Законът в целия Европейски съюз не поставя ограничения на правото на потребителите да предявят рекламация, независимо от това за какъв вид продукт става дума или по какъв начин той е закупен – от физически обект, от онлайн магазин или при презентация. Това разясни по БНР Игнат Арсенов, който е главен директор „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите (КЗП).
„Потребителите трябва да търсят продавача, а не производителя или някое друго лице. Той носи отговорност за всяко несъответствие на стоката и за това да отстрани проблема – да я ремонтира, да я замени с нова и т.н.“, допълни експертът.
Клиентът следва да занесе на търговеца стоката и документа за продажбата. „Рекламацията се вписва в регистър и се дава протокол на потребителя с датата на нейното предявяване и претенцията му. Търговецът трябва до един месец да реагира и да разреши проблема“, каза още Арсенов. Ако потребителят не е удовлетворен, би могъл да потърси КЗП за съдействие. На следващ етап могат да бъдат полезни и т.нар. помирителни комисии. „В случай че, въпреки всички усилия за доброволно решаване на спора, не се постигне споразумение, потребителят може да се обърне към съда“, добави той.
При дефект потребителите обикновено настояват да им бъдат върнати парите. Съгласно разпоредбите на европейското законодателство обаче, преди това търговецът следва да опита безплатно за клиента да поправи стоката или да я замени. „Ако стоката не може да се ремонтира или не се предлага вече, тогава потребителят има право да му бъдат върнати парите“, обясни Арсенов. След три ремонта в рамките на двугодишния гаранционен срок и възникването на нов дефект потребителят вече може директно да развали договора.
Игнат Арсенов уточни, че в някои случаи правото на рекламация може да отпадне. Например, ако стоката не е употребявана по предназначение или съгласно указанията на производителя. „Когато потребителят сам я е повредил, изпуснал, счупил, тогава продавачът няма как да носи отговорност за тази повреда. Гаранционната отговорност е за фабрични дефекти“, каза още той. По закон, ако дефектът се прояви до шест месеца след покупката, той се счита за производствен и при възникване на спор търговецът е този, който следва да докаже, че потребителят е въздействал върху стоката неправомерно.

Гърция осъди мигранти за нападение на полицаи недалеч от границата с България
Централна емисия
Руска атака уби съпругата на първата жертва от атомната авария в Чернобил
Доган е почетен председател на АПС, ще има четирима съпредседатели
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Огромна радост за Карлос Насар! Ето тази новина чакаше големият шампион
Керкез забрави ЦСКА: Душан бързо си намери нов отбор
Казахстан изненада Белгия
Майк Тайсън посочи най-добрия боксьор на планетата
Дневен хороскоп за 16 ноември, неделя
10 подправки, които да отглеждате във вода
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
Масаж с рициново масло помага при перименопауза
Повече от половината хора с диабет в света остават недиагностицирани
Изкуствен интелект ускорява създаването на синтетични антитела
Нарушеният слух в бъдеще може да се лекува с…виагра?!
Повишена функция на щитовидната жлеза при деца - на какво може да се дължи?
Ердоган и Путин има на какво да научат Запада
Доган е почетен председател на АПС, ще има четирима съпредседатели
Китай пренастройва основите на глобалната сила
Загадката на Peugeot 206 или как работи торсионното му окачване
Семейна приказка – Любовната история на Бионсе и Джей Зи
4 зодии, които са непредсказуеми
Коментари