Месец, след като министерството на транспорта обяви официално, че проектът за изграждане на интермодален терминал във Варна ще бъде спрян, днес служебният министър Николина Ангелкова опроверга собствените си думи. След среща с представители на морския бизнес тя заяви пред медиите, че процедурата за проектирането не е прекратена. Търсел се обаче вариант да бъде осигурено финансирането, тъй като без подобно обезпечение, не можело да се премине към следващата стъпка.
Служебното правителство обяви официално на 3 септември, че замразява проекта, защото се налагат икономии на средства от държания бюджет. Тогава бе спряно финансирането на всички проекти, за изпълнението на които не са сключени договори към 15 септември. Затова и проектът на интермодалния терминал отпадна. Днес обаче министър Ангелкова каза, че вече имало избран изпълнител - консорциумът „Енергопроект - Роял Хасконинг", а утре изтича срокът за обжалване. Ако няма такова, проектът щял да продължи, но г-жа Ангелкова не можа да обясни как, след като той не е обезпечен финансово. „Не се е обсъждал вариант с прекратяването на проекта, работим активно за финансирането му“, обясни тя.
Средставата, които са необходими за изграждането, са 8 768 800 лв., без ДДС. Исканият аванс е 1 400 000 лв. Според министър Ангелкова в момента се търсел вариант част от средствата да бъдат подсигурени от бюджета на „Пристанищна инфраструктура“, но не можа да обясни от кои точно дейности на държавното предприятие могат да бъдат спрени средства, за да бъдат пренасочени. В момента се правели сериозни финансови анализи, за да се прецени какви са възможностите в тази насока. Самата Ангелкова обаче на няколко пъти заяви, че лично тя никога не би подписала договор, ако не е сигурно пълното обезпечаване на проекта. В смисъл, да са подсигурени всичките 8 768 800 лв. Търсели се възможности парите да се подсигурят и по оперативна програма.
„Интермодалният терминал е с много важно значение за развитието на Варна и пристанищната структура тук. Цялостната концепция за отварянето на града към морето, за правилното използване на наличната инфраструктура и свързването на железопътен, пътен и морски транспорт, което ще бъде възможно с този интермодален терминал, е много важно въобще за развитието на града, смята министър Ангелкова. Преценяваме всички възможности, за да не разчитаме изцяло на държавния бюджет“, допълни тя.
Обществената поръчка за проектиране на интермодалия терминал във Варна бе обявена от Министерството на транспорта на 30 април. Прогнозната й стойност бе 12 млн. лв. без ДДС, а максималният заложен срок за изпълнението й - 9 месеца. Седем обединения от фирми подадоха оферти в регламентирания срок и вече има избран победител.
Според проекта интермодалният терминал трябваше да бъде изграден на северния бряг на Варненското езеро, под "Максуда" и да се развие на няколко териториални зони. Две от основните инфраструктурни зони – пристанищна зона (1) и гарова зона (1а) са разположени в района южно от бившата фабрика "Христо Ботев" и ул. "Девня". Пристанищната зона (1) ще бъде с минимум 12.5 м дълбочина на оперативната акватория с две корабни места за обработка на контейнери, две корабни места за обработка на зърно, едно многофункционално корабно място и кей/корабно място за служебни кораби, влекачи, букеровчик и др. Гаровата зона (1а) ще включва нова товарна гара Варна-запад, обхващаща РП Варна-запад със съществуващия му приемно-отправен парк и разпределителния парк на гара Варна.
Зона 2 включва територията от съществуващия терминал Варна-изток, състояща се от товарни корабни места от №1 до №3, съществуващите пътнически корабни места от №1 до №7 и акваторията на съществуващия яхтклуб, която е определена за яхтени и спортни дейности. Зона 2.1 обхваща територията на съществуващия терминал Варна-изток, където в Мол А от 6-о до 10-о корабно място ще се развие инфраструктурата за международния пътнически терминал. Останалата територия на съществуващия терминал Варна-изток (2) ще се урбанизира. Поне така е според проекта. Но съдбата на интермодалния терминал остава напълно неясна. Няколко правителства подновяваха и замразяваха изпълнението на проекта, който въпреки всичките тези години, все още е в съвсем начална фаза.
Лиляна Трънкова
Снимкa Пламен Гутинов

Патриарх Даниил почете паметта на патриарх Максим
Разбиха престъпна група за трафик на нелегални мигранти (ВИДЕО)
На Земята започнаха силни магнитни бури
Две мощни светкавици удариха повърхността на Луната
Гигантска ударна вълна се разпространява през Млечния път
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Гонзо подкрепя законопроект за футболното хулиганство
И Маями е в краката на Меси
Респект! Звезда на Интер посвети гол на лидер на ПСЖ
Националът на България мачка в Бахрейн
Задължителни ястия за Архангеловден
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Гледайте Made in EU с участието на Герасим Георгиев – Геро и Иван Бърнев от 21 ноември в кината
Изберете магическо кълбо и вижте какво ви очаква
Стотици гени действат различно в мозъка на жената и на мъжа
Когнитивно-комуникативни нарушения: Скритите предизвикателства след травма на мозъка
Как да се справим със запека по време на бременност?
Уреаплазмена инфекция – една от причините за безплодие
Търговията на дребно у нас е нараснала с 0,8% през септември
Недостигът на горива заплашва хунтата в Мали и разкрива руските ограничения
Honda разработва нов V6 за хибриди
Силни гени – Присила Пресли е зашеметяваща в нова фотосесия с внучките си
Джим Къртис се обясни в любов на Дженифър Анистън
Коментари