Красимир Вълчев: Училището не трябва да усилва усещането за различие

Това заяви пред журналисти в парламента министърът на образованието по повод случаи на различна цена на купоните за обяд в няколко училища

Красимир Вълчев: Училището не трябва да усилва усещането за различие

Училището не трябва да усилва усещането за различие между децата, напротив образователната система има за цел да осигури равни възможности за всички деца. Това заяви пред журналисти в парламента министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по повод случаи на различна цена на купоните за обяд в няколко училища в София.

 

Той се е запознал с проблема и ще бъдат предприети мерки. „Винаги във всички училища правата на децата за обедно хранене са били едни и същи. Ако не стигат средствата на дадено училище, тогава трябва да поевтинят цената за всички деца“, обясни министърът.

 

 

По повод случай в Айтос, където цените на купоните били с различна цена съобразно местожителството на децата, Вълчев заяви, че нищо в нормативната уредба не предполага презумпция за разделение на цените за купоните за храна в училищата.

 

 

По отношение предложената от лидера на ВМРО и вицепремиер Красимир Каракачанов концепция за интеграция на ромите министърът заяви, че в частта образование няма противоречия.

 

Той припомни, че на база правителствената програма действа механизъм за приобщаване на всички деца в образователната система. Формулата според нас е всички институции да работят заедно, подчерта министърът. В повечето случаи не ни трябват допълнителни законови мерки, трябва ни по-добра организация на работата, каза още той.

 

 

Не е поставян въпросът за съществуването на езиковите гимназии, те са едни от училищата у нас с най-високите резултати и са утвърдени образователни институции. Това, което се поставя всяка година във всеки един регион, е утвърждаването на план-приема в образованието. Той е един от основните инструменти за насочването на учениците към различни професии или профили, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на въпрос от народния представител Таня Петрова за това какви са вижданията на МОН за бъдещето на езиковите гимназии у нас, които съществуват вече над 60 години.

 

 

„През тази година формулирахме политика за минимално преструктуриране на приема от профили и професии, несвързани с математиката, техниката и природните науки към такива, свързани с тях“, каза министър Вълчев.

 

„Направихме това, защото най-големият очакван недостиг на специалисти имаме за позиции, които изискват професионално техническо образование и в инженерно-техническите професионални направления. Драматичен е недостигът на специалисти в енергетиката и във водното строителство, има недостиг и на медицински специалисти“, каза образователният министър.

 

Той заяви, че информационните технологии са секторът, който ще генерира висока добавена стойност и от който, в най-голяма степен, ще зависят темповете ни на икономическо развитие, защото се очакват още по-мащабни дигитални трансформации.

 

„Затова искаме да насочим повече ученици и студенти към тези области и професии - чрез приема и стипендиите, в които се изучава повече математика и природни науки“, отбеляза образователният министър.

 

 

През последните десетилетия е имало политика за максимално фаворизиране на т.нар. езикови гимназии, заяви министър Вълчев.

 

„Един период назад, броят на учениците в гимназиален етап, изключвам осми клас, за да има съпоставимост, е намалял с 15 процента. Броят на учениците, на паралелките, в професионалните гимназии, е намалял с 24 процента, в математическите - е намалял с 10 процента, а в езиковите гимназии се е запазил. Това са единствените защитени гимназии от намаляването на приема“, коментира министър Вълчев.

 

„Аз драма с езиковите гимназии нямам, но имаме колективен проблем, че голяма част от децата от тези езикови гимназии напускат страната“, заяви образователният министър и добави, че от МОН издават удостоверения, като 30 процента от завършващите езиковите гимназии отиват да учат в университети в чужбина, от математическите гимназии - 10 процента отиват да учат в чужбина, а от професионалните гимназии - 3 процента заминават за чужбина.

 

„От друга страна, бизнесът постоянно ни казва, че иска да има повече специалисти, а колективният интерес на общините, на регионите и на страната, е да задържим повече деца, но това не можем да го правим по принуда. Затова трябва да направим минимални, разумни крачки, но без това да е за сметка на добрите училища“, посочи министър Вълчев.

 

Той каза, че е имал разговор с директорите на езиковите гимназии и е начертан комплекс от мерки, но се знае, че решенията за план-приема в гимназиите след седми клас се определят на местно ниво в страната. През тази година в повечето области няма намаление на седмокласниците, а има увеличение спрямо миналата година, информира министър Вълчев.

 

Dariknews.bg

Новини

Коментари

България
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата