Обучението на учениците трябва да е по-интересно, да дава повече умения, другите страни са осъзнали, че това е един от начините да се подготвят по-добре децата за утрешния живот.
Според проучвания днешните деца в бъдеще ще променят от три до девет професии, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на конференцията "Перспективи и предизвикателства пред педагогическото образование през 21-и век".
По думите му досега образованието е обучавало децата за една професия, но вече не е така.
Фокусът на образователната система се променя, защото се променя светът и поколенческите характеристики на децата. Днешното поколение деца не може да бъде учено по същия начин, по който ние сме учени - преди 30 или 40 години, каза министърът.
По думите му резултатите на учениците се определят от няколко фактора - учебните програми, методите на преподаване и върху какво се изпитва, организацията на дейностите в системата, мотивирани и добре подготвени учители, финансирането. Два от тези фактора - учителите и методите за преподаване, в голяма степен зависят от висшите училища.
И занапред ще има хора, които ще останат в една професия - и това са учителите. Професиите, свързани с хора, в по-голяма степен ще се запазят в бъдеще, но много бързо ще се променят професиите, свързани с работата с машини, обясни Вълчев.
Висшите училища трябва "да дават" мотивацията и уменията на бъдещите учители - по какъв начин да преподават в училище. Вълчев коментира обаче, че "учебните планове във висшите училища са - да има до пенсия хорариум за преподавателя от катедрата, но ако трябва, ще се преквалифицира този преподавател".
Според него се поддържат губещи специалности и губещи магистърски програми, за да изкара някой до пенсия, това е системата, която служи на статуквото, а не на развитието. Педагогическото образование в България не е регулирано, но то трябва да бъде споделена отговорност - между държавата и университетите. Нямаме инструмент за това, но догодина ще предложим национална програма, която ще насърчава висшите училища със средства, ако направят определени промени, каза министърът.
В следващата стратегия за висшето образование вероятно ще предложим създаването на мрежи и на споделени ресурси, както целта е да привлечем повече млади преподаватели не само в училище, но и в университетите. В следващите десетилетия цялата система ще работи с по-малко студенти, включително и в педагогическите факултети, и затова ще е необходимо да имаме мрежа от споделени ресурси и мрежа от преподаватели.
По тази причина е възможно в един момент да говорим за общи дипломи, но сега трябва да формулираме предложения как да се променят учебните планове във висшите училища през следващите години, каза Вълчев.
Четете още:
Коментари