IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 18°
Начало
12:06 | 9 октомври 2014
Обновен: 13:00 | 15 април 2024

Транспортният министър: Няма вариант за спирането на интермодалния терминал

Транспортният министър: Няма вариант за спирането на интермодалния терминал

По материала работи: Златина Добрева
Транспортният министър: Няма вариант за спирането на интермодалния терминал

Месец, след като министерството на транспорта обяви официално, че проектът за изграждане на интермодален терминал във Варна ще бъде спрян, днес служебният министър Николина Ангелкова опроверга собствените си думи. След среща с представители на морския бизнес тя заяви пред медиите, че процедурата за проектирането не е прекратена. Търсел се обаче вариант да бъде осигурено финансирането, тъй като без подобно обезпечение, не можело да се премине към следващата стъпка.
Служебното правителство обяви официално на 3 септември, че замразява проекта, защото се налагат икономии на средства от държания бюджет. Тогава бе спряно финансирането на всички проекти, за изпълнението на които не са сключени договори към 15 септември. Затова и проектът на интермодалния терминал отпадна. Днес обаче министър Ангелкова каза, че вече имало избран изпълнител - консорциумът „Енергопроект - Роял Хасконинг", а утре изтича срокът за обжалване. Ако няма такова, проектът щял да продължи, но г-жа Ангелкова не можа да обясни как, след като той не е обезпечен финансово. „Не се е обсъждал вариант с прекратяването на проекта, работим активно за финансирането му“, обясни тя.
Средставата, които са необходими за изграждането, са 8 768 800 лв., без ДДС. Исканият аванс е 1 400 000 лв. Според министър Ангелкова в момента се търсел вариант част от средствата да бъдат подсигурени от бюджета на „Пристанищна инфраструктура“, но не можа да обясни от кои точно дейности на държавното предприятие могат да бъдат спрени средства, за да бъдат пренасочени. В момента се правели сериозни финансови анализи, за да се прецени какви са възможностите в тази насока. Самата Ангелкова обаче на няколко пъти заяви, че лично тя никога не би подписала договор, ако не е сигурно пълното обезпечаване на проекта. В смисъл, да са подсигурени всичките 8 768 800 лв. Търсели се възможности парите да се подсигурят и по оперативна програма.
„Интермодалният терминал е с много важно значение за развитието на Варна и пристанищната структура тук. Цялостната концепция за отварянето на града към морето, за правилното използване на наличната инфраструктура и свързването на железопътен, пътен и морски транспорт, което ще бъде възможно с този интермодален терминал, е много важно въобще за развитието на града, смята министър Ангелкова. Преценяваме всички възможности, за да не разчитаме изцяло на държавния бюджет“, допълни тя.
Обществената поръчка за проектиране на интермодалия терминал във Варна бе обявена от Министерството на транспорта на 30 април. Прогнозната й стойност бе 12 млн. лв. без ДДС, а максималният заложен срок за изпълнението й - 9 месеца. Седем обединения от фирми подадоха оферти в регламентирания срок и вече има избран победител.
Според проекта интермодалният терминал трябваше да бъде изграден на северния бряг на Варненското езеро, под "Максуда" и да се развие на няколко териториални зони. Две от основните инфраструктурни зони – пристанищна зона (1) и гарова зона (1а) са разположени в района южно от бившата фабрика "Христо Ботев" и ул. "Девня". Пристанищната зона (1) ще бъде с минимум 12.5 м дълбочина на оперативната акватория с две корабни места за обработка на контейнери, две корабни места за обработка на зърно, едно многофункционално корабно място и кей/корабно място за служебни кораби, влекачи, букеровчик и др. Гаровата зона (1а) ще включва нова товарна гара Варна-запад, обхващаща РП Варна-запад със съществуващия му приемно-отправен парк и разпределителния парк на гара Варна.
Зона 2 включва територията от съществуващия терминал Варна-изток, състояща се от товарни корабни места от №1 до №3, съществуващите пътнически корабни места от №1 до №7 и акваторията на съществуващия яхтклуб, която е определена за яхтени и спортни дейности. Зона 2.1 обхваща територията на съществуващия терминал Варна-изток, където в Мол А от 6-о до 10-о корабно място ще се развие инфраструктурата за международния пътнически терминал. Останалата територия на съществуващия терминал Варна-изток (2) ще се урбанизира. Поне така е според проекта. Но съдбата на интермодалния терминал остава напълно неясна. Няколко правителства подновяваха и замразяваха изпълнението на проекта, който въпреки всичките тези години, все още е в съвсем начална фаза.

Лиляна Трънкова
Снимкa Пламен Гутинов

Коментари

Новини Варна