helicopters (като наследник на Eurocopter) и МО на България за уреждане на насрещните искове по договора за доставка на вертолети AS532AL Cougar и AS565MB Panther.

 

Новопридобитият вертолет е на 6 години, предишният оператор е била частна норвежка компания. Преминал е 2400-часов преглед в завода на Airbus Helicopters Romania в Брашов (Румъния) и отговаря в максимална степен на сега експлоатираните от българските ВМС вертолети AS565MB Panther. Ще носи борден номер 905 (настоящите вертолети са с бордни номера 901 и 903).

 

 

Още по темата:

 

Подполковник Спас Спасов: Гледките, които могат да бъдат видени отвисоко, не могат да бъдат видени от всеки

Коментари

Новини Варна